Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga Zero Seven 6,4

  • Rigga Zero Seven 6,4

    Publicerad av staffomania på 1 augusti, 2009 vid 12:11

    Någon som har erfarenhet av att rigga ett Simmer Zero-Seven 6,4?

    Årtalet är osäkert men det är till mestadels gult och jag skulle gissa på 02 eller 03. När jag riggar det så ligger lattorna brevid masten och inte framför som på mina andra segel. Hålet i mastfickan där man fäster bommen ligger inte framåt utan snarare åt sidan. När seglet ligger på stranden får då följdaktigen seglet ingen buk som på mina andra segel. Det ser med andra ord inte helt rätt ut men det kanske ska vara så och det är därför jag frågar om någon har erfarenhet av detta segel. Har prövat med att ändra nedhal, uthal samt att spänna och släppa lattorna.

    pgvirtual svarade 14 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • mang-e

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 12:22

    Jag hade ett Zero Five 7,5 -04:a som jag “aldrig” fick till. Dock så fick jag ett antal tips/svar på den tråd ang detta som jag startade -06. Tråden hittar du [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=43110″]här[/ame].

    Annars hittar du säkert en massa andra trådar alt får en massa bra tips från våra surfbröder/systrar här på forumet

  • tim-eriksson

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 13:46

    Har ett zeroseven från 07 (?) tror jag. Seglet har inte mycket synligt buk som i många andra freerace segel, är ganska så platt faktiskt… Rykten säger att seglet även gillar rdm master men för mig går det kanon med sdm.

    Zeroseven gillar inte heller så mycket uthal.. Jag kör neutralt med mitt som standard, dock relativt mycket nedhal.

    Lägg upp bilder så blir det lättare 🙂

  • mikaels

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 14:59

    Jag har ett Zero-5 (6,4) och ett Spark (7,5), dessa camberlösa segel kan ibland se lite skumma ut innan de fylls av vind. Ganska mycket nedhal, men rätt lite uthal är min erfarenhet. Du kan även kolla Simmers riggtips, även om inte just ditt segel finns kanske det finns något liknande: http://www.simmersails.eu/support/Default.aspx

  • staffomania

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 20:38
    mikaels;563207 wrote:
    Jag har ett Zero-5 (6,4) och ett Spark (7,5), dessa camberlösa segel kan ibland se lite skumma ut innan de fylls av vind. Ganska mycket nedhal, men rätt lite uthal är min erfarenhet. Du kan även kolla Simmers riggtips, även om inte just ditt segel finns kanske det finns något liknande: http://www.simmersails.eu/support/Default.aspx

    Men mina andra camberlösa segel ser inte alls ut som mit zero seven. Det kanske är som ni säger att det ser latjo ut när det inte har vind i sig men jäkligt konstigt att specifikationerna på seglet inte stämmer och att lattorna ligger brevid masten istället för framför.

    Ska fixa bilder på seglet men är ute på landet och kan tyvärr inte ladda upp dom.

  • dr-masse

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 08:46

    Vad har du för mast till seglet och hur mycket nedhal drar du? Det var ett tag sedan jag hade, och seglade, ett ZeroSeven, men min erfaranhet av de är att de vill ha rätt mycket nedhal och att de, som sagt, ser rätt plana ut på land.

  • svenne

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 10:31

    Men hallå, jag kan sätta en hamburgare på att det är mitt gamla segel vi pratar om. 🙂

    Då kan jag börja med att upprepa det jag sa för ett år sen, riggvärdena på seglet stämmer inte. Du måste rigga med mycket mer uthal och längre luff. Du kan kolla här: http://www.simmerstyle.eu/history/Default.aspx

    Och sen, stirra dig inte blind på sifforna. Jag riggar nog aldrig som det står. Bommarna skiljer sig lite, en del förlängare stämmer inte, master är olika hårda. Nu är iofs några av de äldre Simmer-seglen felmärkta så att det skiljer ordentligt, men rigga på känslan istället. När seglet ser bra ut, så går det bra också.

  • tim-eriksson

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 12:46

    Som svenne säger… Mitt zero-seven angivna värden stämmer inte för 5 öre 🙂 Jag riggar den med en gammal fiberspar tidal wave 450 (!) mast, Fungerar klockrent faktiskt! Kan hända att jag förlorar lite bottendrag med seglet går att hålla sjukt länge 🙂 Seglade utan problem 7.0 på haga park förra veckan när folk körde 5.7 med tryck i.

    Skönt segel tycker jag! Lättseglat.

  • staffomania

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 15:33

    Tack för alla tips! Ska ge det några försök till. Det som kändes konstigast när jag riggade det åt tjejen senast var väl att seglet såg helt rakt ut på vattnet och inte fick någon buk. Nu blåste det ju inte så mycket så kan ju i och för sig varit det. Ska pröva att utgå från riggdatat som finns simmerstyles arkiv sen finjustera..

    Ska väl tilläggas att jag bytt kolfiberröret i en och samma latta två ggr. Vet inte om det kan han något med det hela att göra.

    Svenne;563377 wrote:
    Men hallå, jag kan sätta en hamburgare på att det är mitt gamla segel vi pratar om. 🙂

    Då kan jag börja med att upprepa det jag sa för ett år sen, riggvärdena på seglet stämmer inte. Du måste rigga med mycket mer uthal och längre luff. Du kan kolla här: http://www.simmerstyle.eu/history/Default.aspx

    Och sen, stirra dig inte blind på sifforna. Jag riggar nog aldrig som det står. Bommarna skiljer sig lite, en del förlängare stämmer inte, master är olika hårda. Nu är iofs några av de äldre Simmer-seglen felmärkta så att det skiljer ordentligt, men rigga på känslan istället. När seglet ser bra ut, så går det bra också.

    Visst är det ditt gamla segel! Vette fan om seglet finns med på länken dock då jag tror det är från 2002 eller nåt. Men kanske funkar det som står där iallfall. Det är ju som sagt svårt att få en känsla för seglet när det ser så konstigt ut när man inte är på vattnet. Brukar dra lite mer uthal än spec och nedhalet ungefär så att första lattan släpper 3/4.

    Edit: Riggdatat från simmerstyle stämmer inte för fem öre då det där står att man ska rigga med en 460mast och att bommen ska vara 187 (står 192 på seglet). Kanske gjorde seglet om rejält 2003.

  • svenne

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 18:02

    Det ska vara 430-mast, och 6-8 cm mer bom än angivet på seglet. När jag kommer tillbaka till Tokholm kan vi provrigga nån kväll.

  • staffomania

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 19:56
    Svenne;564819 wrote:
    Det ska vara 430-mast, och 6-8 cm mer bom än angivet på seglet. När jag kommer tillbaka till Tokholm kan vi provrigga nån kväll.

    Tack för erbjudandet Svenne men kommer nog få ordning på det efter en vecka på öland.. På Haga kan man ju rigga om på vattnet utan problem så ska testa mig fram och skriva ner allt. Det som känns absolut svårast att få till är uthalet. I vanliga fall brukar jag inte ha mycket uthal alls för att få lite extra kraft i seglet men på detta segel är det lite svårt att få en känsla för hur det ska vara.

  • tonfisk

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 09:28

    Fasen vad glad jag blir när jag hittar fler med samma problem. Jag har zero seven 6.4 och 7.5, årsmodellerna har jag inte koll på. Jag tycker mig ha försökt allt på mitt 7.5 men aldrig lyckats få till det. Mitt största problem är som Staffomania skriver i första inlägget “När jag riggar det så ligger lattorna brevid masten och inte framför”. Inget nedhal eller uthal i världen verkar hjälpa. Kan problemet ligga i en för styv fiberspar-mast?

  • oloand

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 09:58

    Har ett Zero-7/7,6m2 modell 2006 och tillhörande Simmer SC8/490…
    Har också samma problem!
    Senast förra veckan sa folk på stranden att det det inte riktigt bra ut – något som jag själv också kan se!
    Jag brukar dra så mycket nedhal att tredje lattan släpper. Uthalet drar jag mer måttligt och aldrig enl. specifikationerna. Konsekvensen blir ett alltför öppet och slappt akterlik.
    Men trots att det ser helt fel ut är det bra drag i seglet och jag är nöjd med det.

  • pgvirtual

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 13:16

    Jag har haft 3:st ZeroSeven, två st från ungefär 2004 och ett från det sista året de gjordes (2007?? Sedan bytte de namn till XType).

    De två äldre seglen (7.0 och 9.0) riggar fint på Powerex SDM mast, men det nyaste (7.0) föredrar en RDM mast för att få litet bottendrag.

    Meningen är ju att de 3-4 nedersta lattorna skall ligga på sidan av masten för lättare vindar så att lattspetsen kommer att vara jämnt med mastens framkant när du har dragit ett par cm uthal.

    Det här gör att mastfickan roterar när seglet fylls med vind, det får buk, och börjat dra. I gippen (eller slagen) när man skotar ut så roterar lattorna tillbaka till sidan av masten, seglet blir platt och lätt att hantera. Precis som de flesta moderna vågsegel.

    Nedhalet drar jag i allmänhet så att det lösa området mellan lattorna 1 och 2 uppifrån kryper till 2/3 av panelbrädden. Man kan ochså titta på lattspetsen just ovanför bommen. Den kan puta ut en aning framför masten när du dragit nedhalt, och så drar du lattspetsen jämnt med framkanten med 2-3 cm uthal.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga Zero Seven 6,4

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.