Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RS:X bräda för nybörjare

  • RS:X bräda för nybörjare

    Publicerad av mrquality på 23 mars, 2020 vid 20:19

    Hej!
    Fundera fråga om någon av er har använt tidigare en RS:X bräda som nybörjare eller för att lära vindsurda någon annat. Jag ska lära en person vindsurfa, en person som aldrig varit på en bräda. Jag själv började på vissa skolor med Starborad L -M eller RRD stora brädor med centerfena som var typ 200-220 lt. Jag tycker att RS:X som är 231 lt. och 93 cm bredd kan vara helt ok att börja med, den här även centerfrna. Jag vet att man behöver teknik för att kunna plana och är inte en “easyrider” därför att använder man på olympiska spel men om man inte planar i början kanske kan fungera ändå att lära sig segla fram och tillbaka. Jag letade efter en stor nybörjare bräda minst 180 kr och fick chans köpa en RS:X och har funderat använda också själv i lätt vind med 8.5 och 9.2 segel därför att tänkte jag att ka vara en bra kompromiss. Vad tycker ni i allmhänt om RS:X eller finns det en kategori eller grupp av personer här i forumet i Sverige som kan ge mig lite info?
    Tack

    mrquality svarade 4 år sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jlhp

    Medlem
    31 mars, 2020 vid 11:54

    Jag har aldrig själv stått på en RSX (och lär knappast göra det frivilligt heller) så du får ta mina synpunkter för vad de är, har dock funderat en del runt den samt pratat med några som seglat på den.

    Jag skulle gissa att den kan funka ungefär lika bra/dåligt som andra korta nybörjarbrädor av den typ du beskriver. Jag köpte en sån nybörjarbräda för några år sedan för att ha ifall någon kompis ville prova på, men tycker för egen del att det blev ett lyft när jag istället fick puttat upp mina kompisar på en gammal div1 “hinkplastbräda” från 80-talet som vi fick gratis. Långbrädorna är gjorda för att seglas i deplacementfart och fungerar därför i de vindar en nybörjare håller på i, till skillnad från de korta brädorna som kräver planing för att fungera. Alldeles i början kan en kort och bred bräda hjälpa till med mer stabilitet men vid i alla fall ett tillfälle hade min “provapå” kompis istället stora problem med stabiliteten i längsled på min korta nybörjarbräda, antingen dök nosen eller aktern på brädan och det var sannerligen inte bättre än när en smalare långbräda tippar i sidled… De korta brädorna är förvisso lättare att svänga och manövrera på men jag upplever att en traditionell långbräda ändå lär nybörjaren att segla på ett bättre sätt. Många må ha en annan åsikt här.

    Det har ju mycket att göra med vart man vill senare också. Sedan 1984 ligger ju fokuset inom vindsurfingen till 100% på planing med korta brädor till varje pris, och då är de moderna korta och breda nybörjarbrädorna nog jättebra ändå. För mig som “på gamla dar” återupptäckt tjusningen med långbrädor är det dock uppenbart att man missar något som kan vara väldigt värdefullt när man begränsar sig så, eftersom en bra långbräda förvandlar hela Sverige till ett veritabelt vindsurfingparadis! Och det bästa är att det ena inte behöver utesluta det andra, korta och långa brädor kompletterar varandra närmast perfekt, använd båda och du kan glömma allt gnäll på dålig vind och dåliga vågor utan istället le varje dag!

    För din egen del har jag fått för mig att RSX fungerar sämre än en Formula när det blåser och sämre än en långbräda ner det är lättvind. För lättvind skulle jag rekommendera en långbräda alla dar i veckan. RSX är en djävulskt fysisk sport eftersom brädan är för kort och bred för att ha något glid i vattnet, det är därför de pumpar sig fram med seglet, och en kompis beskrev det som att pumpa mot en vägg… Jag läste om Bryony Shaw som tog brons på RSX 2008 att hon cyklade med OS-cyklisterna när hon hade vilodagar i träningsprogrammet! Jag brukar tänka på det som en roddsport, men luftrodd är en oerhört dålig och ineffektiv sådan. Sammanfattningsvis är brädan tung och trög med en blytung rigg med dåligt drag i lättvind. Det kan inte gärna bli annat än bättre på OS när de får foil istället, men ett omänskligt pumpande lär det fortsätta att vara i lättvind.

    Det är inte svårt att hitta något bättre att surfa på i lättvind, tips division II.

    Lycka till!

  • sailortrash

    Medlem
    31 mars, 2020 vid 12:14

    Kommer funka hur bra som helst för nybörjare, och är i övrigt helt ok bräda som går att köra i typ alla förhållanden.

  • mrquality

    Medlem
    5 april, 2020 vid 10:49

    Tack för svaret. Jag får testa den helt enkelt , igår pratade med en kille som har använt den och så att jag hade kunnat använda den igår som det blåste 12m/s med en 8.5 segel. Men jag hade min vanligt freerace bräda och tog inte med mig RS:X, jag är väldigt nyfiken att testa 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    5 april, 2020 vid 11:35

    Passar nog din vikt och kraft oxå =)
    Men det är ju inte lila kul som freeride. Den väger ganska mkt

  • mrquality

    Medlem
    13 april, 2020 vid 17:42

    Igår testade entligen RS:X, hade en 8.5 segel med 3 cam. Var på Dalarö och den som är bra ät att man kan tar hur mycket höjd som helst. När jag fick planing planane till andra sida vid Aspon utan att känna mig otrygg pga brädan är ganska bred. Första försök på bak foten var svårt att gå in men sen efter några planing blev lättare och lättare. Det är mera som att segla och kan säga att i full planing gick bra fart. Mast foten kan ha flera olika positioner och läste att under planing ska vara bak så gjorde jag det och fungerade bra. Det blåste kanske 8-m/s när jag började plana och som sagt är en skönt sätt att segla så man kan upptäcka tom små öar runt om. Efter ett par timmar tyvärr kom värsta fronten på Dalarö och började blåsa typ 13-14 m/s typ då blev svårt pga var redan trött och brädan blev okontrollerat även om jag flyttade fram mast foten. Samtidigt var omöjligt att hålla en 8.5 med en så stark vind, fördel att en så där stora bräda man kan vila och stå bara på den i sådana förhållande. Iaf, jag hade min freerace bräda också men valde koncentrera mig 100% i 4-5 timmar på RS:X och testa den. Är glad att jag gjorde den. Har kommit fram att om det skulle blåsa bara 8 m/s kan vara ett alternativ att använda den istället min mindre freerace bräda eller båda. Som nybörjare har testat även min tjej och det verka fungera också hur bra som helst, den endast nackdelen är att man trampa på pedal som används för att flytta fram och tillbaka mastfot men igår tex hade en flaska kork under som fungera hur bra som helst. Nästa gång ska filma en full planing i vatten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RS:X bräda för nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.