Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD Religion?

  • kristjans

    Medlem
    15 juni, 2010 vid 13:19

    Jaa, kan vi få lite feedback..

    Hasse du e i DK å har kört den vettja, Richard å Calle i Varberg ni har väl också kört den. Arild har du testat??

  • haze

    Medlem
    15 juni, 2010 vid 15:00

    Jag har seglat RRD Religon nu sen förra veckan. Körde 5:an i Lördags och söndags.

    Den är snabb(som alla 5: or så klart) men det som överraskade var att den var sjukt “stabil”. Jag placerade den där jag ville ha den i vindfönstret så låg den kvar där. Rörde sig inte alls om jag inte ville det. Vinden var kring 17-19 m/s med stora vågor (3-4 m9och jag körde strapless på min bräda. Trodde det skulle komma ett “ryck” när jag svängde den snabbt i top turnen och i bottom turnen men det var inga problem alls med det vad jag kände.

    På Söndagen hade vinden sjunkit lite ner till 15 m/s och vågorna var bara mellan 2-3 meter. Var ute med 5:an i 5 timmar och körde den. Hade samma känsla som dagen innan att den var sjukt stabil och snabb när man ville det. Var mest imponerad att om man körde “ikapp” kiten som jag är sjukt duktig på att göra i side shore så placerade den sig bara längre bak i fönstret så den föll aldrig ner som de andra kiten jag har testat de senaste veckorna har gjort med tre undantag. (Airush Varial, Caution Zombie och Cabrihna Nomad)

    Den ligger aldrig långt fram i fönstret som till exempel massa andra kites gör och det finner jag väldigt behagligt när jag kör vågor då jag inte vill köra vågor med kraft av kiten utan av brädan.

    I dag har jag testat 10:an i 4 timmar i onshore. Fick prova på de olika uppsättningarna av trim då. Det finns ju två uppsättningar. Onshore och Side-shore. Uppriktigt talat så märkte jag ingen ordentlig skillnad. Det som var imponerande var att det blåste mellan 5,5 till 6,9 m/s och jag hade inga problem att plocka höjd med 10:an så det är riktigt fint bottom end i denna kite. Den är riktigt snabb för att vara en 10:a men det gillar man ju när det är en vågkite. Och samma sak med denna. Jag placerade den där jag ville ha den och så var den där.

    För övrigt så är bomtrycket väldigt väldigt lätt. Så gillar man inte det så är detta ingen kite för dig. Men den är väldigt behaglig att styra och köra med en hand så klart.

    Kvaliten känns sjukt bra och det skall tydligen vara extra “bomb proof” på grund av att det är en vågkite.

    Så efter dessa tre sessions kan jag bara säga en sak: KÖP!!!!!!! I alla fall om du är ute efter kite för vågor där den är underbar!

    Har inte provat något annat med den än men det kommer hoppas jag.

    Har ni mer frågor så ställ de bara här skall jag försöka svara så gott jag kan på de! Skall ut och köra 10 eller 7 imorgon och testa de lite mer!

  • roland

    Medlem
    15 juni, 2010 vid 18:08

    Har testat 9an sjukt skön men alla som inte bara kör vågor kan lika gärna köra RRD obbsession!!! då dom delar mycket samma känsla! Mycket drag som obbs men inget pulver när man svänger typ lätt att backstala
    Testa om det e din grej annars testa obbs den e sjukt skön med o funkar väldgt bra i vågor!!!

  • haze

    Medlem
    7 juli, 2010 vid 18:41

    Oki så då har man kört en plattvatten session med Religonen. Som ovanstående säger så är det bättre drag i Obbs. men inga problem att hoppa eller köra loopar och unhooked med Religonen heller. Man kanske inte hoppar lika högt men tillräckligt högt kommer man i alla fall.

    Var sjukt fin att köra wakeskate bakom oxå tyckte jag.

  • pjoter

    Medlem
    8 juli, 2010 vid 05:45

    Hur är den att höjda med? Kites som ligger långt bak i fönstret är ju ofta lite sämre att ta höjd med.
    Detta gäller specielt om det är rak onshore och man ska ta sig ut genom vitvattnet (typ såna förhållanden det jämt är i sverige). Det är en stor anledning till att jag föredrar caution mayhem framför zombie i svenska vågor. Kör man däremot sideshore är det sjukt gott med en kite som bara ligger långt bak å väntar på en när man åker vågen, tyvärr händer det ju sällan här.

  • haze

    Medlem
    8 juli, 2010 vid 07:08

    Onshore? Kör bara sideshore;)

    Nä den plockar fint med höjd. Inte att jämföra med RRD Add. som är racekite men om jag jämför med de folk jag seglar så är det samma höjdtagnings förmåga.

  • roland

    Medlem
    8 juli, 2010 vid 08:36

    Den tar bra höjd!! Den ligger lite var man vill i fönstret man släpper ut den lite kör fort och håller imot så tar den bättre en dom flesta….en kite för såna som gillar att flyga kiten inte bara åka med…..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD Religion?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.