Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing roadtrip dks västkust

  • surfslusken

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 06:06
    Lars_K;621394 wrote:
    De är frästa till MFCs profil, fast med kortare bas och utan grafik. Brädan ser riktigt sjysst ut. Ser lite repad ut på decket dock. Har de kört över den med monstertrucken i bakgrunden?
    Fick ett mail igår från winddriven som distribuerar K4:
    “We have nearly finished the Quad fins. I am in Tenerife at the moment testing them. They are great!”
    Snart går det att beställa hem dem alltså.

    Vet inte exakt hur/vilken teknik dom använt när dom la på grafiken, men undra om dom verkligen burnat på den me trucken? Känns som lite onödigt ändå, för de sköter DHL så bra. Dom lyckades få till ett hål, stort som en enkrona i botten på min nya Flikka. Så den hamna hos Uffe Larson innan ja hann få henne i vattnet ens:(
    Då kanske vi borde köra en gemesam beställning?? Fler som ska ha?

    Har kollat på dom där Maui Ultra Fins, men ja vette fan.
    Dels verkar trustersens inte finnas för US-box, sen ser dom lite.. hmmm…va ska ja säga..futuristiska ut för en konservativ gubbe som mej. Har ju vikt mej för bräda me en massa fenboxar i, så nu får ja lugna mej me nymodigheter ett tag känner ja.

  • hdtv

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 07:05

    Har kollat på dom där Maui Ultra Fins, men ja vette fan.
    Dels verkar trustersens inte finnas för US-box, sen ser dom lite.. hmmm…va ska ja säga..futuristiska ut för en konservativ gubbe som mej. Har ju vikt mej för bräda me en massa fenboxar i, så nu får ja lugna mej me nymodigheter ett tag känner ja.



    Samtliga X-Twin och X-Quad Thrusters är US-box, bilden behöver uppdateras. Men kan tyvärr inte göra något åt “..futuristiska ut för en konservativ gubbe ” 😉

  • lars_k

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 08:27
    surfslusken;621398 wrote:
    Då kanske vi borde köra en gemesam beställning?? Fler som ska ha?

    Jag kan ta hem ett set till dej också så splittar vi. Tror även Basse skulle ha till sin KT. Ska kolla om brorsan är intresserad. Kan bli en fet packe fenor helt klart!

  • surfslusken

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 08:50
    Lars_K;621417 wrote:
    Jag kan ta hem ett set till dej också så splittar vi. Tror även Basse skulle ha till sin KT. Ska kolla om brorsan är intresserad. Kan bli en fet packe fenor helt klart!

    Japp, sign me upp Doc!! Ett quad set, o va tror du om deras “slotpluggar” om man skulle vilja köra twin eller testa me bara thrusters?

  • lars_k

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 09:04

    OK! Kanske ett gäng slutplugs också ja, ska kolla upp vad de kostar.

  • svenne

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 12:05

    Tror Slusken menar buttplugs, men det kanske inte spelar nån roll vilken form de har för hans slapparsle.

  • surfslusken

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 17:52
    Svenne;621473 wrote:
    Tror Slusken menar buttplugs, men det kanske inte spelar nån roll vilken form de har för hans slapparsle.

    Du tror väl inte ja har min halvmeters Liberty förlängare för o segla me??
    Iofs e de ju en RDM så visst, den glappar en aning:(
    Men längden gör att den duger åt mej.

  • surfmeister

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 21:11
    Lars_K;621364 wrote:
    Gött det! Om jag kastar ett getöga på windgurus arkiv ser jag att det mest blåst S-SV vid Hvide sande senaste veckorna. Seglade du norr om piren då eller? Jag har kört söder om piren på NV-NNV. Sjukt bra den gången. Bra att veta om sydligt funkar också. Inte alltid som vind+vågor når ända upp eller vrider in till klitten…

    Som du säger fungerar piren grymt bra på VNV-NNV och med den vindriktning som var under den tid vi var där hoppades vi även på norra piren. Efter lite snack med några locals på Westwind la vi dock ner detta och de rekommenderade istället några spots runt Hovvig, ca 1.5 mil norr om Hvide Sande (framförallt en spot på en strandremsa som jag inte kommer inte ihåg vad den heter men man når via Husby Klitvej där parkeringen är blot 50 meter till stranden. Google maps nästa!). Vi rekade lite grann och såg att det fanns några sandrev som gav rätt fina lines på de vindstilla dagarna och antog att det var även här som vi skulle vara då det blåste. Som tur var var ett av ställena (Mågedalen) några hundra meter från vårt hus (ca 2 km söder om ovanstående spot) vilket gjorde att man kunde rigga på vår gräsmatta och bära ner prylarna med våtdräkt på. Hur najs var inte det?

    Vi trodde inte det kunde bli ngt vettigt av det men man kan lätt säga att vi blev otroligt positivt överaskade! Då det blåste SV var det klockren sideshore på stranden och de masthöga dyningarna på havet (bara detta var otroligt läckert att segla runt i) vred vackert mot stranden och sandreven och bildade i snitt gubbhöga (som störst logo vid 4.5 segling), otroligt cleana, tubande vågor med i snitt 3 svängar per våg. Det var inte ren sideshore men lätt 75-80 grader och jag blev framförallt överaskad över hur platt och fint det var mellan setten. Inget stök alls och man hade god tid att plocka ut de finaste vågorna och inte en käft på vattnet……har inte seglat Hanstholm och kan inte jämföra men kan säga att vågridningen var mycket bra. Gislöv, Ringenäs, Vilshärad osv i all ära men detta var flera divisioner bättre……går inte ens att jämföra. Som med alla bra spots var det fet tryck i vågorna och jag blev rejält spolad en gång (på väg ut och fick en loggo hög brytande våg i ansiktet) och fick gå the “walk of shame” i några hundra meter. Men det var det värt!

    Det som var jobbigast var det relativt rejäla shorebreaket som var en utmaning att ta sig igenom. Tajmande man det rätt var det inga problem men en gång missade jag och jag fick mig en omgång. Var rejält strömt närmast stranden men det minskade ju längre ut man kom och det gällde att inte ta vågen för långt in så att man slapp stöket närmast stranden. Jag tog några kort på hur det såg ut och hoppas kunna slänga upp dem här då jag laddat ner dem från kameran. Vet dock ännu inte om det blev några bra kort.

    Summa summarum var det otroligt fin segling, mkt adrenalin, glädjetjut och en fantastisk känsla då jag och brorsan var helt ensamma på vattnet vid en lång öde strand. DK visade en än gång varför det är värt besväret att ta sig hit. Nästa resa hoppas jag blir av i Augusti och då gäller det Klittmöller/Hanstholm även om jag lätt skulle ta mig ner till Hvide Sande igen men då på en VNV-NNV prognos.

  • lars_k

    Medlem
    22 juli, 2010 vid 07:05

    Gött det med segling inpå husknuten! Enl spotguides så är hela sträckan från Hvide-sande till Thyborön ett enda shorebreak-helvette, hardcore o knappt körbart. Men är man envis som ni tar man sej ut ändå. Kul att det blev så pass bra segling vid sydligt!
    I Klittmöller o Hanstholm vrider vågen in och bryter mot rev en bit ut, så man slipper shorebreaket. Och man kan få rak sideshore eller tom sideoff om man har tur. Om man är i klitten är det dock värt att dra ner till Hvide Sande på NV-NNV eftersom det blir väldigt onshore i Hanstholm. Söder om mollen i Hvide-Sande blir det sideshore på NNV. Jäkligt najs.

  • dawwg

    Medlem
    22 juli, 2010 vid 16:05

    någon som ska på surf joint i helgen i klitmöller?

  • surfmeister

    Medlem
    22 juli, 2010 vid 20:09
    Lars_K;621881 wrote:
    Gött det med segling inpå husknuten! Enl spotguides så är hela sträckan från Hvide-sande till Thyborön ett enda shorebreak-helvette, hardcore o knappt körbart. Men är man envis som ni tar man sej ut ändå. Kul att det blev så pass bra segling vid sydligt!

    Bara man tog sig igenom det ibland brutala shorebreaket var det mkt cleant, inget stök (platt mellan vågorna som i Lejet, dock kom vågorna tätare) och riktigt, riktigt fina, långa vågor med grym vinkel och bra tryck. Med sandbottnen blev det också lite tropisk känsla då vattnet fick en turkos färg och man kunde nästan drömma sig bort. Sen fick man bara se till att gippa i tid för att ta sig ut igen för att inte hamna in i strömmen och stöket vid stranden. Man kan lätt säga att det blev hardcore då man blev spolad i shorebreaket, riktigt stömt och svårt att ta sig upp igen på brädan.

    Lars_K;621881 wrote:
    Om man är i klitten är det dock värt att dra ner till Hvide Sande på NV-NNV eftersom det blir väldigt onshore i Hanstholm. Söder om mollen i Hvide-Sande blir det sideshore på NNV. Jäkligt najs.

    Det var egentligen därför vi hade bokat hus i området runt Hvide Sande. Söder om mollen är mkt känd som en av DK’s bästa spots men det kräver NV-NNV vilket det tyvärr inte blev ngn dag…..får åka på prognos nästa gång!

  • haze

    Medlem
    22 juli, 2010 vid 21:06
    dawwg;621987 wrote:
    någon som ska på surf joint i helgen i klitmöller?

    Jag är här då jag bor här…

  • haze

    Medlem
    22 juli, 2010 vid 21:07
    surfmeister;622027 wrote:
    Bara man tog sig igenom det ibland brutala shorebreaket var det mkt cleant, inget stök (platt mellan vågorna som i Lejet, dock kom vågorna tätare) och riktigt, riktigt fina, långa vågor med grym vinkel och bra tryck. Med sandbottnen blev det också lite tropisk känsla då vattnet fick en turkos färg och man kunde nästan drömma sig bort. Sen fick man bara se till att gippa i tid för att ta sig ut igen för att inte hamna in i strömmen och stöket vid stranden. Man kan lätt säga att det blev hardcore då man blev spolad i shorebreaket, riktigt stömt och svårt att ta sig upp igen på brädan.

    Det var egentligen därför vi hade bokat hus i området runt Hvide Sande. Söder om mollen är mkt känd som en av DK’s bästa spots men det kräver NV-NNV vilket det tyvärr inte blev ngn dag…..får åka på prognos nästa gång!

    Nnv är ganska så nice i bukten i Klitmöller om man har tur 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing roadtrip dks västkust

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.