Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sailloft traction 8.5

  • cosmosurfer

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 06:09

    Ja, det vore väldigt intressant att veta hur hon upplever det. Vore ju också bra att få veta hennes längd och vikt då, och vilken bräda.

  • macedu

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 14:55

    Du väljer rätt med 7,5 om det är till freeride…

    Jag väger ju 91-95 beroende på sommar/vinter (UTRUSTNING INTE FETT 🙂 ). Så ligger du på 70 och neråt så är ju saken biff…..
    Sen var det väl det där när seglet är för tungt för brädan och de extra kvadraterna inte hjälper mer utan snarare mindre……och att brädan är för smal…..

    Hade du en freeride?? VIlken??

    LÄngd, bredd antal liter….. Är det MÅNGA liter dvs 130 säger vi då har du ju 60l över och så bort med 20 på material sen 40l kvar….. ja då lär du ju kunna plana mkt lätt…. Och är den hyffsat ny och rätt bred….över 70 så blir det ju fint.

    Lova oss att återkoppla för det lär ge fler kunskap….även mr Lindmark får ju återkoppla om 8,5:an och frugan 🙂

    /m

  • cosmosurfer

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 15:14

    Alltså jag har ju skaffat en 145 liters-bräda för att kunna åka i svag bris. Tycker inte om att gå på stranden varma fina sommardagar, jag vill ut på havet. Jag har en Fanatic Sting Ray TT, 8.3 kg, längd 270 cm, bredd 73 cm, rek segel 6.0-9.0. Så jag planar ju hyfsat tidigt redan. Men jag vill ut i svagare vindar och uppleva havet när det inte är så stora vågor.

  • macedu

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 17:43

    Hej!

    Ja har du den volymen på brädan så är 7,5 helt oki med din vikt….du kommer att öka ditt vindregister….
    Jag snor frugans monster på 220 liter (F2 Discovery) när det inte blåser päron.. och med min 8,5 till den så kan jag går ut i vad som helst och ändå kroka i och köra runt och mysa i solen, kanske inte planing men väl för att ha det som förr på min dåvarande 380PROSURFER med ett Gaastra 7,5 modell -85typ…. och här i mälarträsk är det byigt och vindfattigt värre…….. så monstret används väl i dessa soliga tider 🙂

    Så 145l minus 70 är ju 75 över…… du kommer kunna ratta runt med 7,5 ……

    Fena till det där bör väl räcka med ngn 36-38 månne…… men det området är lite upp till var och en och mecka fram….inte mitt område…. (kan ju få pisk av svenne mfl 🙂 )

    Berätta nu hur det blev sen…..Good Luck!

    /M

  • cosmosurfer

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 18:18

    Tack! Jag skall tala om hur det blev. Ha det härligt med ditt 8.5!

  • jp-soul

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 07:38

    Hej.

    Som lite referens så väger jag 72 kilo, har ett för året införskaffat ett begat North Daytona 8.4, seglar en 112 liters slalom/freeride med 42 cm fena. Jag har aldrig haft så skön segling som nu, planar i sjöbrisar och shorts var och varannan dag:cool2:.

    Börjar der bralla 10 eller mer brukar jag gå ner på ett 6.5 Neil pryde. Stort hopp kanske många tycker men 8.4 vindregister är så stort att det fungerar utmärkt.

    Mer sjöbris åt folket

  • cosmosurfer

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 07:55

    Tack för infon, låter mycket lockande!Härliga varma dagarna på vattnet i sjöbrisen, det är vad jag är ute också är ute efter. Skall defenitivt pröva ett 8.5 och se hur det känns.

  • stefanlindmark

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 19:34
    MacEdu;621040 wrote:
    ….även mr Lindmark får ju återkoppla om 8,5:an och frugan 🙂

    Kändes som jag råkade utlova någon form av skriveri så det är väl dags nu.

    Ulrika har kört Traction 8.5 en 4-5 gånger nu. Hon har velat prova formula, så ivrigt påhejad av mig riggade vi 8.5:an på min gamla formulabräda. Inga som helst problem att hålla seglet. Hon har varit ute i rejäl vind och det håller sig stabilt. Idag var det byigt med minst 12-13 m/s i kraftigaste byarna. Visst blev det lite träning för armarna, men seglet såg ut att fungera som det ska.

    Körde själv ett Traction 7.5 på slalombräda igår med byar i upp till 15 m/s. Det var absolut inte seglet som tog slut på kompetens först. Jag tycker det är ett väldigt trevligt segel. Roterar dessutom alltid helt smärtfritt.

    Riggar både 7.5 och 8.5 med masten trädd framför cambers på en gång.

    Tips om du tycker att det jobbigt att dra upp stora segel från vattnet: Gör en extra upphalstamp av en bilspännrem med pålsteksögla i ena änden. Fäst med pålstek runt egen part runt bommen. Dra sedan upp seglet med öglan i selkroken så sparar du massor av energi.

  • cosmosurfer

    Medlem
    1 augusti, 2010 vid 04:57

    Intressant! Får man fråga vad Ulrika väger och hur lång hon är?

  • stefanlindmark

    Medlem
    1 augusti, 2010 vid 10:37
    cosmosurfer;623444 wrote:
    Intressant! Får man fråga vad Ulrika väger och hur lång hon är?

    Vågad fråga 🙂 64 kg, 170 cm.

  • cosmosurfer

    Medlem
    1 augusti, 2010 vid 13:31

    Kanske ännu mer vågat av lämna ut uppgifterna:grin:. Jaså, en sådan lätt liten sak har glädje av 8.5, det var bra att veta. Tack för det!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sailloft traction 8.5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.