Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

  • mr-creamcheese

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 15:34

    Helikoptern (slaget alltså…) e kul och lätt att öva på om det inte blåser så mycket 🙂

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 20:13

    Nu har jag fått en bräda, en gammal fanatic ultra shark.

    Lite olika grejer imellan min två brädor

    Rock´n roll 135L
    V bottnad gamla sortens stroppar!
    Fena 30cm
    Singel stropp för bakre foten
    Vikt13kg

    Fanatic 125L
    Planbotten nyare stuk på stoppar fena 36cm
    Dubbla stroppar i bak (parallelt)
    Någon som vet vikt? (ny!)

    Vad blir det för skillnad mellan v botten kontra plan?
    Vad händer när man ändrar fen positionen, vilken är bättre i början?
    Ska jag gå efter märkningen på mastboxen . eller är det annat som gäller nu ?
    Vad heter fenbox på den här typen?
    Fick tipset att jag skulle haft ca 34 fena på bic.

    Sen är det några små skador som jag behöver laga, den större av hände EFTER sista användning (inte varit i vatten sen dess)
    Vad rekommenderar ni för lagnings medel, 2k epoxy lim?
    Skadan är längst bak lite upptyckt i plasten , en liten spricka.

    Daniel

  • booman

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 20:53

    Tjena!

    Fenboxen heter Trimbox. Längre bak blir lite kursstabilare, och längre fram gör den lite “oroligare” och mer lättsvängd. Så kör den i de bakre lägena så blir det nog bra. Men det är ju bara o testa.

    De övriga frågorna är jag lite osäker på och det finns säkert flera som kan ge dig bra svar på dem…

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 09:55

    Har mätt och kollat lite närmare på dem båda .

    Skiljer 14cm i längd
    Mastbox är 10cm längre på Fanatic
    Mastboxen sitter längre bak på Fanatic

    Bic 3,05 135l
    (Mått ifrån mastfot)
    Bakifrån 1,81 (där jag körde med mastfoten)
    Framåt 1,24
    box ca 23cm

    Fanatic 2,91 125L
    (Mått ifrån mastfot)
    Bakifrån 1,55 rekomendation för 4,8-6,5segel Fena 32-36
    (Har 36 fena till den)
    Framåt 1,36
    Box ca 32cm

    Så det blir lite mera bräda framför masten, så blir det bättre balans på brädan då masten sitter närmare mitten jämnfört med bic brädan

    fotade skadorna med riktiga kameran , blev för dåligt med mobilen som dem andra är tagna med. den större skadan har en 1 krona bredvid.

    Är det bara att slippa och lägga i 2k epoxy ev kladda i lite glasfiber i det.

    Ska bli kul att prova denna bräda!!

  • jester

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 10:17

    På en modern bräda (som moderna riggar är anpassade till), brukar man ha mastfoten runt 130-135 cm från aktern. Iaf på slalombrädor. Kan vara bra att veta…

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 10:22
    Jester;603499 wrote:
    På en modern bräda (som moderna riggar är anpassade till), brukar man ha mastfoten runt 130-135 cm från aktern. Iaf på slalombrädor. Kan vara bra att veta…

    Sånt här gillar jag med detta forum:laugh:
    Tack så mycket.
    Det är oftast det lilla, som gör att det går mycket bättre på vattnet:tongue:

  • jps

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 10:46

    Vet inte om uppgifterna nedan stämmer men troligen gör de det:

    Fanatic Ultra Shark 291
    Specifications
    » Genre Freeride
    » Season 1995
    » Weight 9,2 kg
    » Volume 125 l
    » Length 291 cm
    » Width 59 cm
    » Tail cm
    » Box Trim box
    » Mastbox length – cm
    » Mastbox from tail – cm
    » Scoop – cm
    » Rocker – cm
    » Sail size 5.0 -7.5 m2
    » Fin size 30 – 44 cm

    Additional info
    Slalom board for mid-wind conditions. Wind range: 15- 30 knots. Good jibing, a little sensible for spinouts, fairly to control. Topspeed is good considering the age of the board.

    Har du ett hyfsat moderns segel skulle jag rekommendera att du har mastfoten långt bak

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 11:06

    Jag har ett segel ifrån 2005 8Balls arrows 5,6 , som jag kommer att använda så mycket det går .
    “edit 14:32 segel data luff 442 boom 181 min bom är
    NeilPryde x5 185-230
    detta räknas väl som modern rigg”

    Hittade en sida med lite info på 1995 brädan .
    Mastfot 138 -166 cm
    Sen är det en “No Nose” Vad menas med det , Är det plana botten?

    Vad kan vara bra mått på mastfot placering ?

    Enligt “jester ” så skulle min hamna längst bak.

  • thermochron

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 14:37

    En idé om skadorna:

    Skadan på första bilden skulle jag reparera så här: Få bort den skadade delen av laminatet försiktigt med mattkniv, grovt sandpapper osv så att du kommer ner i “fast material”. Försök ta bort så lite som möjligt. Troligtvis har du nu en yta som ligger kanske en halv till en millimeter under den ursprungliga ytan. Här bygger du upp med tunn glasfiberväv i många lager, med (om du har) en vitinfärgad epoxy tills du kommer upp till rätt nivå, dvs samma höjd som den intilliggande oskadade ytan. Överst lägger du ett lager gladpack och ett cd-skivfodral och några vikter. Får du till detta så blir det en blank och fin yta med rätt höjd. Det enda du behöver göra sen är att fixa till det som sticker ut på sidan.

    Jag gjorde en liknande lagning på en av mina brädor, som blev bra.

    Ni andra som lagat fler brädor än jag: Är det här onödigt mycket jobb, eller rent av knäppt av nån annan anledning? -Ska man kanske bara försöka få in lite epoxy under det skadade ytskiktet och trycka tillbaka det?

    Nybörjarsurfaren: Jag har en kasse tunn glasfiberväv, jag skulle kunna skicka nån kvadratdecimeter på posten om du vill prova (free of charge) Jag vet inte om det är så lätt att komma över tunn glasfiberväv i “vanliga butiker” PM’a eller nåt om det är intressant. Jag har några bilder på min gamla lagning också någonstans, som visar hur jag gjorde.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 17:01

    “No nose” var 1993 års stora trend inom bräddesign, och som kom att totaldominera i 2-3 år även om man snart insåg att man i början som vanligt producerade extrema avarter.

    Vad som hände var att elitseglarna insåg att nosen på brädor i princip inte användes till nånting, den var alltid i luften och var bara ett vindfång som gjorde brädan svårare att kontrollera. Dessutom hade brädshapers alltid placerat brädans bredaste punkt på samma ställe: avståndet mellan bredaste punkten och aktern var alltid 60 % av brädans längd. Plötsligt började man experimentera med att flytta bredaste punkten längre och längre bakåt, snart var avståndet till aktern 40 % av brädans längd eller kortare. Samtidigt hyvlade man av så mycket som möjligt från nosen för att göra den så tunn och smal som möjligt. Resultatet blev ett gäng brädor som såg otroligt knasiga ut och i många fall inte seglade så värst bra.

    Det fanns så klart skäl till att det här hände. 80-talets riggar var väldigt instabila och därför var man tvungen att ha mastfoten nästan ända framme vid nosen. Det gjorde att man var tvungen att göra nosen tjock och bred för att inte nosen skulle dyka varje gång man skotade in.

    Runt -89 uppfanns segel med lösa akterlik (“fladdret” i toppen som alla moderna segel har när de är korrekt riggade) och stabiliteten förbättrades enormt år för år och man kunde flytta mastfoten bakåt, den flyttade en halvmeter på bara några år. Det var det som gjorde den feta nosen onödig och ledde till No-nose.

    Några år senare var nosarna lite tjockare igen och bredaste punkten hamnade ungefär mitt på brädan. Det är enkelt att dissa no-nose som ett galet designexperiment men det ledde till bättre brädor. Shaparna hade lärt sig att bredaste punkten var nåt man kunde flytta fram och tillbaka och hur det påverkade brädans egenskaper, och brädorna blev snabbare och betydligt mindre studsiga och mer lättseglade i hög fart.

    Sen gick fem år till och sen insåg alla plötsligt att det bästa man kunde göra med en lång nos som inte användes till nåt var såklart att såga av den helt och plötsligt blev brädorna som helhet en halvmeter kortare på några få år och där är vi nu, fast de allra kortaste brädorna är också borta. Brädorna är ca 230-255 cm långa, de 198 cm långa brädorna såldes inte i många exemplar.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 17:30

    Nu har bräd doktorn startat sin operation!!
    fick skalla av lite på ytan, det hade tryckt upp en våg som inte gick att få ner.

    Men nu är det bara att lägga i lite glasfiber armering/väv och platsa ihop det.
    Blir 2k epoxy , går det med plastic paddings den med två sprutor.
    eller är den för seg.
    Någon som provat biltemas produkter?

    Fixade lite bilder
    Någon som vet årsmodell på denna bräda?

  • booman

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 18:04
    nybörjarsurfaren;603555 wrote:
    Nu har bräd doktorn startat sin operation!!
    Någon som vet årsmodell på denna bräda?

    Hittade den här från -95, men din är nog äldre…

    http://surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=991&jaar[0]=1995&discipline[6]=5&merk[9]=1

    Mvh

    //BooMan

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 19:56
    BooMan;603557 wrote:
    Hittade den här från -95, men din är nog äldre…

    http://surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=991&jaar[0]=1995&discipline[6]=5&merk[9]=1

    Mvh

    //BooMan

    Den har jag också hittat , typ den enda man hittar.
    verkar knepigt att hitta årsmodell på den.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 23:13

    Inte så jäkla svårt egentligen. Det som krävs är att nån av oss gamlingar gräver genom högen av Surfsport. Shark kom hösten -92 och den där spräckliga designen talar för att det är en -92:a eller 93:a. 94:orna var mest bara vita med fartränder och 95:orna hade den där slingriga designen. Jag är lite osäker på om den alls fanns som 92:a så jag gissar på en 93:a.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 12:45
    Rasmus_W;603588 wrote:
    Inte så jäkla svårt egentligen. Det som krävs är att nån av oss gamlingar gräver genom högen av Surfsport. Shark kom hösten -92 och den där spräckliga designen talar för att det är en -92:a eller 93:a. 94:orna var mest bara vita med fartränder och 95:orna hade den där slingriga designen. Jag är lite osäker på om den alls fanns som 92:a så jag gissar på en 93:a.

    Tack då vet jag att det är säkerligen en 93

    Nu till lagningen
    Skulle Biltemas lamineringepoxy fungera?
    Kollade lite på den den har en torktid på 8 timmar .
    Lägsta arbetstemperatur var +18 grader.
    så jag måste vänta lite mera vill inte hålla på inne och källaren är för kall.

    Men dem hade ingen bra glasfiber.

Sida 8 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.