Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggfundering!

  • Riggfundering!

    Publicerad av vega på 23 juli, 2006 vid 20:33

    Jag har en liten undran om riggning och så;
    om jag har en freeride på 116 liter, och ett freeride/freestyle segel på 6.0, och sen har en racingbom 160-200cm är det dödsdömt, eller funkar det hyfsat ändå?

    Knatte svarade 17 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Knatte

    Gäst
    23 juli, 2006 vid 20:59
    Vega wrote:
    Jag har en liten undran om riggning och så;
    om jag har en freeride på 116 liter, och ett freeride/freestyle segel på 6.0, och sen har en racingbom 160-200cm är det dödsdömt, eller funkar det hyfsat ändå?
    Det bör väl funka utmärkt, om bara seglets bommått ligger inom 160-200 cm.
    Om det var så, frågan var ställd 😀
    I annat fall så lär 6.0 kvm vara en lämplig storlek till en 116 liters bräda också. Så hur jag än vänder och vrider på frågan, så bör svaret vara: Att det borde passa bra ihop :smirk:
  • Oregistrerad

    Gäst
    23 juli, 2006 vid 21:00

    Hum, ser inte riktigt problemet…seglet passar ju som handen i handsken till den brädan.
    Och bommen behöver du garanterat inte bry dig om vad den kallas, ofta kallas bara de små bommarna wave, mellanstorlekarna slalom och stora formula. Samma bommar men olika stora egentligen.

  • vega

    Medlem
    23 juli, 2006 vid 21:04

    hehe ja men va bra, jag gör mitt eget ihopplock av utrustning så det får väl gå som det går! hur lång mast behövs det till ett sånt segel då?

  • ola_p

    Medlem
    24 juli, 2006 vid 09:19

    Ibland skiljer det lite i bommarnas konstruktion, kurva på rören etc. Men det är ju bara detaljer, det kanske tillochmed är så att racebommen funkar bättre för att den är styvara…

  • vega

    Medlem
    24 juli, 2006 vid 15:16

    Ny fråga:
    Är det helt nödvändigt att ha mast av samma fabrikat som seglet, (har ett gaastra pulse 6.0) så även om det är bäst med mast därifrån, skulle det funka bra med en annan? Isåfall vilka är bäst…?

  • Knatte

    Gäst
    24 juli, 2006 vid 16:19
    Vega wrote:
    Ny fråga:
    Är det helt nödvändigt att ha mast av samma fabrikat som seglet, (har ett gaastra pulse 6.0) så även om det är bäst med mast därifrån, skulle det funka bra med en annan? Isåfall vilka är bäst…?
    Oftast kan en mast av samma fabrikfunka bäst. Men är det bara samma IMCS-värde på masten (Böjkurva och styvhet ) så brukar det funka fint.
    IMCS värdet står angivet både på masten och på seglet och dessa skall matcha varandra. (För ett 460 mast så är värdet 25 och en 430 mast så skall det vara 21.)
  • ola_p

    Medlem
    24 juli, 2006 vid 17:28
    Knatte wrote:
    Vega wrote:
    Ny fråga:
    Är det helt nödvändigt att ha mast av samma fabrikat som seglet, (har ett gaastra pulse 6.0) så även om det är bäst med mast därifrån, skulle det funka bra med en annan? Isåfall vilka är bäst…?
    Oftast kan en mast av samma fabrikfunka bäst. Men är det bara samma IMCS-värde på masten (Böjkurva och styvhet ) så brukar det funka fint.
    IMCS värdet står angivet både på masten och på seglet och dessa skall matcha varandra. (För ett 460 mast så är värdet 25 och en 430 mast så skall det vara 21.)
    Njae, imcs värdet säger ingenting om böjkurvan… På de flesta master står det constant curve, hur masterna sen böjer kan skilja en hel del från constant curve.. :crazy:

    Vissa märken är lite kinkigare med mastval, jag har inte koll på gaastra, så nån annan får fylla i på den fronten.

  • Knatte

    Gäst
    24 juli, 2006 vid 19:42

    He,he! Jag bara försökte hålla det enkelt och logiskt, så jag töjde kanske lite för mycket på sanningen där :tongue:

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggfundering!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.