Senaste nytt Forums Riggningsproblem

  • Riggningsproblem

    Publicerad av seeeker på 9 september, 2003 vid 18:57

    Hjälp!

    Jag får fan ingen ordning på mitt segel. Jag drar så mkt nedhal jag orkar/vågar (fattas ungefär 2cm till rekommenderat nedhal) och det blir fladder i akterliket, men lattorna ligger fortfarande framför masten! (alla utom dom två översta)

    Segel: Simmer Crossover 4,5 luff:405 rec.mast: 400/19
    Mast : Simmer SC-6 430 MCS: 25 IMCS: 21

    Jag har 5cm på förlängarn och masten sticker ut 30cm.

    Är masten för styv? eller vad gör jag för fel??

    adde svarade 20 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • ola_p

    Medlem
    9 september, 2003 vid 19:11

    se till att du trätt linan rätt… Brukar göra det enklare att dra ordentligt. Dra också ordentligt uthal innan du slutdrar nedhalet så kommer det bli ngt lättare. Masten e ju egentligen för styv, men om du kan så testa på någons 400 mast. Och fråga nån som kan om råd när du riggar nästa gång…
    Jag skulle om möjligheten finns sätta förlängaren på 0cm å bara ha 25cm däruppe.
    Sen e det ju inte säkert att måtten alltid stämmer…. smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 19:36

    Har typ samma problem med Zero7. Man drar tills det knakar i kotorna och ändå inte rekad luff. Då hänger allt ovan bommen som en blöt sovsäck och ändå ligger de nedre lattorna en halvmil framför masten. Tror att man ska ha Mc-donald sugrör till simmer…
    Min mast är iof 0.5 för hård tror jag.
    /Simmer lungt

  • s238

    Medlem
    9 september, 2003 vid 19:39

    Har ungefär samma problem med några av mina Simmer-segel. Understa och näst understa lattan skall tydligen ligga precis där masten slutar men inte framför om du hajar vad jag menar. Har till mitt FreeZone en mast som inte är helt optimal för seglet men funkar ok ändå. Lattorna har då en förmåga att sticka fram lite för långt. På mitt OnShore har jag rätt mast vilket gör mycket för att få ett rätt riggat segel. Alltså…masten har ganska stor betydelse men lattorna skall sticka fram en aning. Hoppas att du fick ut något vettigt av allt svammel.

  • ola_p

    Medlem
    9 september, 2003 vid 19:43

    råkar ha haft ett zero-7 6.8… och där ska det vara en del lattrotation, dvs. lattorna sticker fram, har dock inte haft nåra problem att dra tillräckligt.. men det behövs en smula uthal innan man maxar nedhalet.. och det är hopplöst om man inte trär det rätt så man slipper korsade linor… Iofs så kör jag med NP mastfot, och dom e verkligen kalas vad gäller dra nedhal… stora fina rullar å lätt att trä RÄTT… Finns en film på ftpn som heter nedhalet_riggtips.mov, där beskrivs korrekt procedur för att trä repet.

  • callekuling

    Medlem
    9 september, 2003 vid 20:02

    Mer nedhal åt folket vettja!

    /CalleP! cool.gif

  • seeeker

    Medlem
    9 september, 2003 vid 20:09

    Självklart har jag trätt linan rätt, men skall jag dra ännu mer så får det nog bli wire smile.gif Det känns lite som att det inte är nån ide ändå när det blir så mkt fladder i akterliket långt innan lattorna ens är i närheten att komma på plats….

    Så det blir väl till att inhandla en 400 mast då?

  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 2003 vid 13:05

    Nu är ju jag helt ny på crossover, men det luktar för stiffowich mast här…

    Som några redan svarat – sätt förlängaren på noll om det går, men helt ifrån problemet lär du inte komma med 430 masten. Tänk på att latta 1 å 2 över bom är styvare än de andra och inte “släpper” lika mycket som de övriga.

    Annars är min erfarenhet att Simmer-segel brukar kunna “ta” rätt mycket nedhal. Mitt 5.7 riggades med friska mängder nedhal häromhelgen (borde kört femnoll…), och det fungerade långt bättre än vad jag hade förväntat mig.

    Mina första trevande intryck av crossover är att det är segel med hög potential. Gillar mitt 5.7 ordentligt, i alla fall. Rysligt fin balans och sjysst kontroll med rätt mast för mig i det seglet.

    Lycka till å Surfa På!

  • ola-h

    Medlem
    10 september, 2003 vid 14:19

    Det är nästan omöjligt att få det korrekt med så mycket för lång mast. Försök komma över en 4m mast och seglet kommer fungera otroligt mycket bättre. Faktum är att även en 370-mast med 35cm förlängning skulle ge dig MYCKET bättre prestanda än vad 430:an ger. Att köra med 430-masten kanske är som att köra med en 4m med IMCS närmare 40…

  • adde

    Medlem
    10 september, 2003 vid 14:26

    Har du sett någon IMCS mätning på ex. 430 mast på undre 400 cm? Vore intressant att se, kanske läge för en hemma mätning?

    /adde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Riggningsproblem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.