Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rekommendation önskas

  • Rekommendation önskas

    Publicerad av vinta_kestrel på 15 september, 2013 vid 07:47

    Hej,

    är helt ny vad gäller slalom/speedprylar, men jag skulle vilja ha en rekommendation från den samlade eliten på vilken brädtyp/brädmodell som ger mig absolut mest speed i området 8-12m/s med ett 7,3-segel (i mitt fall ett Hot Sails Maui GP2 freerace-segel m två cambers). Brädan ska så klart gå att hjälpligt ta sig tillbaka till ursprungsplatsen, men farten är prio ett, två, tre, fyra och fem. Om det sen sker genom att brädan är lättkontrollerad, fine.

    Där jag seglar är antingen max 10cm chop på ena stället, eller på andra stället, upp till 50cm på väg till strippen, men därefter 20cm

    danielt svarade 10 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • marden

    Medlem
    15 september, 2013 vid 12:13

    Beror lite på vad du väger skulle jag tro? Men något förslag på bräda har jag inte

  • bicless

    Medlem
    15 september, 2013 vid 16:04

    Ranking slalom PWA ger kanske en hint om slalombrädor som går fort även om det alltid är seglaren som är viktigast.
    http://www.pwaworldtour.com/index.php?id=1883

  • trefyrafyra

    Medlem
    15 september, 2013 vid 16:27

    Någon Carbonart sp 53,58,60, eller 63

  • tbsurf

    Medlem
    15 september, 2013 vid 18:24

    hmm.. prio 1-5 på speed med ett freeracesegel?
    tror mer på en random slalombräda runt 100liter med den riggen

  • marden

    Medlem
    15 september, 2013 vid 18:40

    Stripp, bara 10 chop, 7,3m2
    Måste jag nog säga en ren Speedbräda på 47-53cm.
    Typ ca sp47-53, fanatic Falcon 49 eller 51, jp 50, Kanske jp 45 om du är lätt. Pd 50 mm

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    15 september, 2013 vid 22:15

    10cm chop. låter nästan för bra för att vara sant?
    Som gammal f.d. Blekinge-bo blir jag nyfiken på vad jag missat för speedstrip.
    Och dessutom så återvänder jag ju till Karlshamn någon gång om året, så du kanske kan berätta
    om smultronstället som jag missat i mina ungdomsår på slalombräda i 04-området?

  • kinetic

    Medlem
    16 september, 2013 vid 05:35

    Det e ju min gamla Speed/Slalom du skall ha *haha*. 245/58 ca 105 liter o tydligen före sin tid då den byggdes 2009, billig e den med*haha*. Kört mest 7.9 med den, kör numera MK2 av brädan med små-små ändringar o den går som en raket med 9.3, vilket säkert även den första gör:). Det finns massor med bra/snabba brädor, jag tror du bör hålla dig mellan 53-60cm bredd för att ha lite trygghet om vinden skulle dö helt…

  • andersbq

    Medlem
    16 september, 2013 vid 07:27

    Köp BadJannes CA SP53, bättre än så blir det inte. Den är helt i nyskick.
    Vi kör Sp53 med 7,8 upp till 42 knop. Brädan äter chop och planar enkelt.
    Nackdel jmf med slalombräda, tja höjdtagning och gippegenskaper är inte lika bra.
    Men absolut går det bra att ta att ta höjd. Om du är lite tyngre så är det Sp63 som gäller, även denna brädan går fint i över 40knop, fast med 8,6. Fördelen jmf med 53 är att den flyter om det mojnar.

  • lbj

    Medlem
    17 september, 2013 vid 21:12

    Varför inte Bjärklings JP68?

  • vinta_kestrel

    Medlem
    25 september, 2013 vid 10:11

    Fanken, har helt glömt att gå in här och hade inte satt att bli mejlad svaren.

    Tack för massor av bra svar.

    Anders, BadJanne’s SP53? Hittade ingen sån på köp och sälj tyvärr.
    Kinetic, vilken är din bräda då (om den finns kvar)?
    Markforce: Det finns ingen egentlig strip, utan det handlar om att höjda och sen dragrace’a. Men här och här på väst. Tvivlar på att det är 500m, snarare 100m. Men det gör mig inget, jag ska inte försöka slå några rekord annat än mitt eget 29,7 (m Starboard Pure Acid 86 vågis m 23cm vågfena US-box och 5,3 Hot Sails Maui Superfreak vågsegel). Om det sen innebär att jag skulle kunna närma mig 40 dessutom (antagligen bara om någon kör tow-in med mig 😉 ) bara för att brädan i sig faktiskt tillåter det så jösses, det hade ju varit hur kul som helst!

    Det ligger f.n. ute en *board iSonic 86 från ’08, en *board W44 och en *board 111 från ’07 samt en Naish SP60 som alla passar plånboken rätt bra. För 7-12m/s, vilken ger högst hastighet med ett 7.3? (ja jag vet att det är en idiotfråga, men ändå, det finns ju ingen hastighetsmätare jag kan se på genom sidorutan 😉 )

    Mina stats: 85kg, 195cm

  • glader

    Medlem
    25 september, 2013 vid 12:10

    7.3 i 7-12m/s med din längd och vikt är för litet för speed.

    Detta gör det svårt att rekommendera rätt bräda. Speed- och slalombrädor är designade för aptryck i seglet. Väljer du en bräda som passar seglet (typ speedbräda 44-53cm bred eller slalombräda 55-58cm bred) så kommer den att vara för liten i den vinden. Väljer du en bräda för den vinden kommer den inte att gå jättebra med det seglet.

  • kinetic

    Medlem
    25 september, 2013 vid 13:09

    Jag väger oxå 85 kg men är typ 180cm…Iaf när jag “speedar” så kör jag (numera) 9.3 i “rätt starka vindar”. Det är “aptryck” i grejerna då, är det inte “plattvatten” så blir det knepigt värre…Min kombo (58 bred planka med 9.3) är inte optimal, märks konstigt nog bara i “lättvind”, ju mer det blåser desto bättre flyger grejerna, med mina mått mätt. Systerbrädan till den jag har till salu har jag toppat strax över 34 med i lagom choppiga Höllviken, kändes riktigt bra. Det är inte mycket som skiljer brädorna åt men den äldre (som är till salu) har lite annan bottenkurva (ingen kick på 2-3mm sista 20cm) samt smalare stance. Det skiljer även lite i volymfördelning men båda är runt 100-105 liter, 58 breda 245 lång. Den äldre har jag inte testat med 9.3 (än) men den gick/går kalas med 7.9. Ta dig ner till Habo Ljung eller liknande en blåsig helg o hojta till så slänger jag in plankan som är till salu så får du testa den? Du kan även få testa systermodellen i jämförelse då jag förmodligen kommer sälja även den i vår, har några nya ideer på min kommande planka som jag vill testa *haha*.

    Är nog inne på Gladers spår, skall du ha max speed med 7.3 så får det nog vara uppåt 15m/s i byarna, i kombo med en typ 47-50 bred planka…

  • vinta_kestrel

    Medlem
    26 september, 2013 vid 15:59

    Attans, 7.3 för LITET? Deet trodde jag aldrig. Jag som använt 7.0 i bris och 5.3 vid 10m/s. Ja slalom/speed är lite annorlunda, den saken är säker, det märker jag nu 🙂

    Naish SP60 / *board W44… nu hade jag ju tänkt något för 7-11m/s, men jag får väl köra där med min Naish Playmate 116 freestyleplanka istället, med en större fena än nuvarande 32cm freeridefena som jag hängde på för 7.3’ans skull… Och så skaffa en speedbräda för att slita av mig armarna och få en sjuk kick en gång om året (eller fler, om jag missar vågseglingarna)

    Kinetic, jag har inte förstått vilken bräda du säljer / pris.

  • kinetic

    Medlem
    26 september, 2013 vid 16:30

    Vinta: Jag har två till salu… 1: Custom Speed/Slalom 245/58 typ 100-105 liter, byggd 2009, mycket bra skick, 2500kr. 2: Exocet Warp SL50 (235/50 typ 75 liter) 2009/2010, seglad EN gång, NYSKICK. 3800kr.
    Nr 1 säljer jag för att jag har en lätt “moddad” variant på brädan numera, byggd 2010. Warp säljer jag för att jag inte gillar den, min Custom “Speed” (245/47 typ 65 liter) går mycket-mycket bättre samt tar större segel (upp till 7.9) betydligt bättre…

  • danielt

    Medlem
    29 september, 2013 vid 08:12

    Jag har en Starboard Isonic 87 från 2007. Har kört 7.2 och 6.3 med den. 243cm lång, 56cm bred, 87liter. Det är en lättseglad slalombräda som många fått bra gps-resultat med. 2000kr!

    Daniel
    076-1297311
    031-195699, d_talje@yahoo.se

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rekommendation önskas

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.