• Publicerad av anonym-anvandare på 8 juli, 2003 vid 15:58

    tjena!
    såg att det verkar finnas en hel del kunnigt folk här på konfen, så jag tänkte smyga in en fråga…
    jag är rätt grön inom windsurf, iallafall på de nya brädorna och riggarna. jag har köpt en beg. utrusting men behöver lite hjälp med att få till riggningen rätt.
    jag har ett 8,6 kvm simmersegel utan cambers med 490 mast +förlängare. problemet är att när jag riggar blir det sånt spänn i mitten på seglet att lattorna hamnar på ena sidan av masten och ligger kvar där även med vind i seglet, så det blir inte direkt nån buk att tala om… har testat att justera lite men inte fått det riktigt bra.
    frågan är asså vad som kan göras, nåt med lattorna, uthal, nedhal, annat ?? på seglet står det att jag ska ha 490 mast /26. vet inte om 26 står för MCS el. IMCS . på min mast är MCS 25 o IMCS 28.

    grymt tacksam för tips!!
    mvh nicke

    anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • fnassel

    Medlem
    8 juli, 2003 vid 16:07

    Låter som om du har för lite nedhal!
    Dagens segel får buken med mastkurvan och behöver ibland vind för att buken skall synas.
    Seglet skall riggas så att du har Free leach åt minstånne till 3 lattan ( dvs. akterliket skall vara helt löst) förmodligen mer. Lattorna skall ligga på ena sidan om masten och man måste i regel rycka till lite i seglet för att de skall flippa över.
    För att få en bild av hur seglet ser ut då du får vind i det kan du be en kompis att sitta och hålla emot mastfoten då du trycker ner masttoppen. Då sträcks leachen ut och du får fram buken i seglet.
    Nästa gång du är på stranden försöker du fånga in någon som ser rutinerad ut och så ber du om lite råd.
    Har du seglat förr dvs. på 80-talet kommer du bli förvånad hur seglen skall se ut riggade nu för tiden!
    Hälsningar Fnassel.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juli, 2003 vid 10:52

    dra åt nedhalet med händerna. Sen drar du uthalet till rekommenderad längd, kan gå lite trögt men bara dra. Sen får du använda ett tillhygge för att dra det sista nedhalet. Nu är det bara att dra tills akterliket (bakkanten) börjar släppa(fladdra). Det börjar släppa uppifrån och fortsätter neråt ju mer du drar. Dra tills fladdret är mellan 0.5-1m från bommen (eller tills det ser bra ut). Släpp uthalet nu så känner du att det nästan ligger kvar själv dit du drog det, justera efter vindförhållanden.

    Ju mer Nedhal du drar desto längre från masten hamnar lattorna. Dom tre första lattorn nedifrån bör ligga runt halva masten när seglet ej är belastat och ska byta sida relativt lätt när du rycker till i seglet

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.