Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sailloft Traction 9,5 vs formulasegel

  • Sailloft Traction 9,5 vs formulasegel

    Publicerad av emmhmms på 9 november, 2015 vid 20:34

    Jag använder idag Sailloft Traction 9,5 till min bräda Starboard Formula Experience.

    Hur mycket skillnad i tidigare planing och förmåga att bättre klara överriggade förhållanden skulle jag få med ett formulasegel?
    Vill om det går ha ett “snällt” formulasegel då jag inte är en erfaren seglare och min säsong är begränsad så blir inte så mycket bättre som ni andra blir varje år :ooo:

    Väger 80kg och 190 cm lång så tror inte jag ska ha större än 11m2 samtidigt som ett 10m2 blir för liten skillnad mot Sailloft Traction 9,5.

    Ordet är fritt. spåna på!

    ola-h svarade 8 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • staffomania

    Medlem
    9 november, 2015 vid 20:50

    Av vad det jag har läst (funderat på exakt samma sak) så är det mer bottenmos i tractionet då 10.0 formulasegel är för hårdvind. Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska byta ut mitt severne turbo 9.2 mot ett traction 9.5 för att få bättre lättvindsegenskaper eller om man köper ett 11.0 formulasegel när det blåser riktigt lite.

    Hur funkar tractionet med brädan? Hade planer på en formula experience men blev en jp super light wind istället.

  • billie

    Medlem
    9 november, 2015 vid 21:24

    Du måste måste nog ha ett elva om det skall vara skillnad. Jag tror nog att du fortfarande planar lika fort med ditt traction segel och hålla halvinden men med det större seglet går du fortare på både kryss och slör

  • bicless

    Medlem
    9 november, 2015 vid 22:21

    Det är mycket tyngre med en formula kring 11-12 kvm än Sailloft Traction 9,5, Men lägger man lite tid på trim och teknik så kan man få hyfsat ok/lätt känsla i en 11,5:a också. Ingen större mening gå mindre än 11 om du skall ha nån större förbättring i planing mot tractionen. Andra saker går att förbättra som stabilitet och toppfart och vinkel men just planing per kvm är Traction grym så du får öka ca 2kvm om du skall få nån förbättring där,

  • emmhmms

    Medlem
    10 november, 2015 vid 08:58

    @staffomania 736880 wrote:

    Av vad det jag har läst (funderat på exakt samma sak) så är det mer bottenmos i tractionet då 10.0 formulasegel är för hårdvind. Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska byta ut mitt severne turbo 9.2 mot ett traction 9.5 för att få bättre lättvindsegenskaper eller om man köper ett 11.0 formulasegel när det blåser riktigt lite.

    Hur funkar tractionet med brädan? Hade planer på en formula experience men blev en jp super light wind istället.

    Brädan fungerar bra. Jag hade problem första säsongen och kände mig som en passagerare men i år fick jag till det och kände jag hade kontroll. Problemet var min ovana vid så breda brädor samt för korta tampar.
    Jag har tyvärr inget att jämföra med men kan säga att jag njuter av höjdtagningsförmågan varje gång än.

    Min plan var att köpa en begagnad SLW med planera grusades av att inga ville sälja och en ny var för dyr, då blev det en ny formula inkl. fena för vad SLW:n kostade begagnad.

    Seglet har grymt bottendrag men ihop med en formula är pumpning nödvändigt om det inte blåser så mycket att man funderar på att gå in för att byta till ett mindre segel.
    Riggningen är jätteenkel! För mig tog det 5-10 riggningar innan jag hittat sweet-spot på nedhal/uthal för att trycka i cambers på masten. Nu när jag lärt mig tar det bara 1 minut extra att rigga. På 7,5:an har en camber börjat rotera trögt, vet ej varför men än så länge inget problem bara en anmärkning.

  • emmhmms

    Medlem
    10 november, 2015 vid 09:14

    @Billie 736882 wrote:

    Du måste måste nog ha ett elva om det skall vara skillnad. Jag tror nog att du fortfarande planar lika fort med ditt traction segel och hålla halvinden men med det större seglet går du fortare på både kryss och slör

    @Bicless 736884 wrote:

    Det är mycket tyngre med en formula kring 11-12 kvm än Sailloft Traction 9,5, Men lägger man lite tid på trim och teknik så kan man få hyfsat ok/lätt känsla i en 11,5:a också. Ingen större mening gå mindre än 11 om du skall ha nån större förbättring i planing mot tractionen. Andra saker går att förbättra som stabilitet och toppfart och vinkel men just planing per kvm är Traction grym så du får öka ca 2kvm om du skall få nån förbättring där,

    Har både Traction 9,5 och 7,5 2014. Det jag upplever med 9,5 är att vindregistret känns snävare än 7,5. Kanske har med min riggning att göra.
    Det var här som tanken på formulasegel väcktes när jag i somras med 7,5:an träffar en formulasnubbe med 11:an riggad i förhållanden jag inte kan hålla 9,5:an.

    Det lutar åt ett till år med Traction efter era inlägg. Får bli en bom istället!

    Tack för hjälpen!

  • dr-masse

    Medlem
    10 november, 2015 vid 13:39

    Bom – faktiskt något jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. Vad har du nu? Även en riktig toppmast kan göra stor skillnad i så stora segel.

    När seglen går upp i size kan en riktigt bra, och styv, bom göra underverk. De är inte billiga, men snudd på nödvändiga för bra prestanda. Har inte kört över 6 kvadrat själv på väldigt länge, men minns mycket väl skillnaden mellan en bra alu och kol på segel över sju-åtta kvadrat.

  • emmhmms

    Medlem
    10 november, 2015 vid 14:57

    Masten är en Reptile Green Mamba 490 80% SDM

    Bommen är en Mauisails som jag köpte begagnad. Vet inte modellen. Men den är (för) tjock i greppet och onödigt stor, går upp till 320 uthal och jag behöver 244 cm + några cm justeringsmarginal.

    Tänkte köpa Saillofts bom http://www.surfspot.se/sailloft-monocoque-bom-2015.html Med den bommen (200-250) kan jag också använda på 7,5:an (208) som jag idag riggar på en rätt kass bom som börjar bli sliten, frontstycket på den är ett skämt jämfört med Mauisails. Bommen följde med startpaketet jag köpte för ett par år sedan.

  • staffomania

    Medlem
    10 november, 2015 vid 15:34

    @EMMHMMS 736889 wrote:

    Har både Traction 9,5 och 7,5 2014. Det jag upplever med 9,5 är att vindregistret känns snävare än 7,5. Kanske har med min riggning att göra.
    Det var här som tanken på formulasegel väcktes när jag i somras med 7,5:an träffar en formulasnubbe med 11:an riggad i förhållanden jag inte kan hålla 9,5:an.

    Det lutar åt ett till år med Traction efter era inlägg. Får bli en bom istället!

    Tack för hjälpen!

    Svårt det där. Man vill ju plana tidigt men samtidigt vill man att det ska gå snabbt och att seglet ska klara så mycket vind som möjligt :-). Hade ett traction 8.5 förut men var lite missnöjd med farten och vindregistret på det men upptäckte när jag bytte till ett Severne Turbo 9.2 att planingsförmågan var minst lika bra på tractionet (om inte bättre). Så nu ångrar man sig lite då skillnaden på toppfart inte är enorm. Däremot tycker jag att Severnet känns lättare i handen och kan ta mer vind utan att det känns läskigt.

  • dr-masse

    Medlem
    10 november, 2015 vid 16:06

    Är din Mauisails bom en kolbom?

    Om inte så tycker jag att du verkligen skall se om du har råd att köpa en (bra) kolbom till dina segel innan du ens funderar på att skaffa en formularigg. Framförallt med 9.5 kommer det att göra stor skillnad i vindregister. Kolla på någon video på ett formula-segel med en kamera monterad i toppen av seglet och förvånas över hur mycket bommen faktiskt flexar…

    Du borde absolut kunna hitta en som fungerar till båda dina Traction segel, typ 200 – 250 eller liknande.

  • emmhmms

    Medlem
    10 november, 2015 vid 22:43

    @staffomania 736900 wrote:

    Svårt det där. Man vill ju plana tidigt men samtidigt vill man att det ska gå snabbt och att seglet ska klara så mycket vind som möjligt :-). Hade ett traction 8.5 förut men var lite missnöjd med farten och vindregistret på det men upptäckte när jag bytte till ett Severne Turbo 9.2 att planingsförmågan var minst lika bra på tractionet (om inte bättre). Så nu ångrar man sig lite då skillnaden på toppfart inte är enorm. Däremot tycker jag att Severnet känns lättare i handen och kan ta mer vind utan att det känns läskigt.

    Om du bott i Karlstad hade du kunnat få låna mitt segel och prova. 😉

    @dr Masse 736903 wrote:

    Är din Mauisails bom en kolbom?

    Om inte så tycker jag att du verkligen skall se om du har råd att köpa en (bra) kolbom till dina segel innan du ens funderar på att skaffa en formularigg. Framförallt med 9.5 kommer det att göra stor skillnad i vindregister. Kolla på någon video på ett formula-segel med en kamera monterad i toppen av seglet och förvånas över hur mycket bommen faktiskt flexar…

    Du borde absolut kunna hitta en som fungerar till båda dina Traction segel, typ 200 – 250 eller liknande.

    Nej, Mauisailsbommen är inte kolfiber.
    Den här filmen visar vad som händer med alubom :frown: https://youtu.be/PtTfQv_y5wc

    Vad har jag kvar av en kolbom efter 5 kastfall? Det och mer än det dubbla priset avskräcker men jag är inte omöjlig.

    edit; kollade mitt vanliga inköpsställe och det är närmare 3 än 2 gånger så dyrt med kolbom :shocked:

  • dr-masse

    Medlem
    11 november, 2015 vid 07:50

    En bra kolbom klarar kastfall utmärkt. Bättre än alu, skulle jag säga. Nackdelen med kol är att det är svårt (omöjligt) att se om det är på väg att gå av och att man måste vara mer försiktig med slag.

    Kanske försöka hitta en begagnad kolbom?

    Hursom, jag skulle säga att det är mer eller mindre bortkastat att skaffa en formularigg utan kolbom. Och tror att din 9.5as prestanda skulle förbättras ganska mycket genom en bra kolbom, framförallt i det övre vindregistret genom bättre stabilitet. För din 7.5a så räcker en bra alu långt, men även där kommer helt klart en bra kolbom att vara positivt.

    Dock – ingen kolbom är bättre än sitt frontbeslag. Är frontbeslaget kasst så spelar det nästan ingen roll hur bra bommen är i övrigt. Fast detta problem är mindre än förr, skulle jag säga.

    Kolbom är inte billigt, men för större riggar över 7-8 kvadrat, är det en klar prestandaförbättring. Över 9-10 kvadrat skulle jag säga närmast nödvändigt. En bra kolbom har du dessutom i många år. alu tröttas på ett helt annat sätt.

  • ola-h

    Medlem
    11 november, 2015 vid 10:35

    Även alu kan gå av plötsligt utan förvarning. Oftast inducerat av korrosion under förvaring.

    Jag kan inte minnas att jag någonsin sett en kolbom gå av av utmattning. Möjligen efter att först ha fått tämligen synliga skador. De trasiga kolbommar jag har sett har antingen varit rena konstruktions eller produktionsfel (brukar märkas rätt snabbt) eller via rejäla överbelastningar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sailloft Traction 9,5 vs formulasegel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.