Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggtips för Sailloft Traction?

  • Riggtips för Sailloft Traction?

    Publicerad av kinghippo på 7 september, 2007 vid 08:21

    Igår fick jag mitt nya segel men jag kunde inte hitta några instruktioner för att rigga det, varken på deras websida eller i segelväskan. Detta är mitt första segel med cambers (mini). Är det något speciellt man bör tänka på när man riggar det?

    Det enda jag har är Luff 495 +- 2cm och Bom 213 +- 2cm.
    Är det bara att rigga med förlängaren på säg 37cm (osäker på hur långt det är mellan stegen) och dra nedhalet så det blir 2cm kvar +-2cm beroende på vindstyrka? Samma metod borde även fungera för uthalet.

    booman svarade 13 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • fastforward

    Medlem
    7 september, 2007 vid 10:57

    Så du har bara en 460-mast eller? Antagligen rekommenderar de en 490-mast för det där seglet så du kommer inte att få det “optimalt” riggat på en 460-mast. Rigga upp och lägg ut ett par bilder så kan säkert någon hjälpa dig.

  • kinghippo

    Medlem
    7 september, 2007 vid 11:17

    Om min tyska inte sviker mig så är mitt 7.5 gjort för att vara så stort som möjligt och ändå kunna riggas på en 460 mast. http://www.sailloft.de/de/02segel/traction.htm

    Jag har bara en 460 mast så jag hoppas att det fungerar.
    Jag gör ett försök och postar en bild som du säger.

  • bicless

    Medlem
    7 september, 2007 vid 13:58

    Grovt sett.
    Dra nedhalet tills akterliket slappar till latta 2. Det kan hända att du får förlänga förlängaren ett par cm om du kör på 460 mast, alltså luff ca 497. Jag skulle provat 460 på 38cm på förlängaren. Sen är det bara att dra. Uthalet drar du löst om du vill ha bra lättvindsegenskaper. Dra det något hårdare om det blåser lite mer. Du skall ligga runt 213cm. Hör av dig om du behöver hjälp med riggningen på
    info@surfspot.se
    Eller ring surfspot.

    Första gången du riggar seglet kan det ta några minuter att få i masten i mastfickan och cambern. Det blir lättare gång 2 när grejerna satt sig.

    Mvh

    Bicless

  • adde

    Medlem
    7 september, 2007 vid 14:15

    Vet inte hur det är med bredden på mastfickan och minicambers, men med cambers brukar man rigga seglet med masten bredvid camberserna först. sen drar man maxuthal och bara trycker buken så att camberserna slår över masten.

  • erolwi

    Medlem
    10 september, 2010 vid 18:43

    Gammal tråd men här är den officiella verisionen. Dock har tyskarna det inte så lätt med språket så jag har själv ändrat lite (syns var).

    Som den nybörjare jag är hade man funderingar på hur mekigt det skulle vara att rigga men kan säga att det tar ca 20 sek längre att rigga än mitt 6,5 kvadrat utan cambers. Bara att göra enl instruktionen, i med masten, dra nedhal en bit, dra uthal och sen enkelt klicka i cambrarna, busenkelt.

  • macedu

    Medlem
    10 september, 2010 vid 19:08

    Hej!

    Jag har 8,5;an och kör i 490masten och har cambrarna på masten dvs rätt ställe, inga problem, se bara till att masttoppen sätter sig i klykan, se till att du har en sån plast-topp. när du väl har denna så se till att den är i klykan/skåran annars åker den rätt ur när du drar i nedhalet…….jag fattade inte vad som hände i all iver när jag drog och den bara åkte och åkte…..hehe

    Ta det easy med så blir det inga wrinkles….. när du riggar ner så kan du dela masten oxå.

    /mac

    PS hoppas jag inte lärt ut ngt fel nu….men det har funkat för mig DS:tongue:

  • erolwi

    Medlem
    14 april, 2011 vid 17:51

    Någon som har ett foto på sitt riggade Traction så jag kan få ett med lagom mycket nedhal?

  • booman

    Medlem
    15 april, 2011 vid 16:23

    Hallå King Hippo! Grattis till nya seglet… Det är ett kanonsegel. Jag kör själv sailloft Cross Pro m 2 cambers…

    Om du har möjlighet, så “kvista” över till Falun, så kan jag hjälpa dig med riggningen…
    Annars har jag mitt jobb i Borlänge så jag kan kanske komma förbi nån dag… Är dock inte alltid på plats i Borlänge…

    Slå en pling så hörs vi…

    Mvh

    //Bosse
    070-2205231

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggtips för Sailloft Traction?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.