Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Resa med kiteutrustning

  • Resa med kiteutrustning

    Publicerad av magnuzon på 28 juni, 2006 vid 05:34

    Hej!

    Tänkte ta en restresa till Rhodos och funderar på att ta med utrustningen dit. Kites, sele m.m. tänkte jag packa i en stor resväska, men brädan blir det svårt att få med sig. Är det dyrt att ta med sig en boardbag på flyget? någon som har erfarenhet av vad flygbolagen tycker om detta?

    annapanna svarade 17 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • gh0st

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 07:15

    Det finns ett par trådar gällande detta, gör en sökning så hittar du dom nog.

  • milkman

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 07:50

    Altså,det är inte formen på väskan som kostar (inom rimliga gränser) Så en boardbag är det inga problem att få med. Jag flög igår, packade två kiter board, våtdräkt, korsband, bommar, ombyte och min vanliga packning i min. Vart en tung väska men fortfarande under maxvikt.

  • nic

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 08:06

    Japp, de där golfbagarna behövs bara om du tänkt ta med dig mer än maxvikten å det är väl bara tjejer som packar för mycket.

    Har rest oversized i 12 år bara betalat övervikt en gång.
    Ta bort fenor (och ev. bindningar) å stoppa brädan i den billigaste snowboardbagen. Tejpa ihop. Funkar i alla fall för mig.

    nic

  • larssa

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 08:29

    Snacka med flygbolaget eller resebyrån där du köpte resan, brukar skilja sig lite vad gäller vikt och längd på skrymmande bagage från bolag till bolag.

  • yenny

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 16:12

    snacka INTE me flygbolagen, då står de i bokningen/på biljetten att du SKA betala. Ta smällen om, utifall den skulle komma på plats istället.

    Men egentligen verkar det bara handla om taktik, röta och en å annan nödlögn… sen å va tjej skadar kanske inte heller… Lycka till!

  • fredde

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 16:22

    håller med yennnny…

    neck necka necka…. dom låter inte planet vänta bara för att en har mycke i eller stor väskan, tillslut ger dom med sig.

  • psychonauten

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 18:00

    Blr det inte himla konstigt i kitebagen om man stoppar ner kiten vid 1atm tryck här nere, å sen åker upp med den 10kilometer med propparna i ? 😐

  • larssa

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 21:27

    Ringer man och frågar vad dom har för bestämmelser så är det lugnt(behöver ju inte säga att man skall ta med nåt). Jag menade inte att man skulle fråga när man beställer och nämn inte något om surfprylar.

  • annapanna

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 11:49

    En gång när vi flög var det en kille som ringde flygbolaget innan. Då sa de att de var gratis om man bokade att ha med en bräda. Han bokade och behövde inte betala medans en annan kille som inte hade ringt innan fick betala. Det verkar som om det skiljer sig mellan alla flygbolag och dessutom från gång till gång. Detta var reguljärflyg.

  • magwe

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 12:40

    Jag packade min 125-bräda i ett skidfodral som jag vek ihop när jag skulle till Cabarete. Vid incheckningen frågade dom om det innehöll någon form av “surfutrustning”. Jag sa att det var en wakeboard som var långt ifrån skrymmande men blev ändå ivägskickad för att betala extra. (hon ville nog att jag skulle betala för full vindsurfingutrustning)

    Ludde som stod bakom mig hade en fet j*vla board bag med all sin packning i. (hyffsat skrymmande) Han sa att det inte fanns någon “surfbräda” i den utan det hårda platta objektet var bara där för att stabilisera upp väskan. Han fick checka in den utan problem.

    När jag kom fram till specialdisken så tyckte gubben där att det verkade orimligt att jag skulle betala för något som uppenbarligen inte var skrymmande, men slog ändå i sina pärmar och hittade wakeboard i listan över sportutrustning. Som tur var hade dom inte fört in någon prisuppgift för just wakeboards så det kostade gratis den gången.

    flygbolaget var nova som jag tror ägs av apollo..

  • yenny

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 13:07

    Oavsett hur man gör verkar allt ändå i slutänden handla om vilket humör den är på som står vid bagageincheckningen…

  • nic

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 13:16

    Tips är nog att undvika att säga ordet “surf” just när du checkar in. Flygbolagen är livrädda att de ska få betala för dingade surfbrädor.
    Träna framför spegeln hemma på att säga att det är kläder och badleksaker. Spelar ingen roll om du ser trovärdig ut (min erfarenhet) de kommer inte rota i din väska men de behöver inte bryta mot sin manual heller.

    nic

  • annapanna

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 14:01

    Om man nu måste betala tillägg så brukar ju inte kite utrustning finnas och då blir det lätt att man får betala windsurf priset vilket ju inte är rimligt. Därför sa vi snowboard sist. Det var mycket lägre pris. Typ 300:-. Ingen ifrågasatte snowboard till Lanzarote.

  • grozzny

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 14:12

    Ska ni ut och resa med era kiteprylar: skruva definitivt loss fenor och packa väl! Jobbar på rampen och vet att man inte kan ta hänsyn till om vissa väskor är känsliga mot stötar osv..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Resa med kiteutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.