Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reserapport Kreta Palekastro…nu på rätt plats

  • Reserapport Kreta Palekastro…nu på rätt plats

    Publicerad av raggarn på 10 oktober, 2013 vid 19:12

    Ok here goes……..The best f—kin holiday in years…!!!!

    In the middle of nowhere is a town called Palekastro……

    Nä jag skämtar bara, det blir kortversionen denna gång
    Apollos Sas-plan tog oss till Heraklion på Kreta på 3,5 tim.
    Sen var det lokalbuss till östra delen av ön , Sitia närmare bestämt , tog också
    Ungf. 3,5 tim….kändes längre….ska han runt det där berget också..????
    får jag den bruna påsen….fort!!!
    Det var Sönd så vi missade bussen till Palekastro , fick bli taxi tog väl 20min ca

    Palekastro är en skön gemytlig byhåla B , där livet går sin gilla gång.
    (.passar oss perfekt som har tröttnat på ”turist-ghettona” med sina affärer som alla har samma äkta kopior och restaurangerna ser olika ut men har samma utbud)
    lite restauranger , barer och affärer och ett bytorg där man kollar in vad som händer….dvs ingenting ( billigt å gå ut å äta…3 pers me förrätt varmrätt och stora Mythos landade på ca30-35 euro )

    vi hade bokat rum på Hiona Hotel som låg ett stenkast från bytorget….vi valde det pga den sköna poolen…..perfekt att softa vid efter en hård surfdag
    och det visade sig va ett trevligt ställe ingen lyx men alldeles lagom…sängarna var dock grek-standard…stenhårda
    hotelbossen Ana var supertrevlig och tog väl hand om sina gäster

    från Palekastro till surfstranden Kouremenos beach är det ungf.1-1,5km ..vi hyrde moppe hos Moto Kastri och va väl dom enda som använde hjälm…!!!

    Väl framme på Kouremenos beach så hyrde vi prylar hos http://www.freak-surf.com
    Av supertrevliga Ana (igen… dock inte samma) och Hannes Neil Pryde segel å Jp-brädor
    Finns ett center till alldeles brevid http://www.gonesurfing.eu
    Kolla in sidorna där finns mycket info

    Ja vad kan man mer säga……..ja kollade man vindguru så fick man lust av avboka hela resan….ingen vind..!!!
    Men Kouremenos beach levererade bättre än så… segling alla dagar i veckan med segel mellan 5,8 till 4,5 och sista lördagen så peakade det så centret stängde…!!! Vilket man tydligen måste göra om det blåser över 8 bft …!!! Men det va stängt på fm till ca 14:00 sen droppade det lite och dom öppnade igen….
    Vindstilla vid stranden och lite byigt första biten ut men sen smack pang full pung bump å jump segling måste va perfekt för freestylare…..vi gubb-freeridade för fullt…
    Och sist men inte minst värmen….åååhhh va skönt å köra i shorts 30-35gr i luften och ca 25 i vattnet

    Obs inga höjdar bilder skärmdumpar på go-pro och gammal mobil….glömde / orkade inte riktig kamera…..

    larry svarade 10 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • raggarn

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 19:16

    Fler bilder……

  • raggarn

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 19:21

    Åsså lite surf……..

  • raggarn

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 19:23

    Å nåra till……..

  • raggarn

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 19:25

    definitivt inte lika utförlig som Planings Naxos rapp.
    men hastigt inlagd eftersom ni va nyfikna…..
    fråga gärna om jag glömt nå´t av vikt

    om jag blundar så är jag där igen………………..

  • planing

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 22:03

    Ser finfint ut!

    Känns spot:en trygg? Ingen större risk att driva till havs och så? Det e side-shore, va?

    Är vinden jämn när man väl kommit ut från stranden?

    Hur är byn? Kan man leva där i typ tre veckor utan att få krupp?

    Blåser det i byn på kvällarna? Jag uppskattar spots där man kan dricka sitt vin på kvällen utan att hatten blåser av. 🙂

  • hglifberg

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 22:05

    Kanske inte lika utförligt som Planing men så skönt skriven. Helt klart i bästa berättarstil. Härligt!
    Efter att ha sett bilderna så är det med lite motstånd man tar på sig 5-3, huva och skor för att kravla sig ut i det kalla Sverigevattnet.

  • raggarn

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 09:01

    @Planing 717268 wrote:

    Ser finfint ut!

    Känns spot:en trygg? Ingen större risk att driva till havs och så? Det e side-shore, va?

    Är vinden jämn när man väl kommit ut från stranden?

    Hur är byn? Kan man leva där i typ tre veckor utan att få krupp?

    Blåser det i byn på kvällarna? Jag uppskattar spots där man kan dricka sitt vin på kvällen utan att hatten blåser av. 🙂

    det är sne frånlandsvind…..men det är 2öar och en udde att ta sig i land på om nå´t går snett,
    iofs långt bort men ändock…annars är det väl Cypern nästa..
    hyr du på centret så har dom 2 gummibåtar och stenkoll på läget……

    jag tycker att den var jämn jmf med Mälarvind iaf..

    för mig klarar jag lätt 3 veckor där ,men det är ju upp till var och en……det var en hel del turister från alla världens hörn som va ute på upplevelser dvs dom som tröttnat på charter….hur dom hittat dit…?? vet ej
    men Hotel-Ana hade hur mycket uppslag som helst om platser man skulle se,berg man skulle klättra i mm. mm. och såg helt förvånad ut när vi sa att vi skulle stanna en vecka och bara surfa
    vi hann dock åka moppe till den “världsberömda” Palmstranden Vai……visst vackert men lite typ turistfälla…men man kunde ju vila ögonen på Ryska fakeblondiner som poserade med varandra och tog kort för att lägga upp på “fejan” el portofolion
    men hyr man bil så kan man väl åka runt å kolla andra små byhålor mm

    det var ju därför vi bodde i byn…finns många bungalows mm runt stranden…men i byn va det ju knappt
    nå´n vind å tala om …riktigt skönt på kvällen alltså

  • raggarn

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 09:04

    @hGlifberg 717269 wrote:

    Kanske inte lika utförligt som Planing men så skönt skriven. Helt klart i bästa berättarstil. Härligt!
    Efter att ha sett bilderna så är det med lite motstånd man tar på sig 5-3, huva och skor för att kravla sig ut i det kalla Sverigevattnet.

    You said it………
    fi fan va jobbigt att kränga på sig gummit på första surfen hemma..efter den veckan

  • larry

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 12:41

    Härligt Raggarn. Trodde inte du skulle få ut bilderna ur kameran. Erkänn att det var grabben som hjälpte till.
    Föredömligt rapporterande nu på sistone. Uppmaning till alla. Rapportera mera!!
    Och förresten. Du har inte några mer lättklädda bilder i diskhanddukar du kan lägga upp. Flås flås :wink::crazy::grin:

  • raggarn

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 18:22

    @LARRY 717301 wrote:

    Härligt Raggarn. Trodde inte du skulle få ut bilderna ur kameran. Erkänn att det var grabben som hjälpte till.
    Föredömligt rapporterande nu på sistone. Uppmaning till alla. Rapportera mera!!
    Och förresten. Du har inte några mer lättklädda bilder i diskhanddukar du kan lägga upp. Flås flås :wink::crazy::grin:

    förstod att du skulle tända på dom…..ska leta lite.. nå´n stringad tysk ska väl finnas 🙂

    annars har jag nog ett par i annan färg…. 🙂

  • larry

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 11:21

    :smirk:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reserapport Kreta Palekastro…nu på rätt plats

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.