Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › saedaer vaegseglare med gps nu faer ni ge er!!!!
Taggad: racing
-
saedaer vaegseglare med gps nu faer ni ge er!!!!
Publicerad av Oregistrerad på 19 juni, 2007 vid 20:25Kolla den haer laenken sae faer ni relevant info om hur fort en vaegbrada kan gae!!
Och jag loooovar att den killen e tusen ganger baettre surfare aen er
men han kom inte oever 30 knop fast det blaest 35 knots!!End of disussion! Nu faer ni fannimig ge er!! Jag skiter i va knatte och ola h och oevriga forstaesigpaerare saeger!!!!!
MVH
Sura Gubben
http://neilprydemaui.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=2062&sid=a9a3be1ca9290206da4b8327d7f97c49
storner svarade 17 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Que! Jag kommer bara till sidan dar man ska ange losen…….nagon som kan referera?
Sura gubben, du ar nog pa fel forum med inlagget! Tror inte nagon har fattar riktigt eftersom diskussionen varit pa slalom/speed konfen.
Men jag laser garna infot, det ligger nog i min tankelinje, bara jag kommer at den.
-
Ytterligare ett inlägg av hög kvalitet från en oregistrerad…. Imponerande…
-
Haha hur kan du vara så blåst att du tar EN seglares resultat som bevis för din tes.
-
@Oregistrerad 391378 wrote:
Och jag loooovar att den killen e tusen ganger baettre surfare aen er men han kom inte oever 30 knop fast det blaest 35 knots!!
Och eftersom jag är en helt sanslöst superbra seglare och (vad jag vet) aldrig har kommit upp i 35 knop på min slalombräda så är naturligtvis allt snack om att Finian Maynard m.fl. seglar i över 40 knop totalt nonsens.
Enligt samma resonemang kan vi notera att det är omöjligt att loopa eftersom jag aldrig har loopat. Ingen kan väl göra nåt jag inte kan.
-
Kolla istället på http://www.mauiwindsurfing.org/mauispeed/20070615/results.asp
”Fastest wave board rider was Dennis Vanderpanne at 29.1 kts.” Visserligen inte över 30 knop, men ändå nära i rätt svåra förhållanden där inte ens seglare som Anders Bringdal kom över 38 knop. Ingen säger att vågprylar är snabbare än slalomprylar man att det går att segla 30 knop på vågprylar får helt enkelt betraktas som en vedertagen sanning, sura gubben/trollet.
-
@Oregistrerad 391378 wrote:
Han hette tydligen Dennis Vanderpanne. Vad vet du om honom som speedare? Lät ju mest som någon som råkade vara på semester på Hawaii och tyckte det var kul att träffa Robby Naish och därför hoppade in.
Edit: Om jag fattade det rätt var detta average. Då har han garanterat varit över 30 knop flera gånger. Och detta i väldigt svåra förhållanden. Bringdal säger att han krokat ur för att han var rädd. Exemplet börjar kännas som ett argument för att det är rimligt att en amatör kan köra över 30 knop med vågbräda i svåra förhållanden och några knop till i riktigt bra förhållanden.
-
Dristade mig till att göra en Google-sökning på hr Vanderpanne och förutom referensen i förrförra inägget så var det tunt med info. Lite humor blir det ändå när Google svarar ”Menade du: Dennis Väderpinne” vilket inte matchar någon sida…
-
Det är inga konstigheter att gå över trettio knop med vågpryttlar.
Saxat från en vågsession förra våren
Date : Tuesday, May 23, 2006
Spot : Roxen Lake, Sweden
Board : F2 Maui Project 8.2
Sail : North Sails Voodoo 4.7
Fin : F2 Wave 22
Average speed : 28.18 knots (30.0 29.3 28.3 26.7 26.6)
Max. GPS (display) : 31.3 knots
Max. 2 sec. (software) : 31.3 knots
100 m run : 30.5 knots
250 m run : 29.0 knots
500 m run : 27.8 knots
Nautical mile : 21.5 knots
1 hour : 1.3 knots
Distance : 12.4 km
Windspeed : 24 knots
Windgusts : 27 knots
Remarks : I had a great evening. Ranging from 6.2-winds which turned into zero wind for a while before the wind really kicked in. First overpowered with a 5.3 and later on my 4.7. On my way back to home, around 22.00, I went for a jump and tweaked my knee severly so next week I’m scheduled for x-ray.
Whatever!Over and out
/ Patrik
-
Oregistrerad;391378 wrote:Kolla den haer laenken sae faer ni relevant info om hur fort en vaegbrada kan gae!!
men han kom inte oever 30 knop fast det blaest 35 knots!!End of disussion! Nu faer ni fannimig ge er!! Jag skiter i va knatte och ola h och oevriga forstaesigpaerare saeger!!!!!
MVH
Sura Gubben
Jasså du har startat en egen tråd nu. Förstår att ämnet triggar dig. Får du ingen fart på dina nya dyra slalomprylar eller?
Ett litet tips bara. Innan du blir allt för dryg/oförskämd under signaturen ”Sura gubben” så tänk på att det säkert är flera med mig som listat ut vem du är.
-
Oregistrerad
Gäst27 juni, 2007 vid 16:02Jag tror inte på dig störner!
Det får du leva med!
Titta bara på han som körde 109 knop med en fanatic hawk!
Du måste ge mig rätten att tvivla på GPS tekniken i vissa lägen.
Du har råkat bli föremål för ett sånt läge och det är inget att reta upp sig
över!Den dagen du kör om en speedare med fullblodskit med dina vågprylar från sent 90 tal så ska jag kapitulera! Tills dess får du ha det så kul som du bara
kan! Det unnar jag dig och alla andra oavsett mytoman faktor…Spelar det nån roll vem jag är? Jag kanske inte ens existerar i verkligheten
precis som dina 35 knop med vågbräda och DR X!Varför är inte Martin van Meurs nere och kör Speed på Karpathos?
Varför kan man inte få ett världsrekord godkännt med GPS?
Fundera på det så ska jag göra nåt kul istället….
MVHGlada Gubben
-
Den där franska segelbåten har väl fått godkänt att göra rekord försök med sin DGPS?
-
Fy f*n vad nyfiken jag är nu, snälla snälla ge mig en länk till tråden där det här börjar. Please save my night!
-
Ä det någon som vindsurfat med två GPS:er från olia tillverkare och jämfört dessa med GPS:ar. Det hade varit coolt att se skillnaden. Om två olika GPS:er visar samma eller relativt liknande resultat så kan man ju se om dom verkar vettiga. Förövrigt härstammar ju GPS tekniken från amerikanska försvaret och jag tror ju inte att dom skulle nöja säg med nån dålig precision. Däremot inte sagt att det kan finnas buggar i mjukvaran som kommer med i komersiella GPS:er men eftersom man använder GPSar till att räkna ut hastigheter så är det ju isåfall där som det skulle kunna bli fel. Undrar om han kör mycket med unit tester han som utvecklar GPSAR 😉
Hittade föresten en sida som går igenom problemen med GPS och hur dom hanteras:
http://edu-observatory.org/gps/gps_accuracy.html
Logga in för att svara.