• Publicerad av halvarsson på 1 september, 2006 vid 20:54

    Hejsan!

    Har precis varit på Rhodos en vecka och surfat några dagar, det blåste alla dagar vi var där, men inte jätte kraftigt. blev mest 6,5 segel!

    Någon som vet om det brukar blåsa mer, tidigare eller senare under året?

    För er som ska åka dit kan jag rekomendera Ialyssos, ca 2km söder om Ixia, där Pro centret ligger, trevligare by och blåsigare än Ixia.

    Några bilder där i från, inte bästa kvallitet pga tagna med telefonen!

    canoya svarade 16 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • ubaten

    Medlem
    2 september, 2006 vid 23:29

    gillar ixia själv och då windsurfers world som drivs av en man vid namn Dinos han har också procenter för north kites . 10 % rabbat när man bokar via internet . jag betalade 245 euro för 12 valfria dagar . np riggar och f2 jp samt rrd brädor .

  • fastforward

    Medlem
    5 september, 2006 vid 13:59

    Länkar till surfuthyrningarna?

  • halvarsson

    Medlem
    6 september, 2006 vid 17:43
  • fastforward

    Medlem
    6 september, 2006 vid 18:58

    Cheers mate!

  • piotr

    Medlem
    7 september, 2006 vid 08:15

    Jag var nere med min sambo tidigare i sommar, den 13-20 augusti, och då var det bra fart i vinden nästan hela veckan med segel mellan 5,7-4,7 och hyrd F2 guerilla 88 (nice friåkningsbräda som säkert kommer till ännu mer rätt i vågor..). Dock märktes att vinden kom ur sin normala rytm sista helgen då det kom in en värmebölja med temperaturer över 40grader som tog kål på meltemin. Detta kanske påverkade även din segling?
    Vi hyrde av surfcentret som ligger i Ialyssos vid väderkvarnen, samma ägare som “Hightech center” och “Procenter”, och det var lite mer avspänt och lugnare (mindre folk..) där än mer upp i vinden. Enda nackdelen där är att det blir lite vindskugga de första hundra meterna pga svängd kuststräcka, men det kan vara en fördel för mindre erfarna/nybörjare som slipper full spetta i vinden.
    Något annat som jag tycker så där om är attityden som alltför ofta förekommer hos vindsurfinguthyrarna (självklart inte hos alla..) som är så där lagom ointresserat, uttråkat, coolt osv osv. Va sjutton ok att det kanske är lite segt jobb att va på stranden och få samma frågor varje dag och se hur folk handskas ovarsamt (objektivt eller subjektivt) med utrustningen, men man känner sig ungefär som när man kommer in hos en volvohandlare som direkt ser att man inte är A) Medelålders man 2) Fett stadd i kassan 3) Kan inte köpa till feta extrafälgar osv. Jobb som jobb säger jag, gör det bra eller låt någon annan göra det om det är trist.. Nok om detta.

    För övrigt var seglingen nice om man vill ha ett spot med ok förhållande för en mindre erfaren partner och lite mer drag längre ut. Dock inga brytande vågor utan främst vinddyningar som kunde bli lite brantare fast med kass hoppvinkel. Men det är ju fint att cruisa med shorts, rashguard (solen..) i härligt blått vatten och bara mysa/ speeda/ träna slag och gippar..

    Vi tog en biltur runt ön oxå ner längs västkusten och upp ostkusten. Nere i en liten by som heter Fanes fanns det en skön strand med många kiteare och några vindsurfare. I stort sett samma vind/vågförhållanden (det såg nästan plattare ut(?)) men man slipper massturismen och byn såg mysig ut. Längre söderut kommer Prassonissi med sina surfcentra och några få hotell. Vågorna såg ut som en ok dag i Varberg men inte så jag kände att det var värt att punga ut ytterligare euro på surfhyra. På andra sidan sandstranden fett med speedare, freestylare, nybörjare och, som nämnts tidigare kitelektioner mitt i allt ihop (Varför?). Nej, bättre och dra upp och snorkla i bukten söder om Lindos. Jäkligt fint, kliv i vid klostret där en av apostlarna klev iland och fena dig iväg ut genom buktens myningen (2 öppningar). Utanför i havet sluttar det neråt med härliga klipp-/stenformationer och lite (läs:lite!) fisk. Färgen på vattnet och klarheten är dock obetalbar. Stora Blå- yes här är det! Man får riktig svindelkänsla när man simmar ut där. (kanske ett sidospår på en surfsida?)

    Annars får jag nog säga att trots högsäsong så var det ok med folk, visst knökat ibland på bussar och så men det får man ta. Rekommenderar dessutom besök i Rhodos gamla stad och dess försvarsanläggning. Som ex-gute så får jag nog säga att Ringmuren ligger i lä estetiskt sett..

    Vi flög ner med flygstol från apollo för 1500kr från Landvetter och lyckades inte lösa boendet via nätet innan vi kom ner så vi bad taxi-chaffissen att köra oss till Ialyssos och vindsurfcentret, bra utgångspunkt tänkte vi, och se om vi kunde hitta boende där. Chaffissen var inte så optimistisk pga högsäsong osv, men när vi lastade ur grejerna på parkeringen vid centret/ möllan så vinkade en tanta från andra sidan gatan och hon hade två rum med kokmöjlighet till uthyrning lediga. 30euro per natt på två pers får väl heta duga. Hon tyckte vi skulle stanna hela veckan och prutade ner priset till 25 euro. Köpt! Rummet är utan AC men med fläkt. Det vi tog låg högst upp i huset med en takterrass där man kunde sitta med utsikt mot havet/ Ixia. Ordinära sängar och enkla kokmöjligheter samt handdukar/sängkläder. Det fanns även rum på bottenvåningen men då kunde man sitta och chilla under växtlighet vid bord/stolar i trädgården. Tantan sa att det var andra surfare som brukade komma varje år och bo en eller två veckor och att det då hade grejerna riggade i ett litet sjul på gården. Stranden ligger ju bara tvärs över en lätt traffikerad gata samt en liten parkering. Stenstrand rakt nedanför men sandbotten efter en meter. Mest inhemska som badade där (inga solstolar heller) men det finns sandsträckor nedanför vissa hotell med tillhörande parasoll för den som är intresserad..

    Boendet om någon är intresserad:
    Akroyali Studios
    Anastasios och Irene Tsakni
    Eleftheriou Venizelou 16
    85101 Ialyssos
    Rhodos
    Tel: 00(osv) (0)22410 92 607

    Sammantaget var det en trevlig semester även om jag hade behövt åka till ett vågigare ställe men tids- och pengabrist samt svajjigt väder i Svea avgjorde till Rhodos fördel.

    Peder

  • lukasw

    Medlem
    29 november, 2006 vid 19:38

    Piotr kan du polska? Om jag maila mig wedlarskilukas@hotmail.com eller ring på 0708446440

    MVH

    LUkas

  • marste

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 19:22

    Funderar på vilket ställe man ska hyra grejer på. Någon som rekommenderar något ställe framför det andra?

  • marste

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 20:00

    Vi tänkte hyra i Ixia området.

  • canoya

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 09:59

    Jag har bokat hyra genom Wallén på Procenter. Vi får se om 2 veckor om det är bra!

  • jogo

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 14:33

    Hej

    Kom tillbaka i söndags efter en veckas vindsurfing med familjen på Rhodos. Vi gjorde enklast möjliga och åkte charter med Apollo, bodde i en bungalow på Hotell Blue Horizon och hyrde utrusning på F2 center som ligger i anslutning till hotellet.

    Förhållandena var verkligen kanon och det blev 5 dagars bra surfing i bara shorts och rashguard. Vinden varierade mellan 10 och 18m/s vilket innebar att jag provade i princip hela F2 brädlinje och flera North Sails modeller. Högsäsongen hade väl inte kommit igång riktigt varför det var väldigt lugnt och avslappnat på surfcentret. I och med att det var relativt lite att göra (och att de redan hunnit skaffa sig sin solbränna) var de väldigt hjälpsamma och intresserade och jag fick väldigt mycket segel- och riggtips (nästan som en kurs) vilket gjorde mycket för min fullplaningsgippteknik (lay-down gippar är ju riktigt kul).

    Det enda negativa var väl att stället mest befolkades av tyskar och de fördomar jag hade om tyska surfare besannades med råge. Nu VET jag att alla tyska surfare heter antingen Rudi eller Fritz, har minimala speedos en ordentlig speed-musche och sist men inte minst en ful näsduk på huvudet för att skydda sig mot solen. Sen är det ju en charterort med allt vad det innebär av omysiga restauranger, tingel-tangel och kommers…

    Rhodos och Jurgen Niens surfcenter på Rhodos rekommenderas verkligen om du har en vecka över och vill åka till ett ställe där du kan surfa och umgås med familjen, annars finns det kanske bättre ställen.

    /Jonas

  • suecocabron

    Medlem
    13 juni, 2007 vid 20:09

    Wow, det verkar vara många som varit på Procenter i Ixia! Var där för ungefär ett par månader sedan. Vinden hade inte kommit igång än riktigt, tyvärr.. Tysk-säsongen hade inte börjat då heller så man hade gott om plats! =)

    Schysst ställe annars om man vill ha något enkelt, bara att boka in sig på blue horizon så kan man krypa ner till surfet!

  • canoya

    Medlem
    13 juli, 2007 vid 07:47

    Jag var i Ialyssos veckan efter midsommar och bodde på Blue Horizon och hyrde på ProCenter. Vi var hela familjen (två barn 10 och 8 år, fru och jag) där övriga är måttligt intresserade av att surfa så det var bara jag som hyrde. Vi bokade bungalow med halvpension och surfhyra genom Wallén och flög med Apollo (ursprunglig´splanen var med FlyMe vilket hade gjort resan 7000 kr billigare, men det sket sig pga KK som de flesta vet).

    För att börja med det viktigaste :), SURFET, så var jag där en vecka med lite svagare vind än jag tror är normalt för perioden, men jag kunde segla 7 dagar av 7 även om jag fick använda 8,1 segel och stor brädan 2 av dagarna. Dock blev det aldrig mer vind än att 5,9 och 105 litersbräda var lagom för mig. (Man fick lägga på lite på personalens segelrekommendation för att få tryck i grejerna. Det verkade som att många var ute med lite för små segel och nöjde sig med det.) Enligt uthyrarna så var det normalt starkare vind så att man kunde segla med 5,0 – 5,5 och mindre brädor. Tydligen var det ovanligt varmt, vilket kanske påverkade vinden negativt. Seglingen skedde på choppigt vatten med vind (och längre ut dyning) från vänster. (Även viss ström som gjorde det jobbigt att hålla höjd om man var ute med för små grejer) En del sjyssta hoppramper dök upp annars var det mestadels slalomsegling det handlade om. Tajma gippen där ute med dyningen så sitter den med planing hela vägen. Förmodligen blir det lite mer bump & jump seglilng när vinden är starkare.

    Uthyrningen var riktigt bra tycker jag (utan att ha något att jämföra med egentligen). Årets F2-brädor och North-segel. Man hade sin förbokade bräda och bom tillgänglig hela tiden. I mitt fall en F2 Spice 86 som nog hade varit perfekt om det hade blåst mer. Nu fick jag plocka ut en större bräda varje dag och jag fick vad jag ville ha utom sista dagen då jag var lite sent ute och alla 105 – 125 litersbrädor var ute. Jag fick dock en 135 liters som var helt OK att segla med också. Eftersom jag körde med lite större segel än genomsnittet så fick jag alltid den storlek jag ville ha. För de största seglen fick man hämta en längre bom än den förbokade. Man körde med egen sele. Jag hade shorts och lycratröja och låga skor och tyckte det var lagom, jag hade med en shorty som jag inta använde alls. (Jag såg en del (tyskar?) som körde med hellång dräkt och neoprenpannband i värmen). Några körde barfota, men då får man inte vara ömfotad eftersom vattenbrynet består av klappersten i storlek mellan pingisboll och apelsin. Speciellt de dagar då vindriktningen var något mer pålands än helt längs stranden blev det shorbreak som kunde göra det jobbigt all klättra i land även med skor eftersom stenarna inte låg still under fötterna. Man kan köpa badskor i neopren som går utmärkt att segla med i alla snabbköp för 6-7 euro om man inte har innan att ta med.

    Reser man med familjen (som hellre solar och badar i poolen) så är stället riktigt bra eftersom allt finns på hotellområdet. Man kan ta en drickapaus i seglingen och gå de 100 meterna upp till poolen för att kolla att alla är nöjda och glada och sedan ut och köra igen. Det var smidigt med halvpension även om man kanske lite saknar att gå och välja en restaurang som ser mysig ut på kvällen. Lunchbaguetter köpte vi på snabbköpet tvärsöver gatan och käkade på vår altan eller vid poolen. Det finns också en strandbar som säljer lunch på området, men vi var ekonomiska (snåla?).

    Vinden kom vid 14-15 tiden och höll i sig till 18-19 (uthyrningen stänger 19) så man hann med att utflykta lite på förmiddagen om man orkar upp någorlunda tidigt. Vi hyrde en bil en dag och åkte en tur upp på berget ovanför Ialyssos där det fanns ett gammalt kloster och ett utsiktstorn i form av ett stort kors med en smal spiraltrappa upp (som är spännande för höjdrädda). Sedan åkte vi tvärs över ön till Kalithea och Oasis-stranden och snorklade i riktigt kul snorkelvatten!

    Vi åkte på morgonen från Landvetter och var på hotellet kl 13 och ute på vattnet kl 15. (Nästan samma tidsschema som att åka till Öland!).

    Sammanfattningen blir att det är ett smidigt familjeresmål med lätt tillgänglig segling. Personligen så skulle jag önskat lite mer vågorienterad segling även om det inte behövs mer än midjehögt för att jag ska vara nöjd. Jag tror att vi kommer att återvända ett annat år.

    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.