Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sailloft Cross, Traction eller North Natural?

  • jr555se

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 18:28

    vet inte om jag resonerar fel eller rätt. Men nu köpte du ju cross. Min filosofi med den lilla garderoben har varit att största seglet är ju till för lättvind och då får man ta smällen om man blir överriggad. Dock vill man ju kanske ha så lätt viktmässigt som möjligt(?)

    Däremot när det blåser mer vill man kanske inte uppleva den känslan(inte jag på min nivå iaf) därför kör jag 7 och neråt cross eller liknande och över det bionic eller traction.

    upplever dock mitt Cross 6.0 som väldigt av och på och har inte riktigt blivit kompis med det 🙁

    Notera dock att den är min filosofi och min garderob består bara av 4 segel 😀

    Så, Bra val av segel tycker jag!

    -johan

  • surfen

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 07:05

    Johan,

    “upplever dock mitt Cross 6.0 som väldigt av och på och har inte riktigt blivit kompis med det”

    Kolla upp hur du har riggat det! Behöver inte ha så mycket nedhal/uthal, Med för mycket nedhal och uthal blir det lite on/off. Kör mitt Cross med neutralt uthal och faktiskt med minus om det är dåligt med vind. Ökar bara uthalet lite när jag börjar få problem med höjdtagningen. Att seglet ligger an mot bommen lite i vindbyarna är inte hela världen. Seglet i sig är inte så känslig på master men ska ha en CC mast. Kör själv min Cross med en RDM mast.

    Men kolla upp riggningen igen….

    //surfen

  • jr555se

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 11:38

    när det blir bättre väder och mindre snö ska jag rigga, fota och lägga upp. är absolut intresserad av att veta vad som är fel.
    Kör med mkt nedhal, fast inte mer än att det Ser bra ut på marken och ca vad de rekommenderar. det är dock väldigt platt buk (nåja det finns buk men inte mkt men blir mer när det blåser och används såklart) även i neutralt uthal iaf med sdm, kanske var lite mer buk med rdm:en.
    Masterna är båda passande för sailloft.

    Bytte till reptil rdm mast och det blev lite snällare men jag har faktiskt lite obehagskänsla av att köra med det iom felmarginalen man har. inget.. eller allt 😀 kan bero på orutin oxå.. ja ä inte så haj på detta än =P å när man kör 6.0 så blåser det ju aningens mer än jag normalt är van vid.(kört mest med 8.5 bionic)
    7.0:an är dock mkt mer “mjuk” och förlåtande på ngt vis.
    Självklart förstår jag att det ju ska vara lite plattare än mina andra segel iom vinden som det är tänkt att ta och så så har inte reagerat på om det är För platt..
    får rigga och fota helt enkelt =)

    -johan

  • surfen

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 13:01

    Vem har sagt att Crossen ska vara platt? Då har du verkligen ett segel som är Digitalt, nej buk ska det vara i Crossen. Latta tre uppifrån ska precis ta i masten när det är lättvindsriggad, kan ökas på med 1 till1½cm om du behöver lite mindre drag i seglet, själv så har jag lika nedhal jämt och bestämmer trycket med uthal. Du ska inte dra nedhal så akterliket blir för löst ungefär till andra lattan uppifrån. Drar du för mycket får du ett segel som låter illa från akterliket och tappar kraften helt, detta gäller om du riggar på en mast som är till för seglet.

    surfen

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sailloft Cross, Traction eller North Natural?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.