Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reva i mast ficka

  • Reva i mast ficka

    Publicerad av snaffe på 14 december, 2008 vid 09:43

    Hej!
    Har en liten reva i mastfickan på ett av mina segel och tänkte prova att sy det själv då den är så pass liten att det inte känns lönt att lämna in seglet. Någon som ha tips på vad man ska använda för tråd och stygn så att det blir tillräckligt starkt.

    staffomania svarade 15 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • endy

    Medlem
    14 december, 2008 vid 10:28

    Lämna in det hos en skräddare, de tar max 50 lapp och syr det ordentligt.

  • snaffe

    Medlem
    14 december, 2008 vid 11:27

    Har jag inte tänkt på. Tack för förslaget kanske ska testa detta.

  • pure

    Medlem
    14 december, 2008 vid 11:33

    I wikin här på forumet finns en liten mini tutorial on hur man kan göra med liquisole och tandtråd. uner laga segel sektionen i wikin.

  • staffomania

    Medlem
    14 december, 2008 vid 20:45

    Lånar denna tråd lite då det känns onödigt att starta en ny.

    Vad gör man när det är hål i lattfickan? Brukar det hålla eller ska man göra något åt det på en gång och i så fall vad? Det är ett litet hål i vertikalt läge.

  • snaffe

    Medlem
    14 december, 2008 vid 20:52

    @pure 521004 wrote:

    I wikin här på forumet finns en liten mini tutorial on hur man kan göra med liquisole och tandtråd. uner laga segel sektionen i wikin.

    Tror jag undviker denna variant. Seglet är en 2008 i mycket fint skick och jag tyckte din lagning var ganska ful:) men tack för tipset.

  • schnitzler

    Medlem
    14 december, 2008 vid 21:23
    staffomania;521062 wrote:
    Lånar denna tråd lite då det känns onödigt att starta en ny.

    Vad gör man när det är hål i lattfickan? Brukar det hålla eller ska man göra något åt det på en gång och i så fall vad? Det är ett litet hål i vertikalt läge.

    Du kan klippa ut silvertejp och sätta vid hålet. Jag har så på ett av mina segel och det har hållt i snart ett år.

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 december, 2008 vid 21:31
    schnitzler;521067 wrote:
    Du kan klippa ut silvertejp och sätta vid hålet. Jag har så på ett av mina segel och det har hållt i snart ett år.

    Den här dacron-tejpen kanske syns lite mindre än silvertejp. Lägger du några stygn under så lär tejpen dölja dem bra också. Har inte tejpat mastficka men ett litet jack i en duk. Vet man inte var man ska leta efter lagningen syns den inte alls (vit lapp på vit duk).

  • tsss

    Medlem
    14 december, 2008 vid 21:40

    @stefanlindmark 521068 wrote:

    Den här dacron-tejpen kanske syns lite mindre än silvertejp. Lägger du några stygn under så lär tejpen dölja dem bra också. Har inte tejpat mastficka men ett litet jack i en duk. Vet man inte var man ska leta efter lagningen syns den inte alls (vit lapp på vit duk).

    Teipen ser ut som märkduk, och i så fall är vidhäftningen inte så bra just på mastfickor. I stället – lämna in till en segelmakare som sprättar upp den stora sömmen en bit, så att han kan laga mastfickan med maskinsöm. Sen syr han fast fickan till seglet igen. Pris troligen runt 2-3 hundra, men det enda som funkar bra på ett sånt här pass nytt segel.

  • staffomania

    Medlem
    14 december, 2008 vid 22:25
    tsss;521070 wrote:
    Teipen ser ut som märkduk, och i så fall är vidhäftningen inte så bra just på mastfickor. I stället – lämna in till en segelmakare som sprättar upp den stora sömmen en bit, så att han kan laga mastfickan med maskinsöm. Sen syr han fast fickan till seglet igen. Pris troligen runt 2-3 hundra, men det enda som funkar bra på ett sånt här pass nytt segel.

    Kör nog på det billigaste alternativet (silvertejp) då seglet redan är i lite halvrisigt skick och kostade max en hundring. Kommer nog max ha kvar det i en säsong till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reva i mast ficka

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.