Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggtipps UP segel

  • Riggtipps UP segel

    Publicerad av eestere på 13 september, 2004 vid 12:58

    Hej!

    Jag har ett UP-segel, tydligen ett AM (vad det nu innebär), från 1998.

    Jag har problem att rigga upp det!

    Har sökt lite här på forumet och hittat att det tydligen finns någon video på FTP’n som beskiver hur man riggar rätt. Tyvärr hittar inte jag videon. Vad kan den heta?

    Jag har även nämnt att jag har riggproblem i en annan tråd och fått en förmodligen bra beskrivning. Tyvärr användes det ord och uttryck som jag inte är bekant med. T.ex nämndes akterliket… Jag vet vad ett lik är och likaså aktern men akterliket!?

    Är tacksam om någon han hännvisa mig eller beskriva hur man riggar en segel rätt. Vilka trådar man skall dra resp. släppa på för att åstakomma olika “uppsättningar”…

    dr-masse svarade 19 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • robin

    Medlem
    13 september, 2004 vid 13:38

    Dra i snöret längst ner (nedhalet) tills det börjar bli knöligt och fladdrigt i bakkanten på seglet (akterliket). Du måste ta i rejält för detta, så sätt foten mot mastfoten och använd benmusklerna. Om seglet är lite fladdrigt längst upp bara är det lagom för lättvind. Om seglet är tokfladdrigt hela vägen ner till bommen är det bra för hårdvind. Ofta är det lagom om det är fladdrigt ner till tredje lattan uppifrån.
    Sedan drar du lite i det snöret som sitter längst bak på bommen (uthalet). Här kan du påverka buken på seglet, dvs hur buktigt seglet är. Mycket buk är bra för lättvind, lite buk (seglet är ganska platt) är bra för hårdvind.

  • eestere

    Medlem
    13 september, 2004 vid 15:05

    Det var precis så jag ville ha det förklarat!
    Tackar och bockar!

  • dr-masse

    Medlem
    13 september, 2004 vid 15:18

    Jag svarar i den här tråden istället för den gamla.

    – Det segel du har är helt OK, men jag tror att du skulle utvecklas snabbare och få ut mer av din segling med ett modernare, mer lättriggat, manövervänligare och mer välbalanserat segel. Något 3-4 år gammalt segel med fem-sex lattor utan cambers i storlek runt sexhalv tror jag skulle vara utmärkt.

    – Riggtips har du fått, klart vettiga. På http://www.neilpryde.com/downloads/2004/trimguide/video_flat_intro.php så finns en film med grundläggande instruktioner. Nu riggas en modernare rigg, men grunderna stämmer nog väl för ditt segel oxå. Kika gärna på länken “cambered sails”. Det tar en stund att ladda ner, men är värt det (tror jag).

    Men som sagt, ett nyare och “snällare” segel runt sexhalv tror jag vore något för dig!

    Lycka till å Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggtipps UP segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.