• Sail rescue

    Publicerad av colle_screamer på 1 april, 2013 vid 13:01

    Hej jag var nyligen utomlands och gick en kite-kurs. Då fick jag lära mig och praktisera Sail rescue som enligt instruktören var livsnödvändigt och som skulle vara standariserat i alla kurser världen över. Dock har ingen jag pratat med hört talas om detta så jag tänkte bra höra om det bara har varit ouppmärksamma människor jag pratat med eller om det inte har lyckats sprida sig så långt i världen ännu.

    Kanske inte så nödvändigt hemma i Sverige då det nästan alltid blåser onshore men iaf.

    Det handlar om att när någon lina gått av eller liknande problem ute till havs, bygga om kiten till en “segelbåt” för att kunna komma tillbaka till land utan att simma eller trötta ut kroppen. Enligt instruktören hade man tidigare som alternativ att hålla kiten i båda ändarna som en “spinnacker” men detta medför alltför stor risk att den blåser ut händerna på dig och du ligger hjälplös utan något att flyta på.

    colle_screamer svarade 11 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • lidde

    Medlem
    1 april, 2013 vid 13:47

    Till deltagarna på Kitelife’s kursverksamhet i Skåne och Varberg lär vi ut hur man gör en self rescue. Se videon av min IKO-examinator Neil Godbold som visar ingående hur den ska genomföras.
    http://www.youtube.com/watch?v=fCSlN4FtCm8

  • colle_screamer

    Medlem
    1 april, 2013 vid 14:03

    Ja men som han beskriver som dom 2 alternativen när du väntar på en båt är att antingen sitta i kiten och vänta eller att hålla i båda ändarna för att göra ett segel.

    Det instruktören syftade på var “sailrescue” inte “selfrescue” och är en kombination av de bägge. då du halvligger i kiten och använder bara den ena linan för att göra ett segel. Hade gärna klippt in en film på detta om jag hade hittat nån.

  • colle_screamer

    Medlem
    1 april, 2013 vid 14:22

    Använde mina grymma paint skills för att försöka förklara 🙂

  • lima-ko

    Medlem
    1 april, 2013 vid 16:36

    Du gör en self rescue för att på ett säkert sätt packa ihop kiten i vattnet, sen om du sätter dig på leading edge och “seglar” in eller bara tar kiten under armen och går in beror ju självklart på vilken situation du är i. Som en grundregel ska väl sägas att du aldrig ska kitea i offshore/side off.

  • colle_screamer

    Medlem
    1 april, 2013 vid 16:55

    Jaha på det viset.

    E det någon av er skillade killar som har lust att svara på min fråga i “4 dummies” forumet.
    Överskrift: Definitivt inte först och säkert inte sist.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.