Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ribban imorrn? Tips efterfrågas!
-
Ribban imorrn? Tips efterfrågas!
Publicerad av blizzy på 23 november, 2010 vid 08:47Halloj,
Det ska för en gång skull INTE blåsa NO imorrn utan ska vrida till direkt N så tänkte passa på o dra ut o köra.
Är det Ribban som gäller i N här omkring (bor i Lund)?
Hur är spoten? Har läst att man inte får köra på vissa ställen mm.. Och vad är grejen med “se upp för stenar!” ?… :santa:
Finns där parkering (gärna billigt) i närheten?Och viktigast av allt, blir det BYIGT på N vind? Om man nu ska ta sig ut i vintermörkret så vill man ju ha en clean dag så det verkligen var värt det, är det byigt o skit så hoppar jag nog…
mjersen svarade 14 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
brukar vara ganska ren vind på N där. Funkar också om det ligger mot lite NNO också.
Du parkerar vid kallbadhuset, kallis. Gratis parkering. Sen går du ut mot kallbadhuset och riggar och kör på högra sidan, mellan badhuset och västra hamnen.
Massor av plats och stora gräs eller sandytor att rigga på.
Stenarna är inte så farliga där. Har aldrig träffat nån förutom med tån men man ser dom lite överallt. Så att köra vanligt är lugnt, dock kanske du inte ska ligga där och nöta de nyaste tricken för krashar du hunda ggr kanske du träffar en sten en av gångerna. Men alltså inte närheten av klagshamn.Ha de skoj!
-
Tack för snabbt svar!
Så parkering är vid: Kallbadhuset – Google Maps
Sen är kite zonen öster om själva badhuset/piren som går ut, där strandremsan viker av mot Öst, nordöst, nord, parallellt med Ribersborgsstigen (enl karta)?
Gräset mellan Ribersborgsstigen och vattnet ser ut som en gigantisk riggyta, nice!Vad snackar vi för stenar? Under eller ovan vattnet?
Känns som att jag skulle kunna passa in i kategorin “nöta nyaste tricken för kraschar du hundra ggr kanske du träffar en sten” hehe… -
Du är helt på rätt plats. Som sagt stora ytor. 🙂 du ser allt bättre när du är där.
Inga stenar över ytan. Det mesta är småsten med massa tång på. Så de ser större ut än de är och ligger inte så nära ytan som det ser ut. Tror jag. 🙂 Har iaf inte stött på någon farlig sten på kanske 10-20 sessions där. Men finns det små stenar kan de mkt väl finnas större stenar och att undersöka saken med huvudet först kanske inte är det smartaste.
Jag har som sagt aldrig stött på nån läskig sten där men det kan mkt väl finnas.
-
På frågan var man kör på N så är Ribban det bästa om man vill ha nära hem.
Annars får jag även slå ett slag för Väg 100/Höllviken (nås direkt med buss 100). Det är riktigt platt vatten där även på hård nordlig och det rullar in rätt fina småvågor lite långre ut att leka i.
Hoppas du får en bra session imorgon i vart fall!
//Tobias
-
happyfish;640407 wrote:På frågan var man kör på N så är Ribban det bästa om man vill ha nära hem.
Annars får jag även slå ett slag för Väg 100/Höllviken (nås direkt med buss 100).Jag har varit nere o kört på väg 100 men aldrig på N. Testade NO en gång och då var det bygit som sören så fick lite avsmak för väg 100 då.
Det jag mest är ute efter är en okej spot med stabila vindar, V brukar ju vara riktigt stabilt här i västra skåne men N-NO-O har skrämt upp mig lite för att vara byigt o jobbigt..
Så jag hoppas helt klart på en stabil dag imorrn utan byar! Annars sitter jag hellre inne o drömmer om värme :tongue: -
Du behöver i vart fall inte oroa dig för byar på väg 100 på N och NNÖ. Vrider det mot NÖ så blir det mer över land och troligtvis lite sämre.
-
Tjena
När ska du ut, jag hänger gärna på på onsdag. Ribban är grymt rolig på Nord och dessutom i stan.
morgon, förmiddag, eftermiddag man får ta sig tid.
Ser ut att bli bra för en 11 kvm på kvällen en 13kvm.Se till att ha koll på grejorna, finns en del löst folk på stranden som stjäler saker. Lämna inget av värde på stranden. Nån stal min tröja en gång.
-
waimeadude;640435 wrote:Tjena
När ska du ut, jag hänger gärna på på onsdag. Ribban är grymt rolig på Nord och dessutom i stan.
morgon, förmiddag, eftermiddag man får ta sig tid.
Ser ut att bli bra för en 11 kvm på kvällen en 13kvm.Se till att ha koll på grejorna, finns en del löst folk på stranden som stjäler saker. Lämna inget av värde på stranden. Nån stal min tröja en gång.
Tjena. Vi va ute redan 8 men fastnade i trafikkaos på väg till malmö så var inte i vattnet förrän kanske 10.
Om du var nere idag så såg du säkert oss, jag körde en svart slingshot RPM och en polare en röd beige Cabrinha Switchblade..Det blev en riktigt grym session, fast det var ruskigt kallt! Fötterna domnade bort ganska snabbt..
Vi lämnade (så klart) inga värdesaker på stranden men det verkade mest som att det var förvånade pensionärer och motionärer som var ute o rörde sig, var några som stannade o tog foton o fick en hel del kommentarer av folk på parkeringen sen.
Vad är det som är så märkligt med kite i november? Folk går ju gladeligen och badar kallbad 50m där ifrån o det är “normalt” :santa: -
det va en sjukt najs session! ombyte hemma dit o köra 1timme, rigga ner in i bilen hem in i duschen o byta om =)! VInter e najs
Logga in för att svara.