Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riktigt små segel

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2000 vid 10:35

Själv har jag inte på många år kört mindre än 3.3. De små seglen har i och med ankomsten av de nya korta mjuka masterna blivit betydligt bättre. Min gamla Combat 96 fungerade utmärkt med 4 meters vågmast. De nyare seglen har ännu kortare förlik och bör egentligen riggas på 370 master. Till exempel känns min nyare 3.7a (och 3.3a) lite ”styva” med 4-metersmasten och skulle helt säker kännas bättre, speciellt i ”lättvind”, med 370.

Alltså, skall du kör så små segel utan att ha kanondrag, se till att skaffa en riktigt kort mast.

Mvh,

Ola H.

• mats

Medlem
    3 oktober, 2000 vid 12:05

Intressant med mastlängd.
    Har själv 4.0 o 4.5 NR segel med endast en 430 mast till dem. Blir det stor skillnad om man riggar dessa på en 400 mast istället (med rätt styvhet)?

/Mats B

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2000 vid 13:36

Jag har Core och har inte provat nya NR. På mina segel blir det definitivt stor skillnad om man kör 430/21 istället för den rekomenderade 400/19 till t.ex. 4.4. När det gäller Core riggas till och med 5.0 på så kort mast som 400.

Obs att de kortare masterna nästan alltid är mjukare, så att välja att köra med lång mast innebär att välja att köra med en styvare mast. Dessutom är ju i regel de kortare masterna lite lättare än de tyngre, vilket även det påverkar känslan. Slutligen, väljer man en mast med mer kolfiber (wavepro istället för wave) kommer masten i praktiken kännas styvare även om IMCS-värdet (och längden) är densamma. Detta beror på ”snabbare flex” (som i sin tur beror på lättare mast).

Ola H.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 oktober, 2000 vid 09:28

5.0 känns bra

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riktigt små segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.