Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    30 april, 2010 vid 16:19

    Ja då har jag smygstartat min säsong, hade grejerna i bilen till jobbet. Åkte ner till klubben, men var tomt där. Så blåste det väldigt dåligt, någon mera m/s hade varit bra. Så jag vände hemåt. Nya försök i helgen, eller mästa vecka. Slutar 12.30 hela veckan:)

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 17:38

    PREMIÄR AVKLARAD , SÅ SKÖNT.
    MEN NU ÄR LIKA SUGEN IGEN!!

    Idag blev det åka av (eller bada :tongue:)
    Efter ett tag såg Seglet för jävligt ut , vario toppen hade glidit.
    Masten hade åkt upp ca 8cm, gick inte att surfa alls.
    Försökte rigga det på vattnet , det var grymt jobbigt.
    Sen var men helt slut. men kom till baks .

    Gjorde några försök att vattenstarta, snart sitter det var så nära .
    Blev väll ca 3-4 timmar slitande i upphalstamp med lite segling.
    Är slut i hela kroppen, men kul var det.
    hittade aldrig någon bra balans i riggen , måste övas !!
    men nu kan man hålla på länge.
    Var så varm och skönt med nya våtdräkten+ väst med huva samt riktiga skor:ooo:

  • Knatte

    Gäst
    2 maj, 2010 vid 09:34
    nybörjarsurfaren;609470 wrote:
    PREMIÄR AVKLARAD , SÅ SKÖNT.
    MEN NU ÄR LIKA SUGEN IGEN!!

    Idag blev det åka av (eller bada :tongue:)
    Efter ett tag såg Seglet för jävligt ut , vario toppen hade glidit.
    Masten hade åkt upp ca 8cm, gick inte att surfa alls.
    Försökte rigga det på vattnet , det var grymt jobbigt.
    Sen var men helt slut. men kom till baks .

    Gjorde några försök att vattenstarta, snart sitter det var så nära .
    Blev väll ca 3-4 timmar slitande i upphalstamp med lite segling.
    Är slut i hela kroppen, men kul var det.
    hittade aldrig någon bra balans i riggen , måste övas !!
    men nu kan man hålla på länge.
    Var så varm och skönt med nya våtdräkten+ väst med huva samt riktiga skor:ooo:

    Har du riggat seglet rätt om du inte hittade balansen?? För några cm fel i uthal eller nedhal, kan skapa stora problem med balansen i riggen.
    men kul att premiären är avklarad och att våtdräkterna var varma och goa:smirk:

    Har du kikat på denna videor??

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=XwHRTJ4BwF8″]YouTube- windsurfing how to waterstart[/ame]
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=snfhAbQdh2o”]YouTube- Gun Sails Rigging Guide 2010[/ame]
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=R2SzYLo14p8″]YouTube- North Sails Rigging Video 2008 Part 2[/ame]
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=0b0jfXPO9_U&feature=related”]YouTube- How to trim your harness lines[/ame]

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 17:58

    Riggningen var korrekt Hade Tommy som visade en massa små nyttiga tips.
    Så nu vet jag precis hur jag ska rigga. Alltid lika kul att komme ner till gänget på klubben.
    Det är allt ifrån gamla “goa gubbar” till pojkar och ibland en del tjejer med 😉

    Men jag vet inte om jag skotar in för mycket, får liksom dra i främre handen enormt.
    Känns som jag tappar seglet. försökt hänga mig som en apa i riggen , men det hjälper knappt. (körde utan sele, svårta att komma upp på brädan med den på)
    Skulle vilja kunna vattenstarta.

    Men jag funderade på om jag håller för långt bak på bommen då sticker mast bort.
    Men tommy visade vart tungdpunkten satt i seglet/ bomen .
    Men så långt bak kommer aldrig jag med händerna, försökte någon gång med det blir knas ändå.
    Håller främre handen ganska långt fram på bommen , den bakre där tungdpunkten sitter . men jag får slita som bara den för att inte riggen ska gå ur händerna.
    Så jag håller ca axel avstånd mellan händerna.

    Laborerade både med hög bom samt låg det diffade ca 10cm mellan hög/Låg .
    Tyckte att det blev bättre med hög, med krampen var så stor då att jag helt enkelt gav upp!!

    Sen så är det så att jag driver ner i vind lite, har svårt med vändningarna .
    Så blåste det lite väll mycket kanske igen för min kunskap(första dagen för i år med gjorde inte saken bättre)

    Så med lite frustration över att jämnt behöva kryssa upp jämnt, så vill jag säker kryssa för högt. (för att det är jobbigt med dem extra gångerna när jag är slut)

    Så jag vet inte om det är min höjd strävan som ställer till det.
    Men försökte gå nästan 90grader med/mot vinden, utan att det gick mycket bättre.

    Men det är bar ut igen.
    Finns det någon bra grundregel för in skotning .
    Sitter och ritar lite ang vind , brädans vinkel mot vinden samt seglets vinkel i vind.
    Och jag tror starkt att jag skotar in för mycket, så seglet slitter med mig av brädan(kastfall, börjar bli för många !)

    Hittad inte heller någon bra punkt på brädan mellan start ställning samt längre bak(inte i stroppar) brädan gick lätt upp i vind.
    Försökte tippa riggen framåt för att nosen skulle falla av , det funkar ofta.
    Men som vanligt är det svårt att få upp farten. Tror igen att det är min strävan av stranden/vilan som gör att jag vill ta höjd förmycket. (inte lätt när man är slut)
    Kryssar till baks till andra sidan ifrån stranden , för att kunna ta höjd till start positionen. men när man är så slut och måste dra rigg, brädan guppar i vågorna så misslyckas man. Det dröjer ju inte länge innan man drivit det lilla man tåg höjd nyss.

    Så det brukar ta ett tag innan jag kommer till baks till start. (men inte många gånger jag misslyckats heller 😉

    Bara att öva mera, är grym envis bär det gäller detta.
    Mycket är nog att jag mår så bra i kroppen av det. samt att när väll planingarna sitter så kommer min strävan av fart att trigga allt till 1000ggr värre 🙂

    Allt känns så mycket bättre i hög fart. adrenalin!!!

    OJDÅ det blev vist några rader skrivet mer än planerat.
    men man ska inte planera allt heller !!

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 19:26

    I brist på riktig vind och ork att åka till klubben, riggade jag upp seglet hemma.
    Satte mastfoten i en plywoodskiva.
    Kände mig fram till balans punkten på bommen.

    Märkte att om jag hade masttoppen och mastfoten i lod, så vart det bra balans i riggen. tippade jag seglet lite bakåt blev det baktungt.

    Men när det var balans , så var bommen i vågrätt linje.
    Sen själva balansen i sidled (masten eller baktill som gå ut i vind) hittad jag också väldigt lätt.

    Hade båda händerna på varan för att få det så känsligt som möjligt.
    Satte seleslinorna en på varje sida handen.
    Provade att kroka i selen och kolla balansen , utan att hålla i bommen.
    Blev faktisk väldigt bra balanserat.

    Men ändras det beroende på uthal?? Glömde prova det!!

    Får prova med selen nästa gång jag surfar.
    Blir ju mycket bättre tryck på mastfoten. kanske blir lättare att få upp farten.

    Men vad är bäst kollar lite på olika surfare, vissa krokar i väldigt tidigt, medan andra säger att man måste plan först??

    Ibland kändes det som att jag drogs framåt i selen förra året.
    Blev nästan som jag lyftes upp och sen framåt.

    Vad finns det för tips , är det bara att luta sig mera bakåt så fort man är i krokad?
    Eller är det lättare att ha längre linor i början?
    Har justerats dem efter armbåge till handen på bommen (grep runt, bommen i tumvecket ) Bommen till nästan till axelhöjd

  • dberg

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 06:17

    Nu är jag inte proffs på det här, men jag har kommit snäppet längre i utvecklingen så jag kan delge dig lite upptäckter jag har gjort.

    Uthalet kommer du att få justera efter vindstyrka, sätter man an det för lite funkar det kanske bra i grundvinden och balansen är fin, men när vindbyn kommer flyttas buken i seglet och balanspunkten ändras. Efter det oundvikliga (?) kastfallet är det bara att dra mer uthal och sen funkar det bättre. För mycket uthal stänger seglet, men det ger sig…

    När du kommit upp i planing så kommer du mer eller mindre automatiskt att kompensera genom att luta riggen bakåt. Man kan säkert analysera det hela med vektorer etc. men i slutändan kommer du att justera för balans utan att du tänker på det.

    Om man krokar i tidigt eller sent är nog en smaksak, själv försöker jag kroka i så tidigt som möjligt, gärna samtidigt som jag reser mig ur vattenstarten om jag känner att balansen är rätt. För mig kommer den verkliga accelerationen först när jag kommit i selen, förmodligen för att jag har lättare att få trycket i mastfoten då. Hur som helst så får du förbereda dig på ett oräkneligt antal kastfall innan du lärt dig parera. Hjälm anbefalles! (Jag har sett både solar och planeter trots hjälmanvändande…)

    Långa linor upplevs lättare i början. När jag först försökte kroka i hade jag låååånga tampar och då kändes det ändå som att det var en halvmeter kvar till kroken.

    Det kan verka hopplöst till att börja med, men man lär sig faktiskt förvånansvärt snabbt i alla fall.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 09:03

    Jag krokar i tidigt för jag har ofta svårt att få planing utan att vara ikrokad.

  • stinger

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 09:46

    Jag krokar i sent för jag har svårt för att pumpa när jag är ikrokad 🙂

  • ludde_l

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 11:40

    Risken är ju högre för kastfall om man krokar i innan man står i stropparna.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 16:40

    Ja ang att kroka i så verkar ju det vara största personliga faktorn som spelar in.

    Men jag får väll helt enkelt prova mig fram , så får jag se vad jag fastnar för.
    Ska prova att ha mastfoten längre fram nästa gång.
    Hade den längstbak i , hade fått tips att det var dagens mått.
    Men det är ju bara att prova sig fram. den förra brädan hade jag masten väldigt långt fram också.(fast den boxen satt ännu längre fram också)
    Så jag får göra ett försök när det blåser lite lagom för mig ca5-6m/s så det inte är så mycket vågor.

    Edit

    Kastfall parera dem hur.
    Ska man flytta greppet mot masten , för det är väl masten som drar iväg. (typ samma som när man håller för långt bak på bommen)

    Eller går det på något annat lättförklarat sätt att parera med selen/kroppsvikten?
    Släppa skothanden lite fungerar det? (släppa ut seglet)

  • dberg

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 18:51

    Parera kastfall:
    a) greppa bakre fotstroppen med tårna och håll för allt vad du är värd
    b) skota ut med bakre handen och dra mot dig med den främre så att seglet roterar runt jämviktspunkten (där du har hängselelinorna placerade).

    personlig utveckling går från “a -> b” och “kastfall -> parera -> accelerera” :laugh:

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    24 maj, 2010 vid 18:03

    Var ut i morse och “tränade” lite Blåste som vanligt dåligt.
    Men lyckades med min förts strand start.
    Provade att ha masten lite längre fram , tyckte det funkade bättre. (satte den där det är rekommenderat enligt info på brädan)

    Hoppas det blir lite mera vind, tror det funkar bättre med Nordligt vind i sjön hemma.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    10 juni, 2010 vid 18:25

    Finns det att köpa fena för trimbox?
    Tänkte om min skulle gå sönder eller om jag ska testa med en annan av någon anledning senare.

    För det jag ser är ju bara en massa andra fenor .

    Eller är det så att det bara är att kasta brädan om fenan blir förstörd.

    Kanske finns beg ?

  • jps

    Medlem
    10 juni, 2010 vid 19:04

    Det finns både nya och beggade att få tag på. Lite knepigare att hitta kanske.

  • Knatte

    Gäst
    11 juni, 2010 vid 04:41

    Trimbox är ett mer eller mindre utgånget system som bara BIC använder på enstaka brädor. Annars slutade Trimboxfenor generellt användas i början av 2000-talet…
    Men det är möjligt att http://www.surfspot.se har några trimboxfenor??
    Men satsa på att söka efter beggade på köp&säljes. En ny fena för 700-800 kr är nog mer värt än din bräda.

Sida 12 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.