Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Reparation RS Racing?

  • Reparation RS Racing?

    Publicerad av fox på 1 juli, 2010 vid 19:54

    Någon som har tips om vart man kan vända sig för hjälp med reparation av ett trasigt (inne i mastfickan) NP/RS Racing

    fox svarade 13 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tobhed

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 20:17

    Kolla med segelloftet på surfers paradise

  • kinetic

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 20:51

    Loftet hos Surfers kan laga seglet. Hade samma typ av skada på ett segel, lagningen är OK, inte mer. Be de att märkduka dubbelsidigt innan de syr ihop revan genom att sy dit nån duk. Dessutom så skall samtliga sömnar tejpas, på samtliga sidor! Det “fuskades” lite med min lagning men jag har “märkdukat” utvändigt o det verkar hålla…

  • fox

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 07:14

    Tack för svaren, – Kinetic: vad var kostnaden för din rep.? bra att veta om det verkligen är lönt att kosta på rep. på ett RS5, eller försöka hitta ett nytt (RS 9,8) till rimliga pengar!

  • kinetic

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 08:13

    Fox: Seglet lagades för 2 år sedan o det kostade 1000kr om jag minns rätt. I mitt fall var förliksvåden avsliten inne i maststrumpan så de fick sprätta upp strumpan o sy ihop “revan”. Anledningen till att jag “märkdukat” lagningen är att stygnen de sydde med började omgående att “äta sig igenom” monofilmen, man såg klara sprickbildningar trots att seglet var/är fräscht, dvs inte spröd monofilm/xply (skadan uppstod efter max 10 seglingar). Hade de märkdukat under själva lagningen så hade nog sprickorna inte uppstått så fort. Hur som så verkar seglet hålla än så länge men jag har inte dragit på max med nedhal än, har inte vågat. Syfte med min stora “märkduks förstärkning” är att sprida utt dragkrafterna över ett STORT område så de inte koncentreras kring lagningen endast för då lär jag slita av seglet med en gång…

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=61616″]Inte bara Neil Pryde -favorit i repris – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • bollen

    Medlem
    3 juli, 2010 vid 22:48

    Hej,

    Surfers har lagat ett Stealth åt mig som sprack på samma vis- detta pajjade första gången jag riggade det efter lagning… Beror kanske på vem som lagar på loftet eller är det alltid samma kille?
    MVh Per

  • mahi

    Medlem
    3 juli, 2010 vid 23:06

    Nisse P rejsing verkar ju inte hålla måttet från och med RS4.

  • kinetic

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 06:46

    Bollen: Aj…Laga de seglet på nytt igen på “garanti”? Innan mitt segel lagades så frågade jag även Gran-segel, o de ville ha ca 1700-2000 för att laga samma skada. Enligt Gran-segel var det inga problem att laga skadan OM man “märkdukade” ordentligt samt tejpade sömnarna “överallt” (dvs både mellan dukarna samt på ovansidan). De sa att även om det är rätt stora krafter så finns det dukar som tål “oändligt” mycket mer belasting än en klen xply-duk:grin:, bland annat hade de nån riktad kolfiberduk som tålde “hur mycket som helst”. Märkduken köpte jag hos just Gran-segel för kaffepengar eftersom det var spill, blir ju rätt stora spillbitar när man syr segelbåtssegel:grin:. Jag är tämligen övertygad om att de har spillbitar av den där superstarka kolfiberduken med, att köpa den duken (alltså mer än spill!) var dock inte att tänka på då den kostade ca 1200 per kvadrat:grin:!

  • bollen

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 21:07

    Kinetic:
    Jag köpte ett likadant begagnat istället… Surfers ringde aldrig tillbaka så jag tröttnade – kunde ju inte segla utan segel ju!

    Om någon känner att de är hajja på att laga dessa skador så finns det billiga prospects i min källare :
    Severne SSR 6.6, Stealth 7.0 (07), NP RS5 7.8 … :frown:

    MVh Per

  • p-malmkvist

    Medlem
    6 juli, 2010 vid 04:22

    Ett RS5 med denna skada är bara att slänga, samma med rs6.. RSR 2007-2008 är riktigt bra tycker jag, så länge man drar nedhal enligt spec vilket oftast också är snabbast, samt har positivt uthal när man tar av/på cambers så håller de länge..

  • fox

    Medlem
    10 juli, 2010 vid 18:06

    Gransegel hade tyvärr inte tid att fixa seglet, och inget beg. RS5 el. nyare i sikte, så det slutade med att jag chansade och skickade seglet till Surfers trots att dom/loftet var helt omöjliga att komma i kontakt med. Får väl se om dom hör av sig när det är dax för betalning!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Reparation RS Racing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.