Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rigghjälp av simmer v-type

  • rigghjälp av simmer v-type

    Publicerad av jonteper på 23 juli, 2011 vid 20:11

    Tjena..
    Har lite problem med riggningen av mitt simmer 7,5 v-type segel..
    När jag riggar efter spec så upplever jag att seglet blir väldigt slappt, det bettar inte så som jag hade hoppats..
    Ser seglet lite som lättvindssegel och hade hoppats på mera buk, tryck.
    Men som det är nu så om jag svänger lite grann och tappar lite fart är det som om allt tryck försvinner och tappar planingen och får verkligen jobba för att komma upp i plan igen.
    Om jag jämför med mitt simmer 6.5 2xc med visserligen 2 mini cambers så känns det som om jag planar lika i samma vindar.
    Men om jag minskar nerhalet för att det ska ta mer vind så ser det konstigt ut i förliket (heter det så?) runt masten och har ju inte alls lika lätt för att slå.
    Använder en simmer sc-6 460 som borde vara helt rätt, men…

    Någon annan som har samma segel och vet?

    Ideer?

    Mvh jonteper

    jonteper svarade 12 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • swe-496

    Medlem
    23 juli, 2011 vid 20:33

    Tycker det ser rätt riggat ut. Har du spänt uthalet mycket? om du har det släpp på det lite.

  • isaac

    Medlem
    23 juli, 2011 vid 21:12

    Har ett v-type 6.9 (2009). Tycker det ser ut som du har lite för slappt akterlik (för mycket nedhal). Min tolkning av rigginstruktionernas beskrivning av “slapphet i akterliket” kan förstås vara felaktig, men jag tycker det funkar bra och ger bra bottendrag för mig.

  • jonteper

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 13:20

    jag ändrade lite på nedhalet idag, släppte ut ca 1cm och vips blev det bra. kunde flytta bak hängselelinorna lite grann och seglet kändes väldigt stabilt. Förut ville det skära ner/framåt när det kom en vindby, men ny släppte den iväg luften istället och vid vanlig vind var det bra drag konstant.
    Sjukt att så lite kunde göra så stor skillnad??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rigghjälp av simmer v-type

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.