Senaste nytt Forums Övriga Support & Förslag Saker vi saknar!

  • ola_p

    Medlem
    11 januari, 2006 vid 18:41

    Okimprimerade bilder?! Nej tack, däremot så kanske det är på plats med möjlighet till lite större bilder än idag…
    En okomprimerad bild är ruggigt stor, hanterar lite sådana ibland, råkade idag få en tiff på 530mb… :p
    100mbyte/sec lär dröja ett tag till, 100mbit/s lär väl ligga lite närmre till hands.. 100meg/sec är ca 800mbit, dvs vad firewire 800 kan prestera, eller 200mbit under 1gbit nätverk. När det närmar sig dessa hastigheter handlar det mer om man har 10000rpm scsi diskar i raid eller inte.
    Många inklusive jag som inte bor i större städer sitter fast på 0.5mbit linor, eller i ännu värre fall, 56k.. Dvs. en okomprimerad bild på ett par MB kan ta en bra stund att plocka hem.

    Hursomhelst, så skulle möjlighet till lite större bilder sitta fint, jpeg i hög kvalitet på upp till 768*1024 tycker jag verkar lagom..

  • steffo

    Medlem
    12 januari, 2006 vid 09:14
    Kjellorix wrote:
    Största tråkiga begränsningen, ! e för mycket begränsat utrymme för bilden,
    verkar lite stenålder att man inte kan ladda upp en bild okomprimerad
    när man redan reduserat storleken till 800X600 (borde räcka) ,
    inte helt kul att komprimera med förluster det innebär.
    (har ju redan förlorat en del kvalite’ på förminskningen)
    Snart har alla 100meg/sec så därför liknar det stenåldern.
    kanske ska ta reda på hur stor miniatyren är så kan man redusera till det,
    men det räcker troligen inte,.och jobba för att försämra e inget kul.
    jag tycker idag att man bör få se bättre bilder.

    Nu har jag ökat på till 500000 bytes för jpg, gif och png. Det borde räcka. Du behöver inte begränsa ytan på bilden. Vill man se hela bilden så är det ju bara att klicka på bilden.

    Ett alternativ är att lägga upp bilderna i Galleriet, där är begränsningen 1MB.

    Okomprimerade bilder är inte aktuellt och det finns ingen större vits med del heller.

    Steffo

  • Kjellorix

    Gäst
    12 januari, 2006 vid 10:19

    Tackar det va mina jpg bilder från Ixus-kameran jag tänkte på

    foto inte min grej. sviker fotografiska minnet, so what.

    Ångrar att jag la mej i bildtugget, lite väl kul att missförstå allt.
    menar jättepixlar, för bilden måste täcka ett höghus, större e bättre.,
    principen komprimera ballonger i ena ledden, så växer dom i alla andra.
    Men ballongkomprimering e bättre, dom färgar inte av sej mot varann.

  • ola_p

    Medlem
    12 januari, 2006 vid 13:10

    Njae, det är inte riktigt sant, jpeg komprimeringen slänger bort en del information, olika mycket beroende på hur hårt man komprimerar. jpeg slänger bort mer i exempelvis gula toner där ögat inte är lika känsligt.

    Jag testade att spara ner en stor bild till 845*550 (blir väl rätt nära 800*600 i pixlar räknat), hamnar på ca 113k med jpeg kvalitet satt till hög (60% med andra ord), gör man den till very high hamnar man på ca 185k, maximum kvalitet är i princip omöjligt att se skillnaden på jämfört med very high. high lämnar vissa komprimeringsartefakter i bilden, se bifogad. Men det är absolut inte så att pixlarna ökar i storlek vid hårdare komprimering. Däremot får man komprimeringsartefakter, då det finns mindre färger kvar i bilden (framförallt toningar blir lidande).

    Foto CC

  • stang

    Medlem
    12 januari, 2006 vid 13:56

    Öhum om jag får vara lite petig så kan ju knappast pixelstorleken variera på en bild beroende på komprimerings graden på bilden. tex. 800×600 är ju just ett mått på hur många pixels som bygger upp bilden och detta kommer inte att ändras på något sätt hur mycket eller lite man komprimerar bilden!!!

    Om man däremot skalar ner bilden så kommer detta att ändras RELATIVT orginalet pga att man tagit bort information ur bilden. Dvs antalet pixlar blir färre!

    Men som gammal hacker så vill jag ändå hävda att pixelstorleken fortfarande är den samma! Detta kan bara ändras om man byter upplösning på skärmen!

    ps.
    Jag gillar din bild Ola grymt bra skärpa i den. Den är inte tagen med en engångs kamera va? 🙂
    ds.

  • ola_p

    Medlem
    12 januari, 2006 vid 14:28

    Den är grym, det är Christian Carlsson (http://www.surf.exponering.se/) som tagit den. Kommer inte ihåg exakt vilka prylar han använder.

    Och, ja en pixel är alltid en pixel.

  • stang

    Medlem
    13 januari, 2006 vid 12:43
    Ola_P wrote:
    Och, ja en pixel är alltid en pixel.

    Hehehe kunde inte låta bli… 🙂

    Mmmm me like, CC kan helt klart producera nice pics.
    Grymt bra färger och skärpa i bilderna!!

  • anders_hoffman

    Medlem
    15 januari, 2006 vid 13:11

    Saknar möjligheten att kunna visa fler trådar per sida, det gick ju att välja i förra versionen. Antal inlägg per sida i en tråd går ju att bestämma, har jag bara missat inställningen till trådar/sida?

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Support & Förslag Saker vi saknar!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.