Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Saknad del till brädan, Jet320

  • Saknad del till brädan, Jet320

    Publicerad av martin198 på 15 augusti, 2012 vid 06:51

    Hej,

    Jag surfade ganska flitigt i mitten på 90-talet, brädan i fråga var/är en Jet320. Då det begav sig lånade jag ut en del av brädan till en polare, vilken sedan förnekade att han lånat den, schysst polare va.

    Nu hade jag i allafall tänkt att komma igång lite igen med mina antika prylar, men jag saknar ju fortfarande den här grejjen som jag sätter fast själva mastfoten i. Jag minns det som en relativt liten grej (~10cm i diameter) vilken man satte fast på brädan och sedan kunde själva mastfoten knäppas fast i denna.

    Är det någon som med hjälp av beskrivning och bilder kan tipsa mig om hur jag kan lösa detta? Går det att få tag på den saknade delen eller måste jag helt enkelt jaga rätt på en “ny” bräda. Det vore ju skoj att få igång den här gamla pjäsen igen, jag är ju inte jättesugen på att slänga upp massa pengar på ett nyare kit..

    Jag har tagit ett par bilder på brädan och på foten.

    http://www.gunneby.se/board1.jpg

    http://www.gunneby.se/board2.jpg

    http://www.gunneby.se/foot.jpg

    Tack på förhand!

    /Martin

    tsss svarade 11 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tsss

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 10:19

    hej

    Var bor du nånstans?

    Jag har motsvarande del som du frågar efter, men är ej säker på att den passar. Det fanns säkert flera olika diametrar, till olika märken, på den cirkulära pluppen som går ned i det saknade fästet…

    Sen så har du ju en modern mastfotsbox, så bättre är att skaffa en modern mastfot och förlängare. Men då är frågan om du har en vanlig standardmast. Har du det så kan du köpa en mastfot o förlängare av t ex mig för 300:- Risken är att det tidigare gjordes master som var aningen smalare än moderna SDM-master, och har du en sån så går inte längaren in.

    Om du bor i Sthm så kan du komma förbi så plockar vi ihop något så att du kan segla

    hälsn Tomas

  • martin198

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 11:10

    Det låter ju fantastiskt Tomas!

    Jag bor numer på västkusten (emigrerad Stockholmare) men surfade mycket ute på sjön mellan Tyresö och Skogås när det begav sig.

    Jag skall upp till Stockholm på Tisdag nästa vecka, skulle det fungera för dig om jag svängde förbi då på kvällen? Du kan väl höra av dig till mig via mail? martin198@hotmail.com
    Tror du det räcker om jag tar med mastfoten för att kolla så det passar (bräda och mast är ju lite omständigare)? Masten kan jag mäta innerdiameter på. Kanske bör jag ta fler kort på brädan, för den kan väl knappast vara modern, den lär vara närmare 20år. Skåran man ser på brädan är ganska djup och det verkar inte vara några klackar i den, så jag förstår inte riktigt hur det skall kunna sitta fast?!

    Det vore fantastiskt kul om man kunde få ihop detta igen!!!

    Mvh
    Martin

  • oscar

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 11:59

    Första bilden är ju på centerbordstrumman och inte mastskenan så inte konstigt om den inte passar där….

  • martin198

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 12:10

    Så, nu har jag uppdaterat med nya bilder på brädan. Är det kanske en “standardbox”? Skulle det isåfall fungera med en ny mastfot som finns varsomhelst eller? Så länge den ny passar in i min befintliga mast.

    /Martin

  • tsss

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 20:42
    Oscar;695507 wrote:
    Första bilden är ju på centerbordstrumman och inte mastskenan så inte konstigt om den inte passar där….

    oj oj vad pinsamt. Mina ögon börjar bli litet klena….

    o bilden kunde varit bättre – visst var det cb-trumman!

    Sen har martin tydligen slängt in en bild till så nu är det nya bud…

    martin, kan du ta en bild av det ställe på brädan där den saknade grejen ska sitta. Såvida du inte redan gjort det och det är nuvarande bild 1?? Jag blir inte riktigt klok på bilden, men nog ser det ut som en modern mastbox?

  • martin198

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 21:05

    Board1 bilden är där masten skall sitta, board2 är en närbild.

    Ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten men den står rätt trångt till nere i källaren.

    /Martin

  • martin198

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 20:01

    Tack grejjerna tomas, det passade perfekt, så det var nog en standardbox i min bräda trots att den snart borde fylla 20…

    Det var ett stopp i masten cirka 10-15cm in så jag får väl kapa förlängaren men det är ju inte hela världen.

    Återigen tack!

    /Martin

  • stinger

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 20:09

    “Det var ett stopp i masten cirka 10-15cm”
    Det kan gå rätt lätt att slå bort stoppet från andra hållet (toppen av den mastdelen) så kolla det innan du kapar förlängaren.

  • martin198

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 13:05

    Tack för tipset!

    Annars, hur långt upp från brädan skall egentligen seglet vara, det kanske räcker att kapa en bit av förlängaren?

    /Martin

  • tsss

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 13:47
    Martin198;696372 wrote:
    Tack för tipset!

    Annars, hur långt upp från brädan skall egentligen seglet vara, det kanske räcker att kapa en bit av förlängaren?

    /Martin

    Nä, det ska inte vara något mellanrum utan seglet ska dras ned så längt det går, dvs till 2-3 cm från rullarna. Men prova först att dunka in stoppet längre in i masten. Eftersom du inte hade något annat segel så kan du ju kapa längaren; dock man ångrar sig när man köpt ett bra o större segel. Har för mig att ditt segel var ganska ålderstiget samt att det inte var kol i masten…..
    Det är lätt att upptcka att man behöver mer o bättre grejor i denna sport!

    hälsn Tomas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Saknad del till brädan, Jet320

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.