Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rekomenderad segelstorlek

  • Rekomenderad segelstorlek

    Publicerad av tobhed på 9 mars, 2006 vid 19:52

    Hur kan det komma sig att rekomenderad segelstorlek för en slalombräda på ca 90 liter är i stort sett likadan som för t.ex F2 Missile som har en volym på ca 60 liter?

    Inser givetvis att det i grund och botten är olika brädtyper, men det verkar som att speedbrädor klarar av att hantera större segel än en slalombräda med liknande volym. Slutsaten måste vara att om man sätter ett större segel än rekomenderat (inom rimliga gränser) på en slalombäda så borde det inte påverka farten, men det kan vara svårt att kontrollera brädan i typ gipp eller liknande, eller?

    ola-h svarade 18 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • the_novice

    Medlem
    9 mars, 2006 vid 22:19

    Segelstorleken är väl mest en rekomendation och beror ju även på hur mycket seglaren väger och möjlig fenstorlek som beror mer av brädans bredd OFO än av volymen i sig. Vet inte vilka brädor du kollat på (?) men star-board tex är rätt konsekvent när det gäller sina rekommendationer:

    Sonic 95: 95 liter, 5.5-7.8
    Sonic 85: 85 liter, 5.0-7.0
    Pro-kids Sonic: 50 liter 2.0-5.5

  • Knatte

    Gäst
    9 mars, 2006 vid 22:25

    En speedbräda seglas bara på halv- /undanvindar och tar då kanske en kvm större segel, än en bräda som skall kunna funka på alla vinklar/bogar. Där har du en del av förklaringen till skillnaden..

  • tobhed

    Medlem
    10 mars, 2006 vid 18:39

    Jag kollade på en JP slalom II 84, som har följande data:

    Length: 232 cm
    Width: 55 cm
    Volume: 84 liters
    Weight 5.0 kg

    Sails: ideal: <6.0
    rec.: <6.5

    Jag var då förvånad över rek. segelstorlek som kändes ganska liten, men visst borde det väl gå att gasa på en 6,7 kvadrat trots deras rekomendationer?

  • jester

    Medlem
    10 mars, 2006 vid 19:27

    Ja. det går nog utmärkt. Hade själv tänkt o kör 6.8 på min Exocet TB58 på 80 liter. Men en förutsättning är ju ganska bra vatten. Oc undanvins-segling. mao speed… 😉

  • getwet

    Medlem
    10 mars, 2006 vid 22:30
    tobhed wrote:
    Jag kollade på en JP slalom II 84, som har följande data:

    Length: 232 cm
    Width: 55 cm
    Volume: 84 liters
    Weight 5.0 kg

    Sails: ideal: <6.0
    rec.: <6.5

    Jag var då förvånad över rek. segelstorlek som kändes ganska liten, men visst borde det väl gå att gasa på en 6,7 kvadrat trots deras rekomendationer?
    84liter och 55 cm bred låter som en utmärkt kombination tycker jag för lite mer tuffa förhållanden då en 6.7 gör sig riktigt bra. Jag förutsätter att det är en fullrace 6.7:a som gäller. Poängterar att det är en fullracesegel som gäller, typ warp, Simmer TP,Naish stealth, RS eller likvärdig såsom v8. Camber med andra ord……andra segel med definition freeride osv har inte riktigt samma potential och bör då räknas ned sisådär en halv kvadrat möjligtvis.

  • tobhed

    Medlem
    11 mars, 2006 vid 16:16

    Det är mina båda Neil Pryde RS5 6,7 & RS6 5,8 som ska få äran att åka med. Beställde i alla fall brädan idag, kommer i slutet av April… 🙂

  • jester

    Medlem
    11 mars, 2006 vid 16:18

    Grattis! Tror att den där brädan kommer gå ruggigt bra!

  • the_novice

    Medlem
    11 mars, 2006 vid 17:18

    Ja 6.7 låter ju helt perfekt som största segel till den brädan.
    Jäklar vad tufft det kommer att bli på topplistan i år, och jag som bara beställt ett enda chamber segel…

  • ola-h

    Medlem
    11 mars, 2006 vid 21:15
    getwet wrote:
    Poängterar att det är en fullracesegel som gäller, typ warp, Simmer TP,Naish stealth, RS eller likvärdig såsom v8. Camber med andra ord……andra segel med definition freeride osv har inte riktigt samma potential och bör då räknas ned sisådär en halv kvadrat möjligtvis.

    Har ni sett Hot Sails Maui Super Speed. Ett renodlat speedsegel med 10 lattor och bred mastficka – och INGA cambers. Själv är jag inte insatt i denna typ av segel, men enligt designern Tom Hammerton så är en av fördelarna med att skippa cambers att man kan bygga in MER spänning i seglet som sådant.

    Se http://www.hotsailsmaui.com/2006/superspeed.php

  • the_novice

    Medlem
    11 mars, 2006 vid 21:35

    Jo, det är klart att man kikat på det men helst skulle man ju vilja test segla först. Kommer Jesper att ta in några av dessa?
    Tycker egentligen att det är goare utan chambers på små segel även om dragpunkten flyttar sig hela tiden. Har han lyckats få bort det så är det ju helt klart intressant!
    På mindre segel tycker jag inte att det gör så mycket att dragpunkten flyttas, bara man väl vant sig vid känslan. Jag har faktiskt gjort mina snabbaste tider på drygt 30 knop med ett gunsails groove 5.3 som egentligen är ett crossover segel… 😀

  • ola-h

    Medlem
    12 mars, 2006 vid 08:30
    The_Novice wrote:
    Jo, det är klart att man kikat på det men helst skulle man ju vilja test segla först. Kommer Jesper att ta in några av dessa?
    Tycker egentligen att det är goare utan chambers på små segel även om dragpunkten flyttar sig hela tiden. Har han lyckats få bort det så är det ju helt klart intressant!
    På mindre segel tycker jag inte att det gör så mycket att dragpunkten flyttas, bara man väl vant sig vid känslan. Jag har faktiskt gjort mina snabbaste tider på drygt 30 knop med ett gunsails groove 5.3 som egentligen är ett crossover segel… 😀

    Tror inte Jeppe tar hem några förutom på eventuell beställning. Ev kanske jag själv tar ett på test, men troligen inte förrän till hösten i så fall. Jag har dock en HotRod rdm 460 som är den maste de större storlekarna är sydda för. En rätt intressant mast som är betydligt styvare än allt annant i rdm-väg jag skådat och skapad främst just för freeridesegel och speedseglet.

    Innan jag helt gick över på vågsegel i slutet av 80-talet hade jag faktiskt ett NP raf speed. Det var en extrem speeedoutline med en hel hög lattor fast utan cambers. Dock var helt klart stabilt med dåtidens mått mätt, även relativt dåtidens racesegel med Cambers, men sedan dess har ju segelmakarna lärt sig en hel del.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rekomenderad segelstorlek

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.