Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rrd Firemove eller starboard Atom IQ?

  • Rrd Firemove eller starboard Atom IQ?

    Publicerad av finafisken på 21 april, 2015 vid 19:35

    Just nu seglar jag på en Fanatic cross 110l från typ 2002. Problemet är att den är alldeles för smal och vinglig för min usla balans och teknik. Nu är jag trött på att tillbringa mer tid i vattnet än på brädan och funderar på att öppna plånboken och köpa nytt.

    Någon här som har testat både Firemove och Atom IQ och kan förklara eventuella skillnader? Väger 75kg och tänker mig ca 120 liters bräda.

    bicless svarade 8 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 april, 2015 vid 20:29

    Du har väl googlat på det mesta kring dessa. Jag hittade ett inlägg där en person testat båda:Also consider the 2014 Starboard Atom IQ 110. I have this board and it just does everything really good. At your body weight, I would not go any bigger. The Atom has one big advantage over the RRD Fire move. Tail cut outs. I have friends with the RRD so I have ridden both boards. The cuts give the board two speeds. It gets going on the wide part of the board very early but its not that fast, feels like it wants to kind of plow and head up wind. Just like the RRD. Once the board gets up to speed and rides on the tail cut outs it gets super fast, lite on the water and the width all but goes away. Its like 2 different boards. Now I know why all the high speed race boards have cut outs. Both boards turn really good. I also have the 2014 Tabou 3s 96 liter. It has double tail cut outs. Looks a bit strange but its by fair the most fun you can have on a board. Check out any review of this board. One last thought, The Rocket 115 is an all time great board. I have had them, friends ride them and every where I go I see them. Everybody loves them. Just an all round great freeride board. At you body weight, you don’t really need a super wide board to get going. For you the ride will be much better than the RRD. Try to get a ride on the Atom or the Rocket before you buy…

  • staffomania

    Medlem
    21 april, 2015 vid 20:56

    Har också en Cross (fast en 120) som minsta bräda. Den är ju 64 bred så bredden motsvarar typ 20liter mindre brädor nu för tiden. Sen är den jäkligt svårgippad, så svårgippad att jag sist jag använde den slog upp ett jack i näsan. 🙂

    Går i samma tankar som du att köpa en liten bredare bräda kring 110-120L. Väger 105kg så vill inte ha allt för lite volym för att kunna köra hyffsat när man inte planar och vänder mm.

    Av det jag läst mig till om brädorna är Starboard lite mer Raceorienterad och kräver att man är lite mer aktiv än Firemove. Tänkte försöka pröva några av dessa brädor på Haga park under kristihimmelfärd för att få mig en bättre uppfattning.

  • finafisken

    Medlem
    22 april, 2015 vid 07:45

    Tack pelegrin och staffomania! Lutar nog åt mest åt en Firemove för mig då den verkar vara lite mer förlåtande. Tror ni att 120 liter räcker för att lära sig gippa och träna få in fötterna i stropparna eller bör jag välja 130l istället?

  • staffomania

    Medlem
    22 april, 2015 vid 08:09

    Finafisken// 120L borde räcka med tanke på hur pass bred den brädan är och med tanke på din vikt. Nästan så du kan köra på 110L med tanke på att den är lika bred (75cm) som min 145l som jag började lära mig på. Men skulle nog ändå köra på 120 om du är hyffsat ny, sen är inte dessa korta breda brädor lika lättkörda som motsvarande bredd i en gamma klassisk Freeride, bland annat upplever jag att det är lite svårare att dra rigg då man inte kan stå centrerat över masten och sen måste man bland annat vara lite snabbare att gå bak på brädan om man inte vill att nosen ska sjunka men det är nog mest vanesaker..

  • ola-h

    Medlem
    22 april, 2015 vid 08:55

    Finafisken: Om du väger 75 så tror jag definitivt 120 är onödigt stort. 100 eller 110 kommer att vara klart bättre. De ca 5cm extra bredd och 10 liter extra volym som 120 erbjuder över 110 kommer enligt min erfarenhet endast att göra hela paketet trögare och mer svårjobbat både i gippar och andra kritiska manövrar som att komma igång.

    110 (eller rent av 100) med ett lätthanterligt segel är grejjen.

  • john1

    Medlem
    22 april, 2015 vid 11:20

    Här har du en testsida var båda brädorna ingår:
    http://www.windsurf.co.uk/test/rrd-firemove-122-limited-v2-2014-test-review/

    Har läst att 110 litersbrädan är Tiesta You´s favorit storlek.
    Själv satte jag på stropparna på min nya Atomiq 110 igår. Det finns ett otal variationer. Jo snabbare du vill segla flyttar du ut stropparna och lite bakåt, seglar du i choppigt vatten kan du placera stropparna lite framåt och in om du inte är helt komfortabel med “relativt höga hastigheter”. Det finns även en 3 stropps option, men så bräda brädor blir då lätt vingliga och du kommer sakna sista “växeln”. Jag är helt övertygat om att du inte bör känna dig för otränat för en sådan bräda.
    JJ

  • finafisken

    Medlem
    22 april, 2015 vid 16:21

    Tack för alla svar. Angående volymen så vill jag att brädan skall funka i så brett vindregister som möjlig. Gärna plana i fisvindar men ändå funka i kraftig sjöbris. Blåser det på riktigt kan jag ju alltid köpa nån liten sjunkbräda som kompliment när jag blivit lite duktigare. Status i nuläge: kan vattenstarta om det blåser ordentligt, planar okontrollerat utan fötter i stropparna samt får fruktansvärda kastfall (senast körde jag huvudet rakt igenom seglet i kraschen) :p

    Har också funderingar kring vilken version av brädan som jag skall satsa på, gissar att jag inte kommer dra någon större nytta av fördelarna med den lättare/dyrare ltd?! Men vad tror ni om andrahandsvärde när det är dags att sälja?

  • ola-h

    Medlem
    22 april, 2015 vid 21:01

    Väger du 75 tror jag som sagt inte att 120:an ger dig tidigare planing. Mer bredd ger också mer motstånd i vattnet (drag), inte bara mer lyft (lift). Och behöver du inte lyftkraften så står du ändå där med motståndet.

  • mankan

    Medlem
    23 april, 2015 vid 03:55

    Jag kör Atomiq 110 med en matchvikt på 78kg. Med 8.0 planar jag i 6m/s utan några större problem.

  • irieman

    Medlem
    23 april, 2015 vid 18:18

    Tror du är på helt rätt spår. Jag har inte provat Atomiq men jag har en RRD Firemove LTD 110 själv och den är grym. Har använt den med allt från 5.3 upp till 8.2 och använt lite olika fenor. Dessutom svänger den som en liten bräda!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 april, 2015 vid 21:28

    Ni som har Atomiq – vad tycker Ni om fenan?

  • john1

    Medlem
    26 april, 2015 vid 09:00

    Jag har fortfarande inte provat Atomic´ pga. vindbrist och tid. Men när jag lägger fenan ovanpå orginalfenan till min gamla Futura 111 så är dom i princip identiska. Och den fenan måste jag säga att jag inte tyckte om, fick mkt lätt spinout. Jag seglar på olika weedfenor som fungerar bättre. Det är möjligt att jag inte hade seglat in mig på Futuran, tryckte för hårt/fel stroppplacering etc. så jag kan ha fel.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 april, 2015 vid 12:13

    Min 110 Atomiq har ännu inte sjösatts men jag är som sagt intresserad av fenan. Har lagt en beställning hos Surfspot på komplettering med en V-max 42 cm! Jonn1 – spinouts är ju inte så kul. Fick Du det utan att Du pressade höjd?

  • john1

    Medlem
    26 april, 2015 vid 12:38

    Det är så att jag alltid seglar med weedfena, men när Futuran var ny så åkte vi till en sjö varför jag ville prova originalfenan, det blir jo en helt annan känsla. Kommer bara ihåg att jag fick vara mer försiktig när jag skulle pressa höjd och hastighet. Det kanske inte är något fel på fenan, men hellre jag som var ovan (för att vara helt ärlig).
    JJ

  • bicless

    Medlem
    26 april, 2015 vid 13:10

    JAg tycker orginalfenan är kanonskön, men det är en rätt mycket manöver i den brädan är tänkt som freemove av starboard så därför en sådan fena. Det är ingen budgetfena de slänger på, kostar typ 1300-1600 köpa löst: http://www.surfstore.co.uk/drake-freeride-glide-tuttle-box-2013-p-2689.html.
    Skall man ha maximal toppfart, höjdtagning eller tidig planing så finns rakare fenor som ger bättre sådana egenskaper.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rrd Firemove eller starboard Atom IQ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.