Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning av Simmer CrossOver?

  • Riggning av Simmer CrossOver?

    Publicerad av canoya på 26 augusti, 2004 vid 11:47

    Jag har ett CrossOver 6,2 -03. Jag är inte så imponerad av bottendraget i detta segel, däremot kan man hålla det i mycket vind. Jag tycker att det är väldigt plant i övre halvan, och man kan inte dra särskilt hårt i nedhalet förrän man har fladdrigt akterlik halvvägs ner till bommen.
    Jag använder en FS Tidal Wave 430/IMCS21 vilket är rekomenderad längd/styvhet. Drar jag i botten med rekomenderad inställning på förlängaren (27 cm) blir det helt löst i övre halvan och nästan helt platt nertill.

    Jag har tidigare bara haft racesegel med massa cambers i storlekar över 6 kvm som man får dra nedhal som dåre på. Är det så att jag drar nedhal för hårt och därför dödar draget i seglet? Hur mycket uthal ska man dra? Va ska lattornas framände vara vid obelastad rigg? Bakom masten, på sidan eller till och med lite framför mitten?

    Det sägs ju av många att ett segel som CrossOver har bra bottendrag, men mitt gamla 6-cambers racesegel på 6,6 kvm från -95 upplever jag ha både bättre bottendrag och tåla mer vind (däremot är det ju inte lika roligt att hoppa och gippa med laugh.gif) trots att den typen av segel sägs ha väldigt dåligt bottendrag.

    Tacksam för kloka tips och råd!
    /Håkan

    anonym-anvandare svarade 19 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • mag

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 12:01

    bottendraget kan aldrig jämföras med ett cambersegel. Men så är det också ett vågsegel du har köpt. Du kommer aldrig bli särskilt imponerad av bottendrag på dessa jämfört med slalom o race segel.
    /Magnus

  • dr-masse

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 14:29

    Jepp, akterliket skall vara fladdrigt halvvägs ner till bommen på Crossover… (har själv gått typ riggskola på detta segel). Seglet gillar nedhal.

    Uthal – dra tills seglet touchar bommen om du pressar lite med handen. Lattorna ungefär halvägs vid masten, bakom masten högre upp i seglet. Typ.

    Att jämföra bottendraget i ett Crossover med ett cambrat segel från -95 är dock inte så enkelt. Som Mag påpekar är cambersegel från de tiderna av en annan design och har ett bottendrag som inte kan jämföras med moderna segel. Däremot så är vindregistret, manövrerbarheten och balansen inte i närheten av vad ett Crossover kan erbjuda.

    Alltså, en sexhalva fullcambers från -95 motsvarar väl en modern nionolla eller nåt (om vi talar räjsriggar).

    Ibland kan jag sakna trycket i mina gamla Neil Pryde Räjsriggar, men inte hur de betedde sig i mycket vind.

    Fast bättre bottendrag tycker jag annars att många moderna segel borde kunna bjuda på, numera kör man ju sexnoll i vindar som tidigare bjöd på fyrsju segling… 🙂 (då talar vi vågsegel). Men så gillar jag bottendrag oxå. Och tycker att även om Crossover inte är någe diesellok så är draget helt OK.

    Surfa På!

  • canoya

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 07:22

    Ja, visst är det så att man alltid har mycket större segel nu än förr. Beror det bara på att man väger mer? crazy.gif För det gör man ju.

    När du säger att man ska dra uthal tills seglet touchar bommen, var menar du då? Mitt på bommen?

    Jag har ett 9,0 och en formula. När jag hade mitt 6,6 camber tyckte jag att det var helt OK att hoppa mellan formula och 9,0 och 6,6 och 110 liters slalom. 6,6/slalom kittet tålde dessutom ordentligt med vind.

    Nu tycker jag att hoppet mellan formula/9,0 ner till Fanatic Cross 120 och CO6,2 är för stort, men som du säger kanske CO 6,2 tål aningens mer vind. Framförallt är den ju roligare till annat än att bara “åka fort rakt fram”.

    Jag ska få hit ett begagnat Soul 7,4 i dag som jag hoppas fyller ut glappet. smile.gif

    /Håkan

  • dr-masse

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 10:16

    Faktiskt så tycker jag att hoppet från nionoll och formula till 6.2 CO borde funka ganska smärtfritt…

    Men med ett Soul 7.4 så kommer det att bli perfekt, helt klart.

    Touch mot bommen, nästan längs bak. Säg typ sista tre-fyra decimetrarna av bommen mot uthalet till.

    Tyngre har jag dessvärre inte blivit (är och förblir en klenfis), men större segel åker ja la på ändå, ah!

    Jag tror att ditt Crossover också är lite av en vanesak. Moderna segel är ganska mycket planare (för att inte säga väldigt mycket planare), en nackdel när man skall komma igång, men väl igång så håller de farten klart bättre och är mycket mindre känsliga för vindbyar och vindhål. Med rätt teknik är skillnaden mot att komma igång “förr” inte så stor trotsallt, då drogs man liksom mer igång av seglet, nu får man vara snäppet mer aktiv själv.

    Lycka till å Surfa På!

  • canoya

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 10:51

    Jag fick testa Soul 7,4an i lördags. De drog som väntat igång mycket tidigare. Jag tyckte dock att det kändes som att seglet hade en tydlig toppfart, så att det kändes lite segt när man nått den och det kom byar som borde gjort att farten ökade ytterligare. Mitt CrossOver känns inte som att det har nån sån definitiv toppfart (I alla fall inte som jag uppnått). Kan receptet mot detta vara att plana ut seglet lite till, jag tänker då främst på nedhal?

    /Håkan

  • dr-masse

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 11:01

    Jo, att plana ut seglet ett snäpp till kan helt klart höja farten något. Testa även att dra i uthalet, jag fipplade inte särskilt mycket med nedhalet på mitt Soul (7.0 var det), utan drog i uthalet när vinden ökade eller om jag ville ha ett lite planare segel. Bara någon centimeter eller så kan göra ganska märkbara skillnad.

    Soul är ju inget raketsegel, precis, men det går att få upp i hygglig fart. Crossover däremot tycker jag går att åka förvånansvärt fort med, för ett segel av det slag vi talar om här.

    Kul att det gick som väntat!

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 13:00

    Hej, jag hade samma problem med min 6,2a-04. jag uppfattade en possitiv bottendragsfeeling när jag släppte nedhal ca 2cm. sedan drog jag det igen och tyckte jag tappade draget igen… jag drog ytterst lite i uthalet ca 2cm. då funkade mitt segel bäst i 7-9m/s 98l vågbräda. lycka till /gmb.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning av Simmer CrossOver?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.