Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg aterhämntnings tips(vattenstart)

  • crash151

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 00:08
    Calle_B;558249 wrote:
    pedagogisk vid. med tysk brytning, fem stjärnor direkt

    YouTube – WINDSURFING HOW TO WATERSTART

    Carl R – med många krascher kommer erfarenheter. 🙂

    Jo, det är lättare och mindre ansträngande när det är lika grunt som på filmen. Stå på botten och trycka upp seglet liksom.
    Men slänga upp en 7.5 när man trampar vatten och lite vågor på det. Inte lika lätt.

    Ett problem jag fortfarande har är när seglet lägger sig åt fel håll. Får upp det ur vattnet men sen när jag ska rotera över det till andra sidan brukar jag oftast bli ner tryckt av seglet och får börja om.
    Kanske ligger för högt till vinden…
    Några tips?

  • Knatte

    Gäst
    10 juli, 2009 vid 06:38
    Rasmus_W;558304 wrote:
    Problemet är bara att om man kan lägga bommen på aktern på en modern bräda så sitter bommen för lågt.

    Vette tusan, jag kan till och med lägga upp bommen på aktern på min hypersonic och den är 218 cm lång:grin:
    Men ifs så har jag inte min bom extremt högt upp:smile:

    Men oftast så har man inte så korta brädor, om man håller på att lära sig vattenstarten, utan har lite stabilare doningar.
    Men detta skall väl ses som ett nybörjartips och kanske inget som man gör i brytande sjö i Apleviken när det är bråttom.

    Här var en rätt instruktiv video. helst skall man väl kunna franska annars kan man ju bara kolla.. [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=efelGx2RsbM&feature=related”]YouTube – waterstart[/ame]

  • calle_b

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 07:20
    crash151;558306 wrote:
    Jo, det är lättare och mindre ansträngande när det är lika grunt som på filmen. Stå på botten och trycka upp seglet liksom.
    Men slänga upp en 7.5 när man trampar vatten och lite vågor på det. Inte lika lätt.

    Ett problem jag fortfarande har är när seglet lägger sig åt fel håll. Får upp det ur vattnet men sen när jag ska rotera över det till andra sidan brukar jag oftast bli ner tryckt av seglet och får börja om.
    Kanske ligger för högt till vinden…
    Några tips?

    Tipset är ändå samma, även om han har bottenkontakt eller inte.
    Angående seglet åt fel håll och rotation och ditt problem där. Rotationen sker lite uppåt i vind. Du gör som en gipp, och precis innan trycker du upp framhanden så så långt det går. Har för mig att Guy Cribb (eler vad han heter) har visat några övningar som man kan göra i lagom djupt vatten, för att sedan gå djupare och djupare. Kan ha drömt…
    Observera att det ÄR knöligt med en 7.5:a, och övning och svordomar krävs.

    Lycka till

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 07:54
    Knatte;558324 wrote:
    Vette tusan, jag kan till och med lägga upp bommen på aktern på min hypersonic och den är 218 cm lång:grin:
    Men ifs så har jag inte min bom extremt högt upp:smile:

    Men oftast så har man inte så korta brädor, om man håller på att lära sig vattenstarten, utan har lite stabilare doningar.

    Brädorna må vara 270, men mastfoten sitter inte längre från aktern för det. Det moderna sättet att få bomhöjden rätt visas på http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_holiday_DVD_0052v01.htm och gör man så, kommer “bommen på aktern” per definition inte att funka.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 07:58
    Calle_B;558337 wrote:
    Observera att det ÄR knöligt med en 7.5:a, och övning och svordomar krävs.

    Lycka till

    7.5 är rätt lätt att vattenstarta med. Tricket för att vattenstarta segel är att ta det lugnt. Vilket också förklarar varför vattenstart inte är så poppis bland formulafolk, 5-sekundersvattenstart är bara att glömma och därmed spar man inte längre så mycket kraft jämfört med att dra rigg.

  • carl-r

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 08:25
    crash151;558306 wrote:
    Jo, det är lättare och mindre ansträngande när det är lika grunt som på filmen. Stå på botten och trycka upp seglet liksom.
    Men slänga upp en 7.5 när man trampar vatten och lite vågor på det. Inte lika lätt.

    Flytväst, helst som kan fästas lite i hängselen nertill är kanon tycker jag.
    Sen med stora segel, allra helst de med cambers å större mastficka då är det att börja i toppen och att ha tålamod som gäller. Långsamt arbeta sig neråt varefter vattnet rinner ur.

    crash151;558306 wrote:
    Ett problem jag fortfarande har är när seglet lägger sig åt fel håll. Får upp det ur vattnet men sen när jag ska rotera över det till andra sidan brukar jag oftast bli ner tryckt av seglet och får börja om.
    Kanske ligger för högt till vinden…
    Några tips?

    Du kan ställa dig på clewen och dra i upphalstampen så kan du vända det i vattnet. Det tar tid men funkar. Den största nackdelen som jag upplever är att ibland kommer seglet för brant uppåt och bakändan fastnar i vattnet och seglet flippar tillbaka. Men det beror nog på att man har för bråttom då.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 08:47
    Carl R;558364 wrote:
    Du kan ställa dig på clewen och dra i upphalstampen så kan du vända det i vattnet. Det tar tid men funkar. Den största nackdelen som jag upplever är att ibland kommer seglet för brant uppåt och bakändan fastnar i vattnet och seglet flippar tillbaka. Men det beror nog på att man har för bråttom då.

    Om bakänden fastnar i vattnet så beror det på att man trycker upp masten för högt så seglet stallar. Är masten mer än 10 cm över vattenytan utan att bommen är fri så finns stallrisk.

  • booman

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 08:51
    Rasmus_W;558346 wrote:
    Brädorna må vara 270, men mastfoten sitter inte längre från aktern för det. Det moderna sättet att få bomhöjden rätt visas på http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_holiday_DVD_0052v01.htm och gör man så, kommer “bommen på aktern” per definition inte att funka.

    Får ju instämma fullständigt där. Har en bräda som är 250 och en 245, men samma problem. Skulle jag i mitt fall kunna lägga upp bommen på aktern så har jag den på tok för lågt. Har dock testat det på längre brädor och då har det varit kanon. (Fanatic Bee 298, Jp Freeride 270)

    För övrigt tycker jag inte att det är särskilt besvärligt att vattenstarta även med större segel. Har som största ett NP V8 9,0 (2 cambers), och om det är på gränsen till överriggat så är det bra mycket lättare/mindre energikrävande att vattenstarta än att dra rigg. Visst, ibland hamnar man ju fel och då är det lite tungt, men föredrar ändå vattenstarten.

    Så tipset är: Öva, öva, (djupare och djupare beachstart) det lönar sig enormt och man orkar köra längre sessions.

  • carl-r

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 08:55

    Jag har sagt det typ 7 gånger, skaffa en easy uphaul eller gör nån egen variant. Att slippa dra 15 cm upp ur vattnet när man drar rigg är lätt värt 200 spänn. Man bara krokar fast i upphalstampen och lutar sig lätt tillbaka medan riggen töms på vatten och lättar. Sen drar man resten som vanligt och tampen lossar från hängselen av sig själv.

  • swingout

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 09:28

    Den där franska filmen var ju rätt kul 🙂

    Om man seglar med större segel än ca. 7.0 så får man problem om man bara tar och lyfter masten rakt upp. Vinden kommer in under seglet, men akterliket ligger fortfarande under vattnet. Vinden tar då och trycker seglet bakåt och pressar ner bom-änden, så at det slutar med att hela riggen ligger i vattnet igen och bommen pekar rakt ner i djupet. Man ser en liten tendens till det här fenomenet i franska filmen vid 1:35.

    För att undvika detta är det viktigt att få ut hela bommen ur vattnet så fort som möjligt! Med min 9.0 brukar jag lägga upp grejorna så att nosen på brädan pekar ca. 45 grader mot vinden, och bommen pekar rakt mot vinden (det blir altså ca. 135 graders vinkel mellan masten och brädan). Sedan tar jag tag i masten ca. 1 meter åvanför bommen och drar seglet så långt åt lovart som möjligt medan jag trycker upp masten ur vattnet (med flytväst är detta mycket enklare). På så sätt kommer hela riggen ut ur vattnet, och man kan ta tag i bommen och starta som vanligt.

    Om riggen ligger fel i vattnet så tycker jag att det med större segel brukar vara mycket lättare att få upp seglet ur vattnet först, och sedan flippa det. Här är det också viktigt att just när riggen flippar så måste man dra masten ät andra hållet! Om man försöker flippa seglet i vattnet genom att lyfta bom-änden så brukar det sluta med att riggen bara sjunker djupare. Super jobbigt.

    Om man nu skulle hamna i läget att riggen sjunker för djupt, så kann man enkelt få upp den till ytan igen genom att ta tag i brädan (på andra sidan än där seglet är) och simma ifrån seglet. På så sätt dras riggen upp till vatten ytan igen.

  • lajvarn

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 09:29

    När du har riggen i rätt läge, dvs masten 90 grader mot vinden, då brukar det funka att rycka till rejält mot vinden och lite uppåt. Då brukar bakänden följa med fint upp ur vattnet även om den ligger lite djupare. Detta istället för att bara peta med seglet upp och ner. Så brukar jag göra iaf.

  • anna79

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 09:32

    Lite vattenstart-reflektioner från mig (som verkligen inte är någon stjärna):
    Min bom sitter precis utanför brädan men jag brukar köra bom (eller snarare rigg) på aktern ändå, masten kan ju alltid vila lite på brädan och det brukar oftast resultera i att det kommer in vind under vilket hjälper jättemycket. (Störigt dock när hängseletamparna fastnar runt fenan och lyfter upp hela aktern på brädan ur vattnet!)
    Jag vet inte om jag håller med om att ta i för kung och fosterland är ett bra sätt (åtminstone inte för mig). Jag tror att knepet är att lära sig vinden (och vattnet) och på vilket sätt den kan hjälpa dig. Att fajtas mot den tröttar bara ut.

    Att flytta seglet när det ligger i vattnet och hamnat fel; tryck aldrig seglet framför dig utan dra det bakom dig och låt det “skruvas upp” ur vattnet, annars hamnar det bara djupare och djupare. Precis som Knatte skriver så simma med riggen (håll i masten) baklänges med vinden i ryggen för att på så sätt dra upp riggen ur vattnet och få in luft under, det går inte att bara “dra”.

    staffomania;558278 wrote:
    Jag har inte lärt mig behärska konsten med vattenstarter ännu men de gånger jag har försökt har jag fan varit när att drunkna och blivit helt utpumpad.. Det känns inte lika lätt som det ser ut i filmen ovan iallfall. Att dra rigg känns för min del bra mycket mindre jobbigt.

    Jag känner igen det där så väl från mina första försök men kan lova att när det väl sitter så är det så mycket enklare och energibesparande. Dock krävs ganska mycket vind för att öva, passa på att sticka ut när det blåser riktigt mycket (kanske för mycket) och bara ligg och öva. Det handlar bara om teknik, inte styrka, det kan jag som tjej intyga. Får du bara allt i rätt position (vilket är det jobbigaste) kommer du bli förvånad första gången du “lyfts” upp ur vattnet hur enkelt det är – och tacka vinden för hjälpen 😉

    Sen en liten kommentar till detta (som tagits upp i en annan tråd); jag har verkligen uppskattat när folk checkar läget med en när man legat och kämpat i vattnet länge. Det tror jag flera gör så “stötta” varandra, även killar emellan!

    Min utmaning ligger nu i att fixa detta i större sjö med brytande vågor som inte är min grej direkt men om några dar bär det av till Rhodos 🙂

    Lycka till!

    // Anna-Karin

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 09:59
    BooMan;558370 wrote:
    Får ju instämma fullständigt där. Har en bräda som är 250 och en 245, men samma problem. Skulle jag i mitt fall kunna lägga upp bommen på aktern så har jag den på tok för lågt. Har dock testat det på längre brädor och då har det varit kanon. (Fanatic Bee 298, Jp Freeride 270)

    För övrigt tycker jag inte att det är särskilt besvärligt att vattenstarta även med större segel. Har som största ett NP V8 9,0 (2 cambers), och om det är på gränsen till överriggat så är det bra mycket lättare/mindre energikrävande att vattenstarta än att dra rigg. Visst, ibland hamnar man ju fel och då är det lite tungt, men föredrar ändå vattenstarten.

    Att det funkar 298:an och 270:an beror på att de är gamla, inte att de är långa.

    Osh att det är lätt att vattenstarta när man har full power är inte nytt. Det är visserligen inte bara storleken som spelar roll, bomlängd och hur bred mastfickan är spelar också roll. Blåser det däremot 4,5 m/s så man får pumpa lite för att få fart på 11.0:an så får man jobba en del för att vattenstarta, speciellt om det är byigt.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 10:05
    anna79;558378 wrote:
    Jag vet inte om jag håller med om att ta i för kung och fosterland är ett bra sätt (åtminstone inte för mig). Jag tror att knepet är att lära sig vinden (och vattnet) och på vilket sätt den kan hjälpa dig. Att fajtas mot den tröttar bara ut.

    Som vanligt tar folk för givet att man fajtas mot vinden om man tar i. Att ta tag i masten straxt ovanför bommen och kasta masten hårt mot vinden (inte uppåt) är det absolut snabbaste sättet att få seglet i luften. Att sen när vinden tar tag i seglet skota in med ett ryck och trycka seglet ifrån sig med bägge händer rätt långt bak på bommen är också det väl utnyttjad energi. Två kosta sekunder av väl använd explosivitet som ofta betalar sig i form av snabbare vattenstarter.

  • anna79

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 10:54

    Bra med ett förtydligande. Du har säkert alldeles rätt i det du skriver, jag får prova!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg aterhämntnings tips(vattenstart)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.