Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning av CrossOver 6,2 -03

  • Riggning av CrossOver 6,2 -03

    Publicerad av canoya på 21 november, 2006 vid 11:23

    Jag har en Simmer CrossOver 6,2 -03 som jag kört 3 säsonger nu. Jag trivs väldigt bra med seglet och tycker att det har ett brett register, möjligen med dragning åt att varra bättre i hård vind än i lätt, men då jämför jag med gamla segel som nog gick igång tidigare.

    Jag riggar det på antingen en FS Tidal Wave 430 eller på en Pacific Lance 40 430. Efter att ha testat lite olika nedhalsmängd tycker jag att det funkar bäst när jag drar nedhalet rätt mycket mindre än rekommenderat, bild 1.

    Drar jag mycket nedhal, se bild 2, (dock flera cm mindre än vad som står på seglet) tycker jag att seglet tappar pumpbarhet och det känns mest som att toppen prasslar och fladdrar och inte bidrar till att ge kraft/fart, men det kanske är inbillning. Däremot roterar det ju mjukare med mycket nedhal.

    Det skiljer ca 4 cm mellan de båda nedhalssättningarna.

    Kom med kommentarer och råd!

    /Håkan

    canoya svarade 17 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    21 november, 2006 vid 12:21

    är du säker på att måttangivelserna på mast och förlängare är korrekta?
    /alex på jobbet

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 november, 2006 vid 13:33
    Oregistrerad wrote:
    är du säker på att måttangivelserna på mast och förlängare är korrekta?
    /alex på jobbet

    Ja mastlängderna brukar ju inte direkt vara exakta, å sen simmers mått stämmer sällan. Jag tycker den första riggningen ser rätt bra ut, kanske jag hade föredragit en cm nedhal eller så till. Men alternativ två ser ju bara löjligt ut.

    Jag riggar iof mina 05or CO med några cm för mycket nedhal å uthalet varierar jag rätt mycket, men kommer aldrig i närheten av deras “rekomendationer” för då blir seglet helt platt.

    Hade ett simmer twist från 03 en kort period. Med rek uthal/nedhal såg det ut ungefär som ditt andra alternativ…

  • canoya

    Medlem
    21 november, 2006 vid 14:42

    Jag har nog inte kontrollmätt masterna vad jag minns, men förlängaren stämmer rätt väl. Jag ska ta och kolla masterna.

    Riggat som första bilden tycker jag seglet är riktigt bra. Det känns som att farten bara ökar vid mer vind, inga tendenser till att behöva bända upp masten, utan det beter sig nästan som ett cambersegel med väldigt stabil tryckpunkt.

    Är det nån som testat CrossOver i 7,2 storleken och kan berätta hur det funkar?

    /Håkan

  • blandsvamp

    Medlem
    21 november, 2006 vid 14:56

    Jag har kört Crossover -04 i storlek 5.7 och upplever ungefär samma sak som du. Jag har riggat någonstans mittemellan dina två bilder men har inte haft det på vattnet så hiskeligt många gånger, men de gånger det har blåst så har det känts väldigt stabilt även med mycket vind. Jag har inte tittat på siffrorna alls faktiskt utan riggat mest på känn. Jag har en sunkig vindsurfing.se 430-mast.

  • svenne

    Medlem
    21 november, 2006 vid 14:59

    Mina crossover har variotop, vilket det här också har va? Öppna upp varion mer så att masten kommer längre upp, det kommer att bli mycket bättre då. Jag drar block-mot-block på mina CO och de blir sketabra.

  • canoya

    Medlem
    21 november, 2006 vid 17:17

    Min 6,2a har inte variotopp, så det går inte att justera där.
    /Håkan

  • jojjo

    Medlem
    21 november, 2006 vid 19:34

    Jag kör CO 5.7 och nedåt men brukar variera nedhalet efter förhållandena. Lite vind = mindre nedhal (bild 1) och mer kraft när man pumpar, mycket vind = mer nedhal (bild2) och seglet släpper ut mer i byarna. Bara att prova sig fram till vad som passar dig bäst….

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 november, 2006 vid 21:06
    Oregistrerad wrote:
    Oregistrerad wrote:
    är du säker på att måttangivelserna på mast och förlängare är korrekta?
    /alex på jobbet

    Ja mastlängderna brukar ju inte direkt vara exakta, å sen simmers mått stämmer sällan. Jag tycker den första riggningen ser rätt bra ut, kanske jag hade föredragit en cm nedhal eller så till. Men alternativ två ser ju bara löjligt ut.

    Jag riggar iof mina 05or CO med några cm för mycket nedhal å uthalet varierar jag rätt mycket, men kommer aldrig i närheten av deras “rekomendationer” för då blir seglet helt platt.

    Hade ett simmer twist från 03 en kort period. Med rek uthal/nedhal såg det ut ungefär som ditt andra alternativ…
    Håller med ovanstående kommentarer alt 2 ser lite ut som du hade tänkt dig 6.2:an som minsta segel dvs det är lite väl hårt draget.
    En kommentar till plattheten: Noterade att En av Simmer/Fanatics teamseglare (Champello?) kommer inte riktigt ihåg vem, hade dragit sitt segel ganska platt i en Freestyle tävling på Fuerte. Kanske passade hans stil och förutsättningarna där, de brukar ju inte direkt ha problem med vinden direkt. Jag reagerade på att mina CO aldrig såg ut så när jag riggade dem. Använder rek mast SC-6 till mina CO.

    Som tidigare nämt så stämmer inte angivelserna alltid och resultattet kan variera ganska mycket beroende på vilken mast man använder. Mjukare mast ger tidigare fladdder än en styvare som kräver mer nedhal för samma mängd fladder i toppen. Så det finns helt enkelt inget givet svar på din fråga utan du får helt enkelt fortsätta med det du gör dvs laborera lite med nedhalet och uthalet.

    Mitt tips är att försöka hitta ett eget “standard” läge för nedhalet och variera uthalet lite beroende på vad som känns bäst för tillfället. Om du måste dra så mycket i nedhalet att du har fladder ned till bommen så e det bättre att gå ner i storlek tycket jag.

  • smurff

    Medlem
    21 november, 2006 vid 21:07
    Oregistrerad wrote:
    Oregistrerad wrote:
    Oregistrerad wrote:
    är du säker på att måttangivelserna på mast och förlängare är korrekta?
    /alex på jobbet

    Ja mastlängderna brukar ju inte direkt vara exakta, å sen simmers mått stämmer sällan. Jag tycker den första riggningen ser rätt bra ut, kanske jag hade föredragit en cm nedhal eller så till. Men alternativ två ser ju bara löjligt ut.

    Jag riggar iof mina 05or CO med några cm för mycket nedhal å uthalet varierar jag rätt mycket, men kommer aldrig i närheten av deras “rekomendationer” för då blir seglet helt platt.

    Hade ett simmer twist från 03 en kort period. Med rek uthal/nedhal såg det ut ungefär som ditt andra alternativ…
    Håller med ovanstående kommentarer alt 2 ser lite ut som du hade tänkt dig 6.2:an som minsta segel dvs det är lite väl hårt draget.
    En kommentar till plattheten: Noterade att En av Simmer/Fanatics teamseglare (Champello?) kommer inte riktigt ihåg vem, hade dragit sitt segel ganska platt i en Freestyle tävling på Fuerte. Kanske passade hans stil och förutsättningarna där, de brukar ju inte direkt ha problem med vinden direkt. Jag reagerade på att mina CO aldrig såg ut så när jag riggade dem. Använder rek mast SC-6 till mina CO.

    Som tidigare nämt så stämmer inte angivelserna alltid och resultattet kan variera ganska mycket beroende på vilken mast man använder. Mjukare mast ger tidigare fladdder än en styvare som kräver mer nedhal för samma mängd fladder i toppen. Så det finns helt enkelt inget givet svar på din fråga utan du får helt enkelt fortsätta med det du gör dvs laborera lite med nedhalet och uthalet.

    Mitt tips är att försöka hitta ett eget “standard” läge för nedhalet och variera uthalet lite beroende på vad som känns bäst för tillfället. Om du måste dra så mycket i nedhalet att du har fladder ned till bommen så e det bättre att gå ner i storlek tycket jag.

    ja det va ju inte länge man fick v inloggad här ju 😉

  • canoya

    Medlem
    22 november, 2006 vid 09:53

    Jag tackar för tipsen och konstaterar att jag har nog riggat ganska rätt när jag kört enligt bild 1.

    /Håkan

  • svenne

    Medlem
    22 november, 2006 vid 12:18

    Kanske är din mast lite för mjuk för seglet? Dessutom (som någon annan redan har påpekat) så kan siffrorna på seglet vara lite sisådär på de äldre Simmer-seglen. Kolla vilka värden som finns på Simmers hemsida, på mina äldre segel skiljer sig siffrorna mellan de trycka och de på sajten. Däremot de nya har samma värden.
    Håller med om att första bilden ser bäst ut. Korta ner mastfoten så att du får ner seglet, de extracentimetrarna kommer att göra segelkänslan ännu bättre.

  • canoya

    Medlem
    22 november, 2006 vid 16:40

    Jo jag brukar köra med kortare förlängare så att jag får ner det ända mot blocket, på bilderna ställde jag in den så det skulle bli så nära rekommenderat som möjligt. Jag får ta och kolla på Simmers arkivsidor om de har annat mått angivet där.

    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning av CrossOver 6,2 -03

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.