Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Risiko ved kiting i åskväder??

  • Risiko ved kiting i åskväder??

    Publicerad av anonym-anvandare på 22 juli, 2002 vid 12:09

    Davs

    Nu når man hører alle de historier om avladninger i kiten ved åskväder.. hvor seriøst skal man tage risikoen for at der faktisk går et blixt gennem linerne?? er der nogen der går rundt som fritids-meterolog og ved noget om hvor farligt det egentligt er? historier om folk der er “fried”??

    ses i habo i ugen
    troels

    anonym-anvandare svarade 22 år sedan 1 Medlem · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2002 vid 12:40

    Jag har ingen erfarenhet av kajtar och blixtnedslag, men med den lilla kunskap jag lärt mig så leder vatten elektricitet. Linorna är förmodligen blöta tidvis och en sak vet jag att om blixten skulle slå ner så kommer den att ta högsta punkten = din kajt. Mao kajta INTE när det blixtrar!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2002 vid 13:04

    For at specificere lidt: Hvor langt er der fra avladninger til et egentligt blixt?… folk i DK virker lidt ligeglade med avladninger..jeg synes bare at det lyder lidt risky

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2002 vid 16:11

    Jag läste på någon annan lista om en kille som kita på ett ställe där det brukade åska på eftermiddagarna. Ungefär en kvart innan åskan brukade han få elektriska urladdningar genom kajten. Det tycke han inte var så skönt så han rekommenderade att man slutade kajta en bra stund innan åskvädret kom.

    Genom tragiska olyckor inom skärmflygning har jag även lärt mig att dynemalinor vs spectra/superaramid-linor leder olika bra. Kommer dock inte ihåg vilket som ledde…

    nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Risiko ved kiting i åskväder??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.