Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Salus/Ansvar

  • getwet

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 14:38

    Är det något som pyr och luktar illa i den här debatten så är det den moral som vissa av våra fritids kollegor sysselsätter sig med, men vi ska inte ta upp det här just nu tycker jag.
    Det är helt riktigt att det sker ett % avdrag för ålder och slitage, avdragen är lite olika i bolagen sinsemellan men min erfarenhet är att än så länge har jag inte sett en enda skada där man betalat ut mindre i ersättning än vad begagnat försäljningsvärde skulle vara. Det tror jag att alla surfare som råkat ut för en ersättningsbar skada kan skriva under på. En skadereglering på surfprylar går till på exakt samma sätt som en stöld eller total brand på en bil, om du har en 3 år gammal bil kan du väl knappast räkna med att få en splitter ny??????
    Samma avdrags regler gäller för våra surfprylar, men dom är betydligt lägre än den normala värdeminskningen genom försäljning i andra hand. Man kan räkna med att avskrivningen är ca 10% per år, maximalt 50%, hur mycket är ett års gammalt segel värt???
    I vissa fall kan tom avskrivningen vara lika med noll om grejerna inte är äldre än ett år. Så tänk efter före……..

  • dr-masse

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 15:23

    Skönt att se någon med sakkunskap ge sig in i detta! Ah, skall väl erkänna att jag “tog i” lite i mitt inlägg för att se om det kunde ta fart. Det gjorde det.

    Men nu börjar även jag darra på manschetten här. Jag har alltid kollat noga att de prylar som jag har inom lås och bom (larm och allt) inomhus täcks av min hem-/villaförsäkring. Men vad är det för läbbigt som dyker upp här?

    Skulle det vara så att om vi fick inbrott och mina surfpryttlar stjäls så får jag inte ut något? Men videon, TVn och stereon som står inne i samma hus täcks? Är detta *SANT*? Va f-n skall jag då med hemförsäkringen till?

    Hej Salus säger jag bara om detta skulle stämma…

    Surfa På!

  • speedloop

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 16:39

    För det första är inlägget inte ett svar på ditt inlägg, för det andra har jag nu läst ditt inlägg och tycker trots detta inte att det är solklart. Det finns för övrigt ett bolag som nu har vindsurfingprylar upp till 20.000 inom hemförsäkringen. Detta har jag precis fått reda på. Bolaget heter moderna försäkringar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 17:05

    Tjena Masse!
    Oroa dig inte, självklart är dina prylar försäkrade hemmavid, surfprylarna kan dock skilja sig mellan bolagen. Kolla villkoret, men oftast ingår dom i din hemförs om det blir stulet/brand i hemmet. Men vad man ska komma ihåg är att om du förvarar prylarna i källaren (flerbostadshus) så ingår det oftast bara ett försäkringsskydd upp till ca 30-40000, det kallas bortaskydd när det inte förvaras i bostaden. Men som sagt var, vissa bolag har skrivit bort windsurfing i villkoret, undra varför?????
    När du däremot är på resa, eller seglar sönder grejerna så ska en specifik försäkring finnas (båtförsäkring), där gällde förr hemförsäkringens allrisk eller otursförs (vad nu bolaget kallade det för) men eftersom många på ett felaktigt sätt använt den har man slopat det momentet och infört en särskild förs för surfprylar under produktnamnet “småbåt”.
    Icke att förglömma är att när du har en “småbåtsförsäkring” ingår även ansvar, vilket betyder att om du kör på någon annan och är vållande ersätter den motpartens skador, och här kan det bli saftigt om det uppstår personskador på annan seglare eller badande. Normalt täcker den upp till 5milj kr!!!Och nu kanske vi kan ta upp diskussionen att köpa en förlängare igen som någon påpekade*s*.

    En annan sak jag samtidigt kan påpeka här i debatten är att vi surfare faktiskt är “sponsrade” av övriga småbåts ägare.
    Om man tittar på hela kollektivet “småbåtar” ser man snabbt att det betalas ut betydligt mer ersättningar till oss än övriga småbåtsägare. Det beror på den betydligt större risk som vi är, mycket på resande fot och ofta extrem segling. När vi går ut går övriga småbåtar in…….så det är synd att klaga när vi inte ens bär våra egna kostnader, vi skulle inte ens kunna försäkra våra prylar om man tog oss i en egen grupp, eller att premierna skulle bli betydligt högre. Som någon tidigare påpekade om motorcyklar, dom får bära sin egen kostnad numera och inte åka snålskjuts på bilförs. Likadant kan det bli för oss om inte en skärpning sker…

    Avslutningsvis vill jag bara göra ett tillägg till mitt svar angående ersättningar som Mexi påpekade.
    Procentuella avdraget räknas alltid från nyanskaffningsvärde (vad en jämförbar produkt kostar kartong ny) INTE efter ett beg.värde som Mexi felaktigt påpekar.
    Exempel: Låt oss säga att ett segel är 2år, det % avdraget borde vara någonstans mellan 20-30%(beroende på bolag)så är det det som dras av från nyanskaffningsvärdet samt självrisk.
    Är det något oklart eller något som ni undrar över. fråga gärna så ska jag försöka svara.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 17:07

    Ber om ursäkt Speedloop om jag missförstod dig.
    Väl mött på vattnet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 17:16

    Ursäkta men jag tycks ha problem med användranamn som inte kommer med på inläggen, men de två senaste anonyma är det jag, getwet69 som skrivit…….kanske någon som vet varför inte mitt användar namn kommer med…trots att jag är inloggad???

  • lagvast

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 20:04

    Må fan ta dom som surfar med med mina saker utan att jag vet om de.Då får ni bo i Alska om ni ska klara er.

  • feg

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 20:06

    Tjena
    Du verkar ha stenkoll!

    Det vore jävlig bra om alla som jobbar med försäkringar hade samma koll. Jag har varit i kontakt med flera bolag t.ex. Länförsäkringar och inte fått så tydliga svar som du nu ger.

    Mina frågor är:
    1. vilket bolag rekommenderar du? smile.gif … som att fråga var du jobbar? smile.gif
    2. försäkringsbolagen pratar om att det ska vara en godkänd låsanordning vid transport på takräcke och i bil. Jag blev hänvisad till stöldskyddsföreningen för att reda ut hur ett “segelbrädelås” ser ut. Jag ringde dem igår (torsdag) men fick inget svar på frågan, tjejjen var lika frågande som jag.
    3. HJÄÄÄLP, …snälla

    tack på förhand
    /fegisen

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 21:08

    Hej fegis!
    Jag tackar för berömmet, bugar och bockar!
    Tyvärr kan jag inte rekommendera något bolag, hoppas att du förstår det men jag vill inte bli partisk i en sådan här debatt. Ska sanningen fram är det ett par år sedan jag arbetade med sakförsäkringar, men mina kollegor som sitter mitt emot på dagtid har det som yrke. Själv har jag gått över till ren kapitalplacering, men det lär väl knappast intressera någon här????(kanske någon vill spekulera sig till en ny RRD?) Men takterna sitter i och jag kan fortfarande en massa pga mitt intresse surfing, och det smittade självklart av sig i yrket.
    Godkända från stöldskyddsföreningen låsanordningar finns det inget speciellt för windsurfing, det är lås och kätting/wire som ska vara godkänt enligt klass 2 eller högre(tror nog att dom tar en 1:a också). Märkligt nog finns det inte något godkänt för fästanordning i brädan……..stropparna är med andra ord ok….men för din egen skull se till att det blir bättre än så! Vet att det fanns för ett par¨år sedan “brickor” man stack ned i classic fenbox, dessa passar även i mastskenan. Man drog sedan igenom en wire modell cykellås, det är helt klart godkänt. Annars är det lite luddigt här men jag kan väl säga som så att bolagen tar det ändå, huvudsaken det varit låst och att du gjort vad du kan för att förhindra stöld.
    Sedan finns det även byglar (tror det är Thule) som antagligen är det bästa skyddet men är lite jobbiga att hålla på med. Glöm inte att även räcket ska vara låst, där ställer man inga direkta krav på klass, huvudsaken det var låst.
    Som avslutning kan jag påpeka att det är av mycket stor vikt att det finns en polisanmälan på stölden, helt avgörande om man blivit bestulen utomlands. I vissa länder vill man inte ens ta emot en sådan anmälan pga olika anledningar, men stå på! Ett svenskt försbolag ersätter inte utan anmälan!
    Hälsningar getwet69

  • feg

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 21:17

    Jag får tacka för ett utförligt svar och skarva på vad jag sa tidigare. Det vore mycket lättare om de personer som sköter telefonkontakterna på bolagen hade din insikt i vår allas gemensama verklighet, “segelbrädor”.

    hepp, hepp… nu ska jag på dem (försäkringsbolagen) igen! och fixa en mer passande försäkringsstatus.

    /Fegisen

  • mexi_

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 22:18

    Jag förstår…….:-) tog i lite för att testa reaktionen. Sitter sjukskriven med benet i gips och får inget på någon av mina föräkringar för det……..:-( Firman som fixade försäkringarna var jävligt positiva när jag tecknade dem och allt lät kanon……….nu när jag kontaktar dem så är det helt ohjälpsamma……….du kanske förstår min attityd. Det är däremot så att jag har haft otrolig tur när det gäller mina surfprylar där jag fått ut samma pengar som jag givit för sakerna nya som begagnade. Surfs up.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Salus/Ansvar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.