Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD och JP segel range?

  • RRD och JP segel range?

    Publicerad av eldgris på 31 mars, 2007 vid 18:39

    Lite sugen på en RRD Cult 84 men då kan jag inte använda mitt 5.8 segel enligt rekommendationen 4.0-5.4
    JP Real World 83 har i princip samma dimensioner men en range på 4.0-6.2. Varför denna stora skillnad i segelyta som brädorna pallar?
    RRD är 1000 kr billigare och är mycket snyggare, kan man inte strunta i rekommendationen?

    RRD

    JP

    maui-mange svarade 17 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • emilvikingstrand

    Medlem
    31 mars, 2007 vid 19:03

    alla märken testar lite olika och har olika referenser för vad som “funkar”. jag seglar 6.2 på min goya 84 stubbie från 2006. det funkar kanon när det är bra drag. så fort det blir tveksamt så är det helt kass. hur mycket segel en bräda tar har även att göra med hur mycket du väger. ett stort segel skapar mer neråt tryck på brädan, och är du då tung så blir det liksom ännu sämmre.

  • surfmeister

    Medlem
    31 mars, 2007 vid 19:05

    Vad väger du? Det som tillverkarna skriver är ungefärliga riktvärden för medelseglaren och den faktiska segelspannet kan variera kraftigt från person till person. Själv seglar jag (84kg) en Evo 74 och kan vid behov segla 5.7m2. Har inte seglat RRD:n men RWW83 däremot har jag seglat mkt (modelår 2005 och 2006) och den tar bra med segel (lätt 5.8m2) men kan bli lite nervös med segel mindre än 4.5m2.

    I Windsurf Nov/Dec 2006-utgåvan testade man både Wave Cult 84 och RWW 83 (modelår 2007) och båda brädorna fick i princip samma omdömen. Där rekommenderade man RRD:n med segel 4.2-5.7m2 och RWW 4.4-5.8m2. Därför är jag övertygad om att segla 5.8m2 på Culten borde inte vara ett problem (beror dock mkt på din vikt, fenval, teknik etc). Om du inte är en riktig tungviktare kommer det fungera fint med 5.8m2.
    Lycka till!

  • eldgris

    Medlem
    31 mars, 2007 vid 21:27

    Tack för tipsen! Jag väger ca 74 kg så det kan nog funka med Culten.

  • dr-masse

    Medlem
    1 april, 2007 vid 08:35

    Av någon anledning har RRD blivit väldigt restriktiva “uppåt” i sina segelstorleksrekommendationer, vet inte riktigt varför?

    Men, så vitt jag vet, borde det vara hellugnt att köra 5.8 på WC 84, en kompis som är tyngre än dig körde regelbundet 5.8 på sin. Med de vändor jag tagit på den så tycker jag den var fin-fin med 4.7 och 5.3 (den tog 5.3 helt smärtfritt, marginal kvar). En större/kraftfullare fena än orginal kan dock vara bra med 5.7, tror jag.

  • maui-mange

    Medlem
    3 april, 2007 vid 14:59

    Masse är nog inne på rätt spår. Vet faktist inte varför RRD är så restriktiva i sina segel rek när andra typ Fanatic rekomenderar tex New Wave 80 till 3.7-6.0.

    Jag har själv en Cult 84 -06 och kör 5.3 som största segel men som Masse nämner så känns det som man lätt kan ta ett betydligt större segel, 6.0 borde inte vara orimligt. Kristoffer Living rekomenderade tex Cult 76 till allt mellan 3.7-5.7. Tycker själv att det är ett enormt register på 84:an.

    Det är dock stor skillnad på fenor mellan -06 och -07, 21 cm till -06 och 23 cm till -07. 23:an passar betydligt bättre till 5.8.

    Lycka till och jag lovar att du blir supernöjd med 84:an.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD och JP segel range?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.