Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Roxen i slutet på veckan?

  • oaxen

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 20:17

    Tyvärr hamnade den på vindsurfingforumet. Vi håller mest till vid Tvärskogs udde.

  • haze

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 22:08
    Clasen;667532 wrote:
    Idag var det minst 9 surfare precis vid strandängen vid 12-tiden. Några var kvar när jag åter passerade vid 15-tiden. Inte bra!…

    Ornitolog, länstyrelsen, partisk? Bevis för att kitesurfing stör fåglarna? Eller varför härma den andra tråden? Läs där och kom ett svar istället.

  • surfbasse

    Medlem
    28 augusti, 2011 vid 08:01

    om tillträdesförbudet gäller vår och sommar fram till 30 juni så e det inget förbud nu eller?
    Och om ni skall skydda fåglarna övrig tid än under häckningsperioden kanske vi borde förbjuda allt som kommit efter 1700-talet eller e kitesurfing det enda i hela världens som stör fågellivet.
    gäller förbud där nu eller inte??????????????

    inte för att jag ens vet var det är men finns det inte nått förbud förutom under häcknings perioden så tror jag inte det e rätt å försöka förbjuda på egen hand via vårat forum och hota med att förbjuda utan kanske forska istället om det verkligen stör fåglarna har fortfarande inte sett nån studie på att det stör fåglarna så förbjud fiske med alla fiskeliner och krokar överallt så skadar nog mycket mer fåglar än om dem ser en kite i luften…..

  • biorno

    Medlem
    28 augusti, 2011 vid 15:42
    Clasen;667497 wrote:
    Hej Kitesurfare!
    Jag jobbar på Länsstyrelsen i Östergötland och vill bara påpeka att det är väldigt olämpligt att surfa vid Roxenstranden nära Vreta Kloster. Området är naturreservat med syfte att skydda fågellivet och den surfing som skett där t ex idag lördag innebär en stark störning av de änder och vadarfåglar som normalt rastar här. Det är en av de viktigaste fågellokalerna i landet. Tillträdesförbud gäller under våren och sommaren fram till 30 juni för att skydda häckande fåglar men området är en viktig rastlokal för massor av fåglar även under resten av sommaren och hösten. Om surfandet fortsätter kommer det att bli nödvändigt att införa hårdare restriktioner får att skydda fåglarna.
    Vänliga hälsningar
    Claes Svedlindh

    Hej Claes,

    Vi som surfade där i lördags och vi som har surfat där tidigare är medlemmar i en förening som heter Varamon Surfklubb. Vi är fullt medvetna om att detta är ett naturreservat och har god koll på vilka datum som gäller för tillträde etc och vi talar om för alla besökare och de i föreningen att det är totaltförbjudet att surfa där under tillträdesförbudet när häckningsperioden är igång.

    Som du måste förstå så är det inte lätt för oss att veta vad som är lämpligt etc när det inte finns några regler som gäller tillträde till denna strand utöver tillträdesförbudet. Jag vet inte vem du företräder i ditt inlägg nedan om det är i din roll på länsstyrelsen, som privatperson eller som inbiten ornitolog??

    Vi tar gärna denna diskussionen med dig och du kommer lättast i kontakt med oss via varamonsurfklubb@hotmail.com

    Hälsningar,
    Björn

  • patbor

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 15:21

    Jag googlade lite snabbt och fann detta. http://www.corren.se/nYhEteR/?articleId=4603111
    Claes är tydligen inbiten ornitolog och jobbar som naturvårdschef på länsstyrelsen.

  • walle

    Medlem
    1 september, 2011 vid 05:58

    Inbiten fågelskådare med makt… ser fan illa ut!

    Kanske bör ta upp en dialog i media om att han hotar med förbud?

    Trots att vi surfare följer alla rådande restriktioner och att det dessutom INTE finns något som styrker att vi med våra kites stör fågellivet mer än vad människor på land/i båtar gör!
    det är väl bevisat att fritidsfiskare i båtar och vanliga vandrare stör fågellivet mer..

    Tycker att i detta fall med Claes inte är annat än rena trakasserier och regelrätta hot mot oss, att han dessutom verkar vara “högsta hönset” är riktigt illa…

    Får vi upp mediernas ögon för detta kanske det blir svårare för han att utöka förbuden på helt obefintliga grunder, kan ju vara bra för medierna och allmänheten att se att den som beslutar dessutom är HÅRT partisk i frågan!!!

  • rille

    Medlem
    3 september, 2011 vid 10:46

    Vad det handlar om är regelrätta egenintressen. Claes vill ju inte ha sin fågelskådning störd av att någon gör en kiteloop i bakgrunden när han ska ta kort på en orrstruts. Vad det handlar om är egentligen inte att störa fåglar (som kan landa 300 m längre bort) utan de fågelskådare som blir störda.

    I princip är det vanlig illegal mc-klubbs mentalitet även om jag tror Claes inte riktigt inser det själv. “Vi gillar inte er verksamhet. Om inte ni upphör med den så ska vi…”. Och som sagt, otrevligt när någon uttalar sig men som Björn säger i en otydlig roll. Hursom, där kom vi in på egenintressen igen.

    Väldigt bra (och på gränsen till väldigt klantigt av Claes) att vi har det här i text. Det ska ut i media där det kallas myndighetsmissbruk om det behövs.

  • oscar

    Medlem
    6 september, 2011 vid 18:57

    Linsurf har fått mail från Länstyrelsen och nån fågelskådarklubb. Har hänvisat dem till varamon….nu tar det hus i helvete och snart får man väl inte vindsurfa heller…..

  • sourra

    Medlem
    6 september, 2011 vid 21:34

    Låt mig gissa – mailen var undertecknade av en och samma person? Det är så jävla sjukt att de är och jagar efter oss vinddrivna samtidigt som man gladeligen godkänner det ena vägprojektet efter det andra. Den skeva maktbalansen, maktmissbruket och gynnandet av egenintressen skulle må gott av att hamna under luppen. Tänk om det vore en motorintresserad som satt och agerade utifrån eget tycke, hur fan skulle det se ut? Ingen som har någon inkörsport på Corren? Jag kan se rubrikerna framför mig: “Tjänsteman på Länsstyrelsen skapade egna regler”. Ta skärmdump innan vederbörande inser att han agerat utöver sina befogenheter.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Roxen i slutet på veckan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.