Riggbegränsning på förslag till FW !!

Etiketter: 

Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 3 månader sedan av SWE 16.

  • Författare
  • #752297

    Följande text är hämtad ifrån http://www.formulawindsurfing.com

    Add:-

    The maximum beam is limited to 1005 m.m. ,measured 90 degrees to the centerline.

    3.2.1 A centreboard or daggerboard is prohibited.

    3.3 Mast

    3.3.1 The size and construction of the mast is optional , ADD:- (the maximum rig height,measured radial from the fairline of the deck at the mastbase,shall not Exceed…XXXXX(6400mm?) This will be confirmed from data gathered at the worlds in Brazil in October)

    Reason:- to provide a simple rig height restriction based on available current equipment

    3.3.2 The construction of the joint and downhaul fitting between the mast and board is optional but it shall be possible to incline the mast to an angle of at least 90° to the vertical in every direction unless the sheer of the deck prevents this. 3.3.3 The mast shall be capable of quick release from the board, without the use of tools.

    3.4 .1 Boom …The size and construction of the boom is optional.(add:-The “operational length”shall not exceed 3000mm ,measured from the mast to the maximum outhaul position when rigged)

    Reason :- to provide a simple restriction to boom lengths relating to the maximum currently in use.

    3.4.2 Harness attachments may be fitted to the boom and may be adjustable.

    4. Sail

    4.1 The size and construction of the sail shall be optional (ADD:- The perimeter of the sail around the leech roach,measured from the highest point on the leading edge of the luff pocket to the clew point,shall not exceed………….mm(5800 +/- depending on data gathered in Brazil)

    Reason:- to provide simple sail size control based on current available equipment. This relates to the boom length and rig height limits above.

    4.2 The sail shall carry the identification marks required by rule 2.6. Sailmakers marks shall not exceed 300mm in diameter.

    ADD 4.3 At International. Continental or World Championships the sails may be restricted to those from ISAF and FW Class licensed sailmakers only. For this restriction to apply it SHALL be specifically included in the Notices of Race . The List of currently licensed sailmakers will be posted on the official FW Class Website .

    Med andra ord: Max bomlängd 3m, max segelhöjd 5.8m och max rigghöjd(?) 6.4m och ingen ändring av bräd och fenstorlek.
    Går detta igenom tror jag att FW tar ett STORT steg i rätt riktning.

    /Håkan S-142

    #865686
     SWE 16
    Medlem

    Jovisst jag håller med men,
    -Utvecklingen kommer stanna av. Tänk om vi hade bromsat redan vid Mistral 311 och 9,0 m2….och de prylarna är bara 4 år gamla. Undrar vad 4 år fri utveckling till skulle föra oss?
    -Detta ger utrymme för en ny klass att bildas…ngn form av “open-class” där allt är tillåtet. Denna klass kommer bli snabbare, häftigare, effektivare än Formula och vår klass kommer successivt att minska i popularitet för att till slut bli en klass fullt jämförbar med vad IMCO är idag.
    -Vi kommer därmed inte heller plana särskilt mycket tidigare än vad vi gör idag…dvs sannolikheten att få det att bli en olympisk till 2008 klass minskar något. Om frysta mått krävs för en OS-klass kan vi göra det om 4 år istället. Inte nu.
    -Det kommer krävas mätgubbar på våra tävlingar vilket jag tycker är trist

    Den vinnande formeln i Formula har just varit materialbegränsningen vad gäller ANTALET brädor, fenor och segel. Dvs det har alltid varit möjligt att köpa det senaste om man velat och hänga med i absoluta toppnivå även på en vanlig lön. OK man får försumma en hel del annat, men segling på elitnivå har aldrig varit billig. Formula vindsurfing har varit en av de snabbaste och billigaste seglingsklasserna under de gångna åren. Snart kanske vi bara är den billigaste.

    /Per

    #865756

    Utvecklingen kommer absolut inte att stanna av bara för att man inför en max storlek för riggen. Fram till nu har segel tillverkarna främst ökat prestandan genom att öka segelytan. Med en rigg begränsning kommer inte detta att fungera längre utan tillverkarna måste istället fokusera på att göra själva seglet effektivare. Risken finns att vi kan få groteska segel designs (t.ex. extrema wideheads, justerbart nerhal?) för att komma runt mätreglerna men vi får hoppas att detta inte sker.

    En rigg begränsning för dock med sig flera positiva saker varav den största är att den som köper 1 år gammal utrustning inte automatiskt är slagen på förhand på grund av att alla andra har segel som är 1-2m2 större. En annan fördel är det blir rättvisare tävlingar (Antoine Albeu använde ett NP RS2 12.7 prototyp segel vid VM…) då ingen kan få fördel av att lyckas få tag på ett segel som är betydligt större än vad alla andra har.

    Mätgubbar kommer inte att behövas på tävlingarna. Alla stora segel tillverkare kommer att hålla sig inom rätt dimensioner. Vill man vara säker kan en person ha ett måttband med sig om någon tävlingsdeltagare begär en kontroll mätning av någons utrustning.

    Risken för att det dyker upp en ny fräckare klass finns redan idag i och med att det finns begränsningar idag på brädans bredd och vikt samt på fenans längd. Det har redan visat sig att flera av de nya 1m brädorna går betydligt bättre med fenor som är längre än 70 cm (därför börjar fen tillverkarna nu komma med breda 70 cm fenor….). En bräda som är 1.10-1.20m bred och med 1 m lång fena går med stor sannolikhet betydligt bättre på en I-bana i svag vind än dagens brädor. Frågan är om någon vill segla på den och för att inte tala om de rent logistiska problem en sådan bräda ställer till med…

    Jag hörde ett litet rykte (kan vara falskt…) om att det pågår mycket lobbing verksamhet i kulisserna för att få FW till OS redan 2004 (dvs. få kommitén att ändra sig). Det är kanske därför man redan nu vill begränsa materialet för att få en stabilare klass….

    /Håkan S-142

    #865758
     SWE 16
    Medlem

    Hej Håkan!

    Intressant diskussion det här.

    Om man i framtiden skulle kunna tänka sig att plana i 2,5-3 m/s med ett 15 m2 segel och vi gör så att vi inte kan göra det möjligt med en begränsning idag så är väl det att stoppa utvecklingen…eller?

    Jag tror att ett av de mått du nämner mäter akterlikets längd (5800mm) just för att förhindra superfeta toppar mm….tror jag….

    Justerbart nedhal kommer vi enligt Gaastra-Barry se redan nästa år.

    Jag förstår inte parallellen med Antoine Albeau…han kom ju varken bättre eller sämre mot vad han brukar göra med det segel han hade på VM.

    Du kommer alltid ha en nackdel gentemot dina konkurrenter om du köper begagnat. Oavsett vilka regler som finns.

    Mätgubbar kommer behövas eftersom segelutvecklingen inte kommer stå still. Bara för att inte formula vill ha större segel så kommer det givetvis finnas större segel på marknaden…och eftersom dessa inte tillåts enligt givna måttsgränser behöves en mätman.

    Ang ny fräckare klass – håller med i vad du säger…men detta talar ju ytterligare för ökad risk om man inför ännu fler begränsningar eller hur?

    Jag har också hört detta rykte ang OS 2004 men tror dessvärre inte det är sant. Om det är sant så tycker jag att begränsningarna är helrätt till förmån för OS-satsningen…även om utvecklingen står still i ett par år i så fall, men hellre det än att en klass successivt dör ut innan nästa OS 2008.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2023 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Logga in med användarnamn och lösenord

eller    

Forgot your details?

Create Account