• bronken

    Medlem
    28 september, 2006 vid 14:53

    Liten fundering om “Sandy Point”… Jag seglar mestadels i sjoar, dvs vatten utan salt. I varas var jag i Corpus Christi, Texas och seglade i den sa kallade Intercoastal waterway, vattnet dar ar extremt salthaltigt (over 10%, jamfor med normala 4% salthalt pa havet) pa grund av att kanalen mellan fastland och Bird Island utanfor ar valdigt grund och har valdigt lite tillforsel av sotvatten. Nar vi var dar och seglade markte jag en otrolig skillnad pa hur tidigt man kunde plana pa en liten brada. Den hoga salthalten i vattnet gor att bradorna flyter battrre och en 100L slalombrada upplevdes och planade valdigt mycket tidigare (typ som en 120L brada). Jag kunde segla samma brada med 1.5-2m mindre segel an normalt hemma pa sjoarna i midwest, i samma vidforhallanden, valdigt coolt, anvande 5.4m segel nar jag hade anvant 7.4m hemma. Jag undrar om “Sandy Point” i Australien har samma forhallanden som i Corpus Christi, TX? Om man tittar pa google maps pa Sandy Point sa verkar det som om det ar en liten kanal in (vilket borde gora att salthalten ar valdigt hog eftersom det ar en djup vik, obs inget sotvatten fran flod eller nagat). Detta kan forklara sma segel i lite vind, och aven dom snabba hastigheterna eftersom den dar lilla viken formodligen ar valdigt grund och inte har nagra vagor alls aven nar det brallar i. Helt enkelt perfekta forhallanden bade med vind, extremt salt vatten, grunt. Det gar snabbare med mindre grejer, mindre luftmotstand och med mera “flyt” i bradan sa ligger den hogre i vattnet…. Jag vill aka dit och prova ocksa… :laugh:

  • bronken

    Medlem
    28 september, 2006 vid 14:59

    Ett litet tillagg till salthalten, tank pa att i Sverige om ni seglar pa “havet” pa ostkusten i alla fall sa ar det bara .25% salt (brackt vatten) fran all is som smalte pa istiden… Borde gora Osstersjon annu samre for “Speed” 30 knop pa vastkusten (mera salt i vattnet) ar inte lika snabbt som 30 knop pa Ostkusten… :tongue:

    – Uffe
    USWE 22.

  • surfen

    Medlem
    28 september, 2006 vid 15:09
    bronken wrote:
    Ett litet tillagg till salthalten, tank pa att i Sverige om ni seglar pa “havet” pa ostkusten i alla fall sa ar det bara .25% salt (brackt vatten) fran all is som smalte pa istiden… Borde gora Osstersjon annu samre for “Speed” 30 knop pa vastkusten (mera salt i vattnet) ar inte lika snabbt som 30 knop pa Ostkusten… :tongue:

    – Uffe
    USWE 22.
    30 knop är alltid 30knop vare sig sött eller salt vatten, men visst är det lättare att komma upp i planing när vattnet är salt så rätt så…
    //surfen

  • bronken

    Medlem
    28 september, 2006 vid 15:28

    Visst ar det sa, 30 knop ar alltid 30 knop, men om du ar i saltvatten sa kan du med andra or (med samma vindforhallanden, vagforhallanden) segla med lite mindre segel pa vastkusten och lattare komma up i 30 knop (minde segel = mindre motstand). Vad har jag nu satt igang??? Uppe i bottenviken dar det ar annu mindre salthalt, ar det alltsa svarast att aka fort? 😉

  • the_novice

    Medlem
    28 september, 2006 vid 16:26

    Effekten är väldigt liten och temperaturen på vattnet påverkar ju också.
    Havsvatten med en salthalt på ca 3.5% har en densitet på ca 1.027 att jämföras med sötvatten på 1.0, dvs en 100 liters brädan skulle kännas som 102.7 liter.
    På västkusten har vi väl knappt 2% så effekten bli då ännu mindre…

  • getwet

    Medlem
    28 september, 2006 vid 18:01
    Jester wrote:
    Ola: Frågan är varöfr just gubbarna i sandy point kör med mindre prylar i mindre vind än dom som tävlar på speed-touren? Har dom extra krydda i vinden där nere, eller? Vi tvivlar inte på att dom kör fort, utan snarare i vilka vindhastigheter dom kör fort. Att köra 4.4 i lite drygt 11 m/s låter ju direkt omöjligt:

    I would do a run in 22-25 knots and get a 37 – 38 max

    Nä just det, inget tvivel om farterna, GPS:erna visar säkert rätt och de övriga farterna (10sec 100m 500m osv) visar att det stämmer. Det är just vindangivelserna som verkar käpprakt åt fanders.
    Kikar man på de övriga rekordhållarna runt om i världen så är det bara att konstatera att det måste vara ett djävulskt tryck när det blåser 15ms i SP, betydligt mer tryck än 15ms någon annanstans.
    Men det är nog som någon påpekade tidigare, sanden hjälper till.:wink:

  • surfan

    Medlem
    28 september, 2006 vid 19:20

    imorgon ska det blåsa 13m/s då får vi se vad dom kan i dom vindarna
    http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=15753

  • bronken

    Medlem
    28 september, 2006 vid 19:32

    Fraga till The_Novice: Vad har en 12% saltlosning for densitet? Jag ar fortfarande sa himla forvanad over hur latt det gick att plana i Laguna Madre, Corpus Christi, i Texas. Wikipedia sager att beroende pa vader (regnfall och sant) sa varierar salthalten dar i lagunen mellan 2% (lagre an havet efter mycke regn) till 12% (3 ggr sa mycket som havsvatten efter torka). Jag var dar i Mars nar det hade vart rigtigt torrt. Lat saga att det var 12% salthalt, vad hade min 100L brada kants som da?

    En annan grej som gor att jag tror det kanndes sa latt var aven hur jamn vinden var, 15 Mph (7m/sek) stabil vind, ar en jakla skillnad mot 10-20Mph byig vind… Lagger man ihop allt sa var det nog perfekta forhallanden for tidig planing och latt att aka fort: bra platt vatten (me mycket salt i) , varmt och skont, vatten djup ca 1m i flera mil (20 for att vara exakt)…

  • ola-h

    Medlem
    28 september, 2006 vid 19:52

    Om jag inte memorerat formelsamlingen felaktigt så skiljer det inte bara i densitet mellan salt och sött vatten, även viskositeten skiljer. Närmare bestämt har saltvatten högre viskositet. Man kan tänka sig att detta gör vattnet aningens plattare.

  • jester

    Medlem
    29 september, 2006 vid 06:08

    Plattare kanske, men borde då skapa högre motstånd…

  • getwet

    Medlem
    29 september, 2006 vid 06:33
    Jester wrote:
    Andrew Daff körde på ännu mindre prylar… 4.4 och 19 cm fena… Hans kommentarer om vinden:

    Windspeed listed is the ‘range’. Most of the time in this session it was quite marginal for the 4.4m rigged very full, even on the iSonic 50 which is easier to get going than the PKSonic. Most runs were done in 25-30. There was definitely a point where the whole package ‘switched on’. I would do a run in 22-25 knots and get a 37 – 38 max. Next run there would be a gust to 28-30 and it would lift its skirts and fly to a 41.5max.

    Vet inte om jag har rätt i min iaktagelse, men det ser ut som Andrew ändrat sin vindangivelse nu till 30-35 på sin session…….visst angav han samma som Ian Fox tidigare?

  • getwet

    Medlem
    29 september, 2006 vid 06:40
    Calle wrote:
    Har inget att säga i sakfrågan då jag aldrig åkt iväg på en djupslör med riktiga grejer, brukar bara bli omkörd av Mr Wet då och då.
    Men är det ingen av er speed freaks som har lite stålars över och kan tänka er en resa, det vore ju kul att se vad ni kunde prestera på ett sånt där spot, eller har ni köpt svindyra fenor i mängder allihop 😉
    / Calle

    Klart vi har köpt prylar för pengarna, och champagne:wink: Vet i tusan om just SP är intressant (för min egen del) Siktar nog mer på Tarifa, Le Cuete, och några andra riktigt bra speedpots inom europa. En liten flukt på Namibia till nästa år kanske om man får upp farten och mer erfa förstås under kommande år.
    Men vem vet……rätt som det är kanske man är på väg till Ian. Det verkar rätt skönt faktiskt med en resa dit, man behöver bara en 45liters bräda och en 4.4. Borde gå som handbagage!

  • getwet

    Medlem
    29 september, 2006 vid 06:47
    getwet wrote:
    Jester wrote:
    Andrew Daff körde på ännu mindre prylar… 4.4 och 19 cm fena… Hans kommentarer om vinden:

    Windspeed listed is the ‘range’. Most of the time in this session it was quite marginal for the 4.4m rigged very full, even on the iSonic 50 which is easier to get going than the PKSonic. Most runs were done in 25-30. There was definitely a point where the whole package ‘switched on’. I would do a run in 22-25 knots and get a 37 – 38 max. Next run there would be a gust to 28-30 and it would lift its skirts and fly to a 41.5max.

    Vet inte om jag har rätt i min iaktagelse, men det ser ut som Andrew ändrat sin vindangivelse nu till 30-35 på sin session…….visst angav han samma som Ian Fox tidigare?

    Nu såg jag….missade att han lagt in två sessions från den 27 sept. med olika vindangivelser.

  • the_novice

    Medlem
    29 september, 2006 vid 08:01
    bronken wrote:
    Fraga till The_Novice: Vad har en 12% saltlosning for densitet? Jag ar fortfarande sa himla forvanad over hur latt det gick att plana i Laguna Madre, Corpus Christi, i Texas. Wikipedia sager att beroende pa vader (regnfall och sant) sa varierar salthalten dar i lagunen mellan 2% (lagre an havet efter mycke regn) till 12% (3 ggr sa mycket som havsvatten efter torka). Jag var dar i Mars nar det hade vart rigtigt torrt. Lat saga att det var 12% salthalt, vad hade min 100L brada kants som da?

    Jag vet inte…
    Densiteten går inte helt linjärt med salthalten, men vattnet i dödahavet (ca 30% salt) har väl en densitet på ca 1.17 så där skulle en 100 liters bräda kännas som 117 liter. Vid 12 % salthalt så skulle brädan nog kunna kännas som 107-108 liter.
    Det borde ju bli en klart märkbar effekt men kan väl inte förklara SP värdena som förmodligen bara är en feluppskattning av vinden. Har för mig att dem riggar i lä medans där dom seglar så är det bara en låg sandbank som stoppar vågorna.

    Jag tycker annars att man kan känna skillnad på småbrädor när man kör en kort sommardräkt barfota jmf med en vattenfylld vintermundering men jag tror knappast att det skulle gå fortare att köra helt näck…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    29 september, 2006 vid 08:06
    The_Novice wrote:
    men jag tror knappast att det skulle gå fortare att köra helt näck…

    Det kan du inte veta. Testa!!!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.