Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Wave Swallow (Kort bred vågis med mycke rocker

  • RRD Wave Swallow (Kort bred vågis med mycke rocker

    Publicerad av larry på 9 september, 2004 vid 14:24

    Hej!

    Igår testade jag för första gången min nya RRD Wave Swallow 78 som jag nyligen köpt på Skidsport . Premiärförhållandena kunde inte bli mycke mäktigare än de vi fick på Väddö igår. 4.2 och 4.7 och stora men stökiga on-shore vågor.
    Efter allt som skrivits om denna typ av nya kort vågbrädor så var jag grymt sugen på att komma ut på vattnet och känna efter vad den gick för.

    Måtten på brädan är 233×55 78 liter. Utöver att brädan är ovanligt kort har den 2 löstagbara trusters i form av wake/kiteboardfenor.
    Sen får vi inte glömma grafiken………..den är i alla fall inte diskret. tongue.gif

    Lite skeptisk var jag mot trusters, men de var i alla fall inte till någon nackdel i gårdagens förhållanden. Han bara testa brädan med truster-fenorna monterade. Man kan tycka att dessa extrafenor borde bromsa en del och det gör de säkert, men brädan kändes riktigt snabb.

    Under vanlig segling märkte jag ingen större skillnad mot en vanlig vågbräda förrutom att det var lite bättre pop i småhoppen. Lite guppigare gång blev då nackdelen i stället, men ni som var på plats vet också att det inte var direkt salsgolv man seglade runt på. Flyttade fram mastfoten en aning efter ett tag och då blev brädan betydligt lugnare. Mastskenan är ganska lång så det finns nog utrymme för ytterligare trim i mastfotsplaceringen.
    Visst kändes det lite ovant med den kort längden och den korta lite trubbiga nosen, men det var nog mest på det psykologiska planet.

    På vågen var det dock stor skillnad mot en vanlig vågis. Trots att det var mycket on-shore (nästan rak) så gick brädan runt i bottensvängarna som på räls. Jag behövde inte jobba hårt alls för att få runt brädan på tåkanten och den behöll farten runt och upp på vågen. Detta på ett skönt sätt som jag inte upplevt förut i denna typ av onshoreförhållanden.

    I vågridningen och framför allt downwind ridningen var således brädan helt grym . Här kom jag överens med brädan på en gång.

    Jag ska återkomma när jag testat brädan mer. Med och utan trusters och även med mitt 5.3 segel i mer sansade förhållanden.

    //Larry…..med brädan som slukar shocked.gif

    larry svarade 19 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2004 vid 15:09

    Jag såg minsann en kille som fick på några schyssta svängar med en Swallow 78 – det var nog du. “Inte direkt salsgolv” skulle jag säga är en lätt underdrift…

    233, förresten, själv körde jag 218 – en EVO 62, men erfarenheterna är ungefär desamma förutom att hela brädan är mindre och kanske mer passande till mina 68 kilo.

    Swallow 78:an samt den större och mindre systern provade jag i Varberg för ett tag sedan och de är verkligen sköna, så du lär garanterat bli nöjd. Småskaliga RRD-fantaster tycker jag inte skall vara rädda för att välja Swallow 68:an. Den verkade riktigt skön.

  • bonasurf

    Medlem
    9 september, 2004 vid 16:05

    Verkar som om den stora skillnaden med de här kortisarna är just vågridningen. Kört min evo74 2005 några gånger nu och det är ungefär samma intryck. Den stora skillnaden är när man rider brädan och inte i rak planing. Den ligger riktigt bra under fötterna. Har också fått tuna lite för att få igång farten samt håller jag med om att den studsar lite mer i choppen och på det sättet gör det lite klurigare att måtta inför nästa hopp. Men visst är det kul med nya förbättringar.
    Jag tycker vågisarna har varit bra sedan länge nu. Känns som att man tom har kunnat köra min gamla vågbräda sedan 96 utan att för den skull fördärva en surfdag.

  • larry

    Medlem
    9 september, 2004 vid 17:12

    Kul Ola att du kom och provade lite Ostkust. Om prognoserna står sig är du välkommen till Torö på Söndag. Prognosen verkar dock lite darrig tycker jag.

  • larry

    Medlem
    9 september, 2004 vid 17:57

    Svar till:


    Verkar som om den stora skillnaden med de här kortisarna är just vågridningen. Kört min evo74 2005 några gånger nu och det är ungefär samma intryck. Den stora skillnaden är när man rider brädan och inte i rak planing. Den ligger riktigt bra under fötterna. Har också fått tuna lite för att få igång farten samt håller jag med om att den studsar lite mer i choppen och på det sättet gör det lite klurigare att måtta inför nästa hopp. Men visst är det kul med nya förbättringar.
    Jag tycker vågisarna har varit bra sedan länge nu. Känns som att man tom har kunnat köra min gamla vågbräda sedan 96 utan att för den skull fördärva en surfdag.

    [/ QUOTE ]

    Ja det känns lite underligt att en bräda som är så pass bred och framför allt bred där bak är så lätt att få igång på tåsvängen.

    Välkomen hem Bonasurf wink.gif

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2004 vid 20:15

    Det blir nog Torö så småningom, men just denna helg blir det västkusten. Jag håller dock med om att prognosen ser obehagligt darrig ut, men att det ändå spås hyfsat med vind över hela SVERIGE bådar förhoppningsvis för att det i alla fall kommer gå av lite.

  • larry

    Medlem
    17 september, 2004 vid 07:01

    Nu har jag testat brädan även med mitt 5.3.
    Körde den på Torö i Onsdags i allt från lagom 5.3 vind till gupp segling.
    Hade nu bättre trim på mastfotsplaceringen så brädan gick lugnare i vattnet då.
    Intrycket på vågen är detsamma. Svänger otroligt lätt. Man behöver inte jobba mycket alls.
    Hade trusters på även denna gång. Dom är så coola så man vill inte ta av dom.

    Jag har fått frågan om jag tror att brädan bär ett 5.7 segel.
    Jag kommer aldrig testa då jag inte tänkt använda den med större segel än 5.3.
    5.3 funkade hur som hellst mycket bra, men jag är ändå lite tveksam till om den funkar bra med 5.7. Tror kanske man ska satsa på modellen större Wave Swallow bräda om man vill köra mycke 5.7 på brädan.
    Men som sagt. Jag har bara testat med 5.3 och det känndes i alla fall helt OK.

  • bonasurf

    Medlem
    17 september, 2004 vid 07:14

    Testade min Evo74 med 5.7 i veckan. Jag var orolig då jag gick ner några liter ifrån min förra bräda att 5.7:an nu skulle bli för stor. Körde marginella förhållanden härrom dagen med 5.7 och det fungerade faktiskt riktigt bra. Den höll det seglet ännu bättre än mina tidigare vågbrädor gjort för mig på 85 pannor.

    En större fena hjälper dock.

  • poppo

    Medlem
    17 september, 2004 vid 08:13

    Hej hopp, jag har skrivit lite om min erfarenheter av RRD Waveswallow 78 i denna tråd.

    och igår seglade jag salnö i kaosliknande förhållanden med den, fick dock nån riktigt fin våg och överraskades över frontside-egenskaperna och hur lätt det är att gå upp mot vågen i cross-onshoreförhållanden. samma när vågen brutit, inga problemas att komma upp på vitvattnet – mumma!

  • bonasurf

    Medlem
    17 september, 2004 vid 08:22

    Poppo påstår att svalan känns mindre än vad den är. Har du fått det interycket också Larry? Så känns det inte alls med evon. Där tycker jag känns det som att man har mer bräda under sig en på det vanliga brädorna.

  • poppo

    Medlem
    17 september, 2004 vid 08:31

    jo, 78:an kändes mindre än jag förväntat mig iaf! har tidigare bara kört mindre vågbrädor och trodde väl denna med sin bredd och volym skulle kännas större helt enkelt. kan vara en vanesak också, har bara seglat den 3 ggr än.

  • larry

    Medlem
    17 september, 2004 vid 10:34

    Svar till:


    Poppo påstår att svalan känns mindre än vad den är. Har du fått det interycket också Larry? Så känns det inte alls med evon. Där tycker jag känns det som att man har mer bräda under sig en på det vanliga brädorna.

    [/ QUOTE ]

    Den känns i alla fall mindre än en “normal” vågbräda på 78 liter och 55cm bredd.
    Den känns förståss väldigt kompakt och jag tror att den storleksmässigt ersätter min gamla vågis ganska bra. En RRD Wave Cult på 72 liter och en bredd på 53 cm.

    Evo74 är väl också lite bredare än WSW78

    /L

  • bonasurf

    Medlem
    17 september, 2004 vid 11:45

    Var det australien brädan du seglade på fortfarande? Då måste det vara jävligt gott att byta upp dig?

  • larry

    Medlem
    17 september, 2004 vid 14:01

    Svar till:


    Var det australien brädan du seglade på fortfarande? Då måste det vara jävligt gott att byta upp dig?

    [/ QUOTE ]

    Yes det var det, men samtidigt var det en jävligt grym bräda! En bräda som gillade speed och låg som ett strykjärn när man sa åt den.
    Men OK! Den svängde inte på vågen på samma sätt som Swallowen.
    Roberto Ricci Rular. RRR. crazy.gif

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Wave Swallow (Kort bred vågis med mycke rocker

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.