Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Rimliga förväntningar på lättvindskite?

  • Rimliga förväntningar på lättvindskite?

    Publicerad av skoldpadda på 15 juli, 2012 vid 05:32

    Vad är rimligt att förvänta sig av en lättvindskite, om jag kör den med en vanlig twintip?

    Jag väger 80kg och kör nu en vanlig twintip (132×41) och brukar kunna ha trevligt med min 12m kite from 7m/s. Skulle en modern lättvindskite (t.ex. turbine) göra att jag kan ha roligt (dvs inte bara åka fram och tillbaka) påtagligt tidigare? Eller måste jag ha en ny bräda också?

    Tacksam för svar.

    skanepaul svarade 11 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    15 juli, 2012 vid 07:40

    Absolut!

    När jag skaffade min Turbine var jag inte ute efter att kötta höjd med en stor planka utan att ha bra tryck även i 5m/s, för att kunna träna framförallt unhooked. Detta har funkat skitbra!

    Skaffar man sen en aning större bräda så kan du starta ännu lite tidigare, jag väger 83.

    Jag ångrar det inte en sekund!

  • alohasurfer

    Medlem
    15 juli, 2012 vid 19:30

    Med Blade Fat Lady har du hur kul som helst från 5 sekundmeter med en vanlig twintip, både i- och urkrokat!! Hon är hur grym som helst och till och med snabb nog att loopa utan problem!

  • cortex

    Medlem
    16 juli, 2012 vid 15:45

    Om du vill kunna köra med rejält bra drag i riktigt låga vindar så är det Flysurfer Speed3 21 DL som gäller. Det finns just nu ingen annan kite (för vattenbruk) som ger dig lika mycket drag i lite vind som den… och dessutom har en så rejäl depower att du kan hålla den utan problem tills din 12’a fungerar fint.
    Den är det närmaste en kabelpark-i-ryggan man kan komma. 🙂

    Testkör en så förstår du.

    Däremot har det de senaste åren kommit en del tubekites (bl.a Turbine och Zephyr) som gör ett bra jobb i lite mer vind, och eftersom de är billigare är de inte alls ett dåligt alternativ.
    Men för att kunna feta på ordentligt även i vind då andra sitter och surar på stranden finns det få (om något) alternativ till Speed3 21 DL.
    (å så slipper man ju pumpa också 😀 )

    /Kaj

  • simonm

    Medlem
    16 juli, 2012 vid 22:22

    Håller med Cortex i det han skriver. Du kommer igång ca 1m/s tidigare (och det händer ju då och då att det är skillnaden) med en jättefoil. Själv kör jag en Zephyr och tycker det funkar tillräckligt ofta.

    Kom ihåg att storleken på brädan inte har lika stor betydelse som hur snabb (främst platt) den är eftersom du behöver ha lite fart för att kunna poppa med lite tryck i lättvind. Min snabbaste bräda är 132x41cm, och min långsammaste (sämsta i lättvind) är 142×43…

    /Simon

  • kneepad

    Medlem
    17 juli, 2012 vid 07:48

    hej Skoldpaddan! Ser att du bor nära mig. Du är välkommen att testa mitt lättvindskit; Speed3 19 DL m.m.

    Idag (tisdag 17/7) tänkte jag testa ett ställe lite norr om Ljungskile så ring: noll 76 8 fyra 0 6 åtta 03 om du känner för det.

    Annars kör jag på: http://www.haggstrom.nu/kite/

    Är borta 19-28/7.
    🙂

  • skoldpadda

    Medlem
    17 juli, 2012 vid 09:49

    Tack för alla bra och snabba svar 🙂
    Har skaffat en lättvindskite nu, får hoppas den fyller sin funktion 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    17 juli, 2012 vid 11:09

    Kör man plattvatten är längre linor ingen dum ide heller, kör min turbine med 38m ibland, det gör att powerstroken blir längre och man kan jobba upp just mer fart.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Rimliga förväntningar på lättvindskite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.