Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Reserapport Soma Bay Egypten

Taggad: 

  • Reserapport Soma Bay Egypten

    Publicerad av aspen på 1 mars, 2019 vid 16:38

    Har lite fredagstråkigt på jobbet så då tänkte jag skriva några rader reserapport från min (och hustruns ) semester i Soma Bay i Egypten här i december.
    Vi satsade på stort och slog till med Hotel Kempinski Soma Bay, en 5-stjärning resort söder om Hurgada som har fått väldigt fina recensioner på olika resesidor. Min tanke var att kombinera bra windsurfing med snorkling och en trip till Luxor med Karnaktemplet och Konungarnas dal.
    Resan gick bra men tull-clearing tog en evinnerlig tid, så fast vi lyfte på tid från Arlanda på morgonen så var vi inte på hotellet förrän sen eftermiddag. Rummen och anläggningen är helt fantastiska med väldigt trevlig (dock enbart manlig) personal och fantastisk mat. Vi hade halvpension så man åt mestadels på hotellet och ofta så brukar buffen bli ganska tjatig efter ett par dagar men här var det hela tiden variation. Deras fisk (speciellt tonfisken) var magisk. Soma Bay är en helt “syntetisk” ort enbart byggd för turism, vilket kan låta tråkigt men har sina fördelar. Man får t.ex. vara ifred på stranden då inga utan anledning släpps in på området som för övrigt bevakas hårt. Sen var stranden/stolarna (gratis) uppdelad i en familjedel och en mognare del om man ville ha lugn och ro. Alltnog, det visade sig att strax till höger om Kempinski vid stranden ligger ett Robinson surfcenter med uthyrning av diverse vattensportutrustning. WS-utrustningen var i bra skick men inte allra senaste modellerna men det gör inte så mkt. Jag hyrde en Naish slalombräda ca 120 l och fick tag på ett North 7.3 segel (E-type?), vilket visade sig vara en utmärkt combo. Är man som jag en “burn n’ turn” surfare så tror jag det är svårt att hitta ett bättre ställe så nära Europa i december. Strålande sol, 25 grader i både vatten och luft och stadiga vindar, helt underbart bra. Som bonus får man oxå möjligheter till extremt lättillgänglig snorkling i världsklass. Faktiskt är det så att bara 50 m ut från Kempinskis hotellstrand så finns ett hyfsat stort rev där man kunde ligga å spana på otroliga koraller och fiskar i timmar. Om man vill ha lite variation så kan man ta shuttlebussen (gratis) som går utefter hela stranden någon km och då finns det ytterligare en uthyrare med JP och NP-grejor som ligger vid en väldigt skyddat vik så i princip plattvatten om man gillar det med vind in från höger. Däruppe finns oxå enligt uppgift ännu häftigare korallrev precis utanför stranden. Hyrde inget här denna gången utan höll mig till Kempinski-stranden.
    Summering: fantastiskt hotel med väldigt bra personal och mat där det känns som att man törs äta allt utan rädsla för magsjuka. Otroligt skön och lättsam surfing, makalös snorkling och som grädde på moset: Luxor och konungarnas dal en dagsutflykt bort.(4 tim jobbig bussresa dit men ändå värt besväret). Några tips: ta med egen alkohol för det finns inte å köpa utanför hotellbarerna (som är dyra). Ladda med Euro eller USD i förväg och strunta i Egyptiska pund. Skippa Hurgada-stad, inget att se och bara jobbigt med alla som tjatar så fort de ser en turist.
    Så, vill man kombinera bra WS med en avslappnad semester 6 timmar från Sverige så tror jag det är svårt att hitta ngt bättre.

    aspen svarade 5 år sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Reserapport Soma Bay Egypten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.