Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga segel (basic)

  • Rigga segel (basic)

    Publicerad av malibu på 3 september, 2013 vid 10:39

    Tjena
    Jag har en nybörjarfråga. Jag har varit ute och surfat lite under sommaren och börjar bli lite bekant med prylarna. Igår var jag ute en sväng och märkte då att seglet inte riktigt betedde sig som jag ville. Jag gissar att jag har riggat det fel.

    “Problemet” (har ingen aning om det ska vara så eller inte) är att lattorna ligger över masten på ena sidan. Igår när jag var ute innabar det att när vinden kom från “fel” håll så kunde jag inte fånga upp den lika bra.

    Frågan är alltså, vad gör jag för fel?

    Grejerna är från ca 2002. Det är ett ezzy-segel, 5.0.

    rillestark svarade 9 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • erco

    Medlem
    3 september, 2013 vid 10:57

    Standardsvaret i det här fallet är: Dra mer nedhal. Och sen ytterligare lite till 🙂

    Det bästa är annars att fråga någon på plats eller slänga upp ett foto här på hur det ser ut.

  • malibu

    Medlem
    3 september, 2013 vid 11:03

    Jag drog så långt det gick, alltså till seglet nådde mastförlängaren.

    Jo, fråga funkar ju, men jag var helt själv ute igår så det gick inte 🙂

  • Aquario

    Medlem
    3 september, 2013 vid 11:26

    Testa att höja upp förlängaren ett snäpp eller två, så att du kan få mer nedhall, lattorna skall snurra runt väldigt lätt när man byter riktning och akterliket skall vara ganska slackt mellan de två översta lattorna.

  • dr-masse

    Medlem
    3 september, 2013 vid 11:58

    Ezzy har gott om riggtips upplagt på nätet. Även om grejorna dina är tio år så ere i grunden detsamma som gäller.

    http://www.youtube.com/user/ezzymaui?feature=watch

    http://www.youtube.com/watch?v=jjx3JtT6hKY&feature=share&list=UUjjfL3ZQhzKoKJHrxxR3t0A

  • malibu

    Medlem
    3 september, 2013 vid 12:08

    Ok, tack. Ska testa det nästa gång.

  • staffomania

    Medlem
    3 september, 2013 vid 12:34

    Varför sätter inte fler segeltillverkare ut markeringar på seglen (North gör väl det också). När jag riggar känns det som att man går lite på känsla och blir lite olika varje gång (med blandade resultat).

  • dr-masse

    Medlem
    3 september, 2013 vid 13:03

    Ett tag fanns det ett patent (Norths?) som man behövde betala för om man ville använda det.

    Markeringar på seglet är bra, men lär dig istället att titta på akterliket i dina segel och t ex främsta delen av lattan ovanför bommen och få dina egna ‘guidelines’.

  • jester

    Medlem
    3 september, 2013 vid 13:46

    Och skriva ner hur mycket nedhal du drog när du känner att riggen fungerade prefekt. Blir ju lättare om man kan replikera sina inställningar. Man kan ju även sätta dit egna markeringar i seglet om man vill.

  • staffomania

    Medlem
    3 september, 2013 vid 14:22

    @Jester 715489 wrote:

    Och skriva ner hur mycket nedhal du drog när du känner att riggen fungerade prefekt. Blir ju lättare om man kan replikera sina inställningar. Man kan ju även sätta dit egna markeringar i seglet om man vill.

    Har tänkt på att skriva ner flera gånger men glömmer man ju av någon konstig anledning alltid bort det när man väl står på vattnet. Sen står man där nästa gång och höftar igen. Men att sätta dit egna markeringar som man utgår ifrån är inte en helt dum idé. Borde dessutom köpa en sån där North-mastfot så man kan finjustera lite mer på vattnet.

  • jr555se

    Medlem
    4 september, 2013 vid 18:33

    Kan rekommendera att rigga hemma eller dvs inte när du ska segla. Titta och bedöm eller fråga om det ser bra ut. Å sätt en tejpbit på seglet a’la north markering eller märk mastförlängaren var rullarna hamnar. Sen när du kommer ut så drar du så mkt. Funkar det inte så bra/känns fel(plywoodskiva eller kraftlöst) justerar du därefter. Sen behöver du bara komma ihåg(eller skriva ner i fånen) hur mkt mer eller mindre från märket du körde… Och om du orkar rita nytt eller flytta tejpbit senare.
    Och ja en xtr är helskön att ha på vattnet.
    Klicklick

  • stefanlindmark

    Medlem
    5 september, 2013 vid 06:43

    @malibu 715476 wrote:

    “Problemet” (har ingen aning om det ska vara så eller inte) är att lattorna ligger över masten på ena sidan. Igår när jag var ute innabar det att när vinden kom från “fel” håll så kunde jag inte fånga upp den lika bra.

    Med tanke på att du är nybörjare tror det kan vara för svårt för dig att titta på akterliksfladder, ruta 2-släpp och liknande. Det är förhållandevis relativa och subtila observationer.

    En tumregel med absolut mått som jag brukar använda om jag inte vet annat om seglet:
    Dra nedhalet tills den av lattorna som sticker fram längst slutar vid centrum av masten.

    Om du inte behöver något hjälpmedel för att dra nedhalet har du förmodligen dragit för lite.

  • sailortrash

    Medlem
    5 september, 2013 vid 08:52

    det finns massor med tum-regler, den som stefan visade fungerar nog bra. en annan är att tredje lattan från toppen ska vara helt fri från masten.
    vill dock tillägga att du inte ska lita överdrivet på luff-längden som står på seglet. speciellt inte om seglet är gammalt, då materialet kan töja sig. men även masten kan vara kortare eller längre än vad som står på den. Jag fick justera upp min förlängare 16(!) cm mer än specat på det segel jag kör nu, innan jag fick stil på det. Detta är nog ett extremt fall, men flera andra segel jag ägt har diffat på en 4-5 cm.

  • alexasu

    Medlem
    7 september, 2013 vid 00:25

    Ezzy trimmas lite annorlunda än de flesta segel och alla lattorna ska ligga helt och hållet bakom masten, annars blir de bananas. Ligger de vid sidan av masten måste du dra mer i nedhalet!
    Sen ska Ezzy ha rätt mycket positivt uthal, typ ett par cm längre än “vanliga” segel.

    Lägg upp en bild på ditt segel när det är riggat, så kan du säkert få mer specifika tips!

  • malibu

    Medlem
    9 september, 2013 vid 13:56

    Skitbra tips! Jag ska testa att rigga hemma och ta ett kort på seglet och lägga upp.

  • malibu

    Medlem
    14 september, 2013 vid 15:27

    Ser ju ut som att det ska blåsa lite nu framöver, så fick testa, mellan fasadmålning och gräsklippning. Drog rejält och det blev betydligt bättre. Förstår lite bättre hur det här funkar nu. 🙂
    g0t1.jpg
    Det ser väl ok ut? har inte riktigt koll på hur fladdrigt det ska vara, men det är väl bara att prova sig fram lite. Jag hänger med på principen iaf 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga segel (basic)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.