Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sålt/köpt dilemma

  • Sålt/köpt dilemma

    Publicerad av kiteehi på 30 augusti, 2013 vid 19:31

    Jag sålde en F-one Tribal II årsmodell 2007 i veckan till en köpare längre bort så den skickades. Problemet är att jag ovetandes skrivit fel i annonsrubriken och skivit “F-one Bandit II 2007” istället för “F-one Tribal II 2007”. Jag har inte försökt lura någon utan råkat skriva fel och inte märkt det förrän nu då köparen kontaktar mig och trott att den köpt en Bandit Dos från 2009.

    I min annons, som förövrigt finns kvar i k & s, så framgår årtal och det finns också en bra bild som, om man tittar på den, och jämför med en Bandit dos klart kan se skillnaderna. Dessutom är väl priset i underkant för en mycket fräsch bandit dos, vilket i alla fall skulle skapa frågetecken hos mig om jag vore köpare.

    Jag vill såklart lösa detta på ett bra sätt men jag anser att köparen i detta fall också har ett ansvar att se till att det är rätt vara man köper, speciellt när det är ett distansköp. Inga frågor ställdes om varans “äkthet”/modell utan endast skick.

    Hoppas ni kan hjälpa oss att komma fram till en lösning.

    pelle-surf svarade 10 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • *********

    Gäst
    30 augusti, 2013 vid 19:50

    Hur kan det vara ett dilemma? Köparen skickar tillbaka Kiten, du ger tillbaka pengarna, ändra annonsen så att det blir rätt, sälj den igen!
    DU har klantat dig inte köparen, Punkt!

    Nästa säljare kanske glömmer att det var en lagning eller två, fast det står att den inte är något fel på den i annonsen.
    Kan ses som falsk marknadsföring eller på svenska: lurendrejeri! Jag hade blivit förbannad. (Även om du inte gjort det med mening)

  • kiteehi

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 22:28

    Jag förstår ju att jag har gjort fel och är heller inte låst vid att jag inte kommer göra ett återköp för det har blivit ett missförstånd helt enkelt. Men jag förstår inte varför köparen i detta fall kan ifråntas allt ansvar att kolla vilken vara det verkligen rör sig om. Årtal, bild och pris stämmer ju inte med den vara som köparen trodde att den köpte, utan endast modellnamnet var det “rätta” det vill säga en av fyra parametrar stämde med att det skulle vara en bandit.

    Jag vet själv hur jag går till väga när jag köper något begagnat, osett, som måste skickas. Jag granskar säljare, annons och vara så gott det går innan det känns rätt, men det är ju jag det. Det hade ju räckt med frågan; “Är det verkligen en Bandit, det ser inte ut så på bilden?” Eller “Priset verkar lågt, är det något fel?”. Då kanske jag hade reagerat innan och tittat på annonsen och upptäckt mitt misstag. Många, men inte alla, har ofta bra koll på Märken, modeller och tillverkare och reagerar. Grov parallell vore en annons för golden retriever valpar men på bilden är det labradorer. Skulle skapa frågetecken hos mig. Sen kanske skillnaderna mellan olika kitemodeller är mindre än mellan en svart och vit hund men jag vill bara måla bilden för dig.

    Jag känner mig ödmjuk och vill bara diskutera ämnet så det finns ingen anledning att ha en otrevlig ton i inlägg.

  • plattvatten

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 06:36

    Han fick bara inte fel kite utan han ar en oaktsam och dalig kopare som nu laggs ut pa Sveriges storsta kiteforum. Ge oss dina fyra parametrar ålder, hur manga ar inom kiting, utbildning och var i landet befinner du dig. Sa kan vi lattare odmjukt diskutera amnet.

  • skoldpadda

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 07:21

    Det hela är väl ganska enkelt.
    Du gav honom fel information vilket gjorde att du skickade honom en annan kite än han tänkt sig. På alla sätt ditt fel och ditt ansvar att lösa snabbt.

  • robin

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 07:57

    Han skickar tillbaks den till dig, du står för frakten åt båda håll. Men kan visserligen inte förvänta sig att säljaren har helt rätt på årtal, att man har olika syn på vilket skick saker är och så, men vilken produkt man säljer ska man ha rätt på tycker jag. Det fanns inget ont uppsåt från dig, men lite hög moral skadar aldrig.

  • *********

    Gäst
    31 augusti, 2013 vid 20:03

    hmmmm….otrevlig ton? Tur att det inte var jag som köpte den då….

    Vänd på myntet och tänk dig in i stackaren som köpte kitens situation.
    Han och kanske fler med honom kanske aldrig vågar lita eller ens svara på en annons på detta utmärkta forum efter detta.
    Det var säkert ett misstag, och det enda du kan göra är att du ställer det till rätta igen.
    Som du kanske förstår på andras reaktioner här så är det inte ens något att diskutera.
    Det är inte dig det är fel på, det är det du gjort och alla kan göra fel..
    och nästan allt går att ställa tillrätta igen.

  • falcon

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 20:29

    Kan bara instämma, fixa till affären..
    Jag hade en windsurfingbräda till salu som en dude kom och titta på.
    Vi tittade på brädan tillsammans och och han köpte den.
    5 min senare kom han tillbaka då han upptäckt att brädan hade småsprickor vid hälpositionerna nedanför footpadsen på båda sidorna.
    Vi missade detta båda två. Svårt att se..
    Jag tog tillbaka brädan och han fick tillbaka pengarna.
    Ville inte sälja något trasigt till någon.

    —-karma—-

    M….

  • kiteehi

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 21:04

    Jag tackar för inläggen och jag och köparen har löst det nu så alla är nöjda.

  • robin

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 22:20

    @kiteehi 715360 wrote:

    Jag tackar för inläggen och jag och köparen har löst det nu så alla är nöjda.

    låter bra!

  • pelle-surf

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 22:35

    Bra att det löste sig.
    Lägger man även in en annons på blocket, så får man tillgång till blocketpaketet, vilket är en bra tjänst för båda parter https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sålt/köpt dilemma

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.