Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Restips – Maui?

  • Restips – Maui?

    Publicerad av prosolvian på 26 september, 2012 vid 18:40

    Hejsan.

    Kommer åka till Hawaii under 4v nu i november/december. Först kommer vi åka runt med familjen på tre olika öar (Oahu, Big Island & Maui) under två veckor, mest för bad/sightseeing/snorkling. Efter detta så har jag tänkt att stanna kvar på Maui under två veckor för vindsurf/vågsurf och eventuellt prova på kitesurfing.

    Det är min första resa till något ställe där jag behöver hyra utrustning, själv välja vilken del av ön man ska surfa på etc., så har lite frågor och hoppas att någon av er mer erfarna har lite tid och ge lite tips.

    Min erfarenhet:

    • Vindsurfing:
      Blir tyvärr oftast bara 0-5 gånger per år eller så på västkusten, kan hantera selen och vattenstart någorlunda, men kan inte använda stroppar eller fullfartsjippa.
      Har åkt med UCPA en vecka till Guadeloupe.
    • Vågsurfing:
      Åkt med surfakademin till Biarritz en vecka.
    • Kite:
      Ingen erfarenhet alls, men tar gärna någon kurs eller två på Maui.

    Så, jämfört med de flesta här på forumet så är jag ju en total nybörjare. 🙂

    Finns det några clinics/camps/kurser för vindsurf/vågsurf på Maui som ni kan rekommendera?
    Gärna liknande UCPA’s/Surfakademins upplägg med en lite större grupp och att utrustning ingår.

    Har läst om att Kanaha Beach Park ska funka från nybörjare till expert.
    Finns det några andra stränder/beach parks som kan vara lämpliga för mig?

    Just nu är vi inbokade på ett hotell på västra sidan av Maui, vid Kaanapali Beach. Det verkar ju dock vara en ganska lång sträcka att köra om man ska till norra sidan och Kanaha, eller går det bra att surfa/vindsurfa även på västra sidan?
    Ska jag försöka hitta något hotell/b&b på norra stranden istället?
    Några tips på vettiga boenden för en person?

    Vad jag har läst på forumet, så är HiTech en av dom bättre ställena om man vill hyra utrustning. Hyr man utrusning på hos dom, hämtar på morgonen och lämnar tillbaka på eftermiddagen, eller tar man med sig prylarna till hotellet? Finns det några andra uthyrningsfirmor som kan rekommenderas?

    Behöver man hyra en minibuss, eller får man med takräcke för utrustningen?

    Och allt annat jag kan ha glömt och fråga om?

    Stort tack på förhand för alla tips.
    /Thomas

    jofogel svarade 11 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • jofogel

    Medlem
    26 september, 2012 vid 19:43

    Vågbrädor är korta = går säkert in i bilen även om du skulle hyra en liten. Och kitegrejor är ju pyttesmå i jämförelse. I övrigt har jag nollkoll på Maui, skulle dock gärna själv ta mig dit något år. Några månaders pappaledighet med surf och vindsurf…. dräggel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Restips – Maui?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.