Senaste nytt Forums Rigg tips Diablo?

  • Rigg tips Diablo?

    Publicerad av anonym-anvandare på 10 september, 2003 vid 19:54

    Är de någon som har några rigg tips ett Diablo 6.7 01 ?
    Lyckas aldrig få nogon riktigt bra rigg seglet känns lite skumt helt enkelt.. Är seglet bara allmänt okontroll och mest fart eller??
    Tacksam för tips

    getwet svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 21:21

    Jag har en Diablo, 6.9 -02. Den var klockren att rigga från första stund. Följer du NP anvisningar? Har du rätt masttyp?

    /Peter

  • sunkan_

    Medlem
    10 september, 2003 vid 21:25

    Jag skulle kunna slå vad om att Surfen kan ge dig några bra tips, jag har även ett 6.7 (-00) men har inte fått använda det så mycket än. Den största skillnaden mot mitt Simmer är nog mindre uthal och även lite mindre nerhal. Jag fick ingen balans alls i seglet när jag drog för mycket i uthalet så jag tror det kan vara ditt problem om du inte vet med dig att du provat med lite eller nästan inget positivt uthal.

    Allt beror ju på master och sånt också, jag har en 460 loop C75 Gunsails mast, och det ser helt ok ut på den tycker jag. Och sista gången jag var ute med det tyckte jag att jag fick fin balans i det också.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 september, 2003 vid 08:38

    Tack för tipsen!
    ja använder en fiberspar 450 mast.
    De ser bra ut när de är riggat men är i obalans..
    Ska testa med lite eller nästan inget positivt uthal.

    Kör med simmer oxå när jag inte har diablot. (simmer wave onshore) När jag riggar de ser de riggen sämre ut än för diablot men den känns 10 gånger bättre.

  • surf_matz

    Medlem
    11 september, 2003 vid 08:57

    Tjäna!
    Jag har ett Diablo -01, 6,7m2 och jag har tyckt att mitt segel är helt underbart! Dock börjar det bli riktigt slitet, och vad jag har problem med nu är topplattan. Den “åker ner” och hålls inte uppe som den skall, framför allt om man drar mycket i nederhalet. Detta suger! Kenneth på Öland har också haft samma problem berättade han för mig och sade att man kunde dra i en skruv ner i plastfästet där topplattan sitter, och på så sätt få den att hålla uppe. Det kanske skulle kunna fungera, men jag har inte testat det ännu. Jag tycker det är konstigt att du inte känner att seglet är balanserat, jag tycker verkligen att mitt är det. Det känns riktigt bra även när man är löjligt överriggad och borde köra små grejer!

  • poopzilla

    Medlem
    11 september, 2003 vid 10:44

    Har ett 7,7 m2 – 00 och tycker att det funkar fint till största delen. Har dock problem med att dragpunkten flyttas bakåt när man börjar bli överriggad. Har mast med rätt IMCS, så jag funderar på om jag ska dra mer i nerhalet från början, eller om jag ska skaffa en styvare mast. Vad tror ni?

  • getwet

    Medlem
    11 september, 2003 vid 11:18

    Det blir alltid mer tryck i skothanden när det är överriggat så det är inte så konstigt, det är här skillnaden märks som mest mellan camber och utan camber…….
    Självklart ska du dra en bit till i nedhal och följa efter med uthal så ska du se att det blir kanske bättre. Min erfarenhet är att de flesta (när vi pratar om snabba segel) drar på tok för lite i nedhal…….dom går inte sönder!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Rigg tips Diablo?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.