Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Riggtips race-segel

Taggad: 

  • Riggtips race-segel

    Publicerad av maglu på 30 juni, 2008 vid 08:04

    Hej,
    Jag har just köpt en begagnat lättvindsrigg till min freeride: NP RS4 9.8
    Är ovan att rigga så stora segel och har lite funderingar kring några effekter.

    1.Underliket vill liksom böja sig uppåt.

    Ska det va så eller vad annars är det som påverkar detta?

    Jag tycker jag dragit nedhal enligt alla tips och instruktioner jag läst = MYCKET. Fladdrigt akterlik i toppen osv.

    Jag är lång 195 = hög bom. Kan detta påverka underliket?

    Har dragit spännbandet underliket hårt (men underliket buktar lika mycket oavsett spänning här)

    2. Seglet flippar inte sida så lätt. Måste trycka till lite på 2 cambers med handen. Normalt? Samma orsak som (1)? Nedhal, uthal?

    maglu svarade 15 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • carl-r

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 09:32

    Är det rätt böjkurva på masten?
    Det låter som för lite nedhal tycker jag. Prova att dra fladdrigt minst halvvägs ner till bommen och se om det blir bättre.
    NP brukar ha specifika rigg-guider för sina racingsegel på hemsidan. Kolla där.

  • seeberg

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 09:53

    Nu har jag en RS5a 10.7 men den bör vara hyffsat lik din RS4a 9.8.

    1.Underliket vill liksom böja sig uppåt. Svar : Om du menar när seglet ligger ner, låter det som det är rätt. RS4an är mkt bukig -vilket är bra – faktiskt mer än RS5an. Rätt mast förutsatt.

    Ska det va så eller vad annars är det som påverkar detta? Svar: Med strappen som fästes runt mastfot/joint går det påverka bukigheten. Samt också på hur hård camber/lattspänning du har.

    Jag tycker jag dragit nedhal enligt alla tips och instruktioner jag läst = MYCKET. Fladdrigt akterlik i toppen osv.

    Jag är lång 195 = hög bom. Kan detta påverka underliket? Svar; ja säkert – testa sänk bommen, bak mastfoten. Seglet i sig ska inte vara platt någonsin färdigriggat.

    Har dragit spännbandet underliket hårt (men underliket buktar lika mycket oavsett spänning här). Svar: se ovan, och du måste förmodligen släppa uthalet. Seglet skall ligga i princip mot bommen till hängseletamparna.

    2. Seglet flippar inte sida så lätt. Måste trycka till lite på 2 cambers med handen. Normalt? Samma orsak som (1)? Nedhal, uthal? Svar: det är normalt, men det går att åtgärda med chims på övriga cambrar, för att minska trycket ngt på just de som är svåra att flippa- så du åstadkommer en mer jämn flipp så att säga.
    Hoppas svaret hjälper dig lite på vägen. /SWE52

  • nlc

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 05:50

    Vilken mast riggar du med? Cambersarna brukar vara anpassade efter diametern på den rekommenderade masten till seglet, kan göra rätt stor skillnad i rotationen. Annars är det bara att chimsa lite på de övre för att släppa trycket på de undre. Eller prova med lite vind i seglet, brukar gå lättare då 😉

  • jester

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 07:19

    Ta en bild på riggat segel! Blir lättare att säga något då…

  • maglu

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 08:13

    Tack för alla svar.
    Masten är Neil Pryde Matrix X9 530cm,hela riggen köpt komplett beg…så antar att det är kört tillsammans (seglet märkt SWE 323…så nån har väl tävlat med det)
    Det låter som mer nedhal är det första att prova. Det kanske är ok att underliket buktar, men jag tycker det mer “viker upp sig”.

    Om jag inte får till det vid nästa riggning tar jag en bild…

    /Magnus

  • maglu

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 13:46

    Några bilder…men svårt att få bra vinklar.
    Bild 1 Tror underliket ser lite bättre/normalt ut nu med lite mer nedhal (inte ändrat på något annat), häromdan blev det en kraftig böj uppåt…nästan ett veck.
    Bild 2 är med mastfot nedtryckt mot marken.

  • imported_macts

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 15:56

    Ser inte konstigt ut förutom att jag tycker att du ska dra mer nedhal

  • swe-496

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 17:58

    Håller med Mac..Mer nedhal. Skulle tro ca 2-3 cm till. Annars ser det helt normalt ut..
    Tänk på att 9,8:an är gjord för hårdvindssegling för Formula..

  • jester

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 18:43

    Japp. Mer nedhal!

  • maglu

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 10:27

    Jag vet inte riktigt på vilket sätt jag ska tänka på att den “är gjord för hårdvindssegling för Formula” 🙂
    Visst, det blir säkert inte optimalt utnyttjande av seglets potential på en freeride (145l) i lättvind… men det spelar inte så stor roll för mig, är iaf grymt nöjd med den prestandan jag fått ut hittills, att kunna plana i kass sjöbris, när det är fint väder och sommar.

    Mer nedhal blir det. Väntar på en ny mastförl. så jag kan använda vev. Har en QR förlängare med PIN-fot och vev, så använder QR-PIN-adapter just nu. Använder jag veven då tror jag förlängaren kommer gå sönder eftersom adapern flexar lite i sidled = kraftiga brytkrafter av veven.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Riggtips race-segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.