Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sailloft traction 8.5

  • macedu

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 14:46

    Hej!

    Jag har detta segel ala 2009 års modell och 8,5:an.

    Det beror på var du launchar etc….. är det vind och sandstrand etc så är det väl en sådär ansträngning. Dra rigg inga problem, vattenstart inga problem.

    MEN är det bökig launch och du har en vind fick etc där du går upp och i ja då är det tungt. Jag pratar nu om att ta upp och ner paketet. Lättare ner då det är torrt men minimalt och så är man ju utvilad.
    Jag väger 90kg och är vältränad i core och överkropp så i min värld med paketet så är det tungt….. att släpa masttoppen etc i backen är ju oxå ett sätt…

    Efter förra sessionen så fick lilltjejen bära toppen för att inte släpa i det hela, Jag var DÖD……

    MEN det är ett sjuhelsikes GÖTT segel, mkt trimingsmöjligheter och bra kvalite.
    Jag är SUPER NÖJD……….

    /mac

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 16:03

    Tack för svar!

    Låter nog som att en inte alltför tränad kvinna skall hålla sig till 7.5 varianten.

  • svenne

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 16:07

    Alltså, det är ett VÄLDIGT lättstartat segel. Jag har ett 6.5 och när andra kör 7½ så planar jag ändå tidigare.
    Vattenstarter kan vara jobbigt om mastfickan har tagit in vatten, utöver det tycker jag inte att det är jobbigare än något annat stort segel.

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 16:46

    Svenne, skoj att du är nöjd. Det är alltså inte själva seglandet jag tror skulle bli så mkt svårare, utan att hantera det på land, t ex när man är slutkörd efter ett pass och vinden har lagt sig. Det måste vara en rätt stor skillnad på ditt 6.5 och Macs 8.5.

  • booman

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 18:08

    Har ett liknande, Sailloft Cross Pro 7,5 och det är INTE tungt att hantera, vare sig på vattnet eller på land. Tar lätt hela paketet, med bräda efter sessionen.

    Däremot hade jag ett NP V8 9,0 tidigare, som ju är något större, och det var lite “bängigt”, men det gick det med…

    Både traction o cross pro är smidiga segel, såväl på vattnet som på land. Men det är ju på vattnet som de visar sin styrka! Grymt lätta att hantera, ingen mastficka att tala om egentligen för cambersegel, Cambrarna flippar klockrent. Har/har inte haft nåt annat segel som är så lätt att vattenstarta med och har ett grymt vindregister…

    Nu låter jag som nån säljare, hör jag själv, men jag har hittills i år inte använt nåt annat segel än 7,5:an. Klar favorit…

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 18:24

    Bra att veta!

  • macedu

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 14:36

    Hepp!

    Väger du då under 70 så räcker säkerligen 7,5 till litrarna och till dig. Och även över, det har ju med i vilka vindar du skall köra i. Glöm ej heller vad som kan bli med 8,5:an…. större fena och längre mast = mer pengar ut… om du nu inte har allt….. 7,5:an går på 460.

    Men som sagt bra att du tänker före och efter surfet. kan du inte ta dig till ngt place med segel eller seglare och be att få känna på ett segel riggat i den storleken…… Skitsamma om det är ett annat märke, de lär ändå göra det för att kanske få sålt det hela :-).
    Och surfare skall hjälpa surfare….även businessgänget 🙂

    Vikten är inte problemet utan YTAN som det är spritt på 🙂

    /m

    GOOD LUCK!

  • cosmosurfer

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 19:11

    Bra idé, Mac, att åka och känna på ngt annat 8.5 segel. Jag bor vid havet och går ofta och känner fläkten av 5 m/s-vind och tycker det är synd att man inte kommer ut. Jag tror nog inte att det är möjligt med Traction 7.5. Men jag vet ju inte. Förstår att det blir extra bökigt med ett 8.5 segel, men jag har inga problem med 7.5. Men seglingen blir kanske märklig med ett i praktiken alldeles för stort segel och det kan ju eventuellt förta den första glädjen av att komma upp i planing. Lutar nog åt 7.5. Någon som känner till kvinnor som seglar med 8.5?

  • svenne

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 19:25

    Jag vet, man ska inte fråga efter en kvinnas vikt, men hur mycket väger du? Över eller under 70 kg?
    Jag väger på ett ungefär 70 kakor, och jag skulle inte köra 8.5 på en vanlig freeride. Som jag skrev innan så har jag 6.5 och planar tidigare än andra med större segel. Skulle inte tro att segel över åtta hjälper dig, 7½ är förmodligen tillräckligt.

  • cosmosurfer

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 19:39

    Det var värdefull information, för jag väger just 70 kg nu. Gått ner 5 kg och kommer nog att landa på 63-65kg i september. Ännu ett argument för 7.5. Vid vilken vind kommer du upp i planing Svenne?

  • vindsokaren

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 19:40

    Håller med svenne. har själv 7.5 av traction och väger 70.
    Seglet går bra att trimma till riktigt bra bottendrag.
    Har också provat 8.5 men det känns så himla klumpigt för räkor i 70 klassen.

  • cosmosurfer

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 20:23

    Tack windseeker! Nu är det alltså tre män, med förmodligen mkt mer muskler än vad jag har, som tycker 8.5 är rätt kämpigt. Det avgör saken, 7.5 får det bli.

  • svenne

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 21:45

    Vet inte om jag tycker att det är kämpigt, däremot onödigt med större. Det beror ju en hel del på brädan också när det går att plana, lånade cedvars 120 liters Tabou förra veckan och jag körde som ett skållat troll i typ 7-8 m/s.

  • cosmosurfer

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 21:56

    Låter ju fantastiskt, Svenne!
    Just beställt ett 7.5. Tack för alla synpunkter!

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 22:34

    Min Ulrika har varit helnöjd med sitt Traction 7.5.
    …tills i morse då hon tjatade till sig ett större segel.
    Jag beställde direkt och vi åkte och hämtade ett Traction 8.5 när surfspot öppnade.
    Hon provriggade ikväll och tog en testtur i nästan-ingen-vind-alls. Första reaktionen var att seglet inte kändes så tungt, men nu blev det å andra sidan ingen belastning att tala om.

    Men jag orkar inte ens tänka på vilken scen det blir här hemma om det inte blir vind imorgon. Typ lite som att glömma köpa batterier till barnens julklappar….

    Det är samtidigt kul att se folk med bättre teknik som åker med mindre prylar och visar att det finns andra aspekter än att försöka köpa sig till mer vind med hjälp av prylar 🙂

    Kanske får återkomma med en recension senare.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sailloft traction 8.5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.