Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Sänka hastigheten

  • Sänka hastigheten

    Publicerad av jag_mackan på 23 augusti, 2012 vid 23:19

    Hejsan!

    Är en nybörjare och hade behövt lite tips. När jag är ute och åker så ramlar jag oftast då jag åker för snabbt och tappar kontrollen. När jag kommer upp i högre hastigheter så vill ja instinktivt bromsa med brädan (sedan all gammal snowboardåkning), detta går dock såklart inte på kitesurfing och jag åker bara snabbare och snabbare och sist flyger jag framåt över brädan ner i vattnet efter att ha åkt 200-300m. Jag vet alltså inte riktigt hur man bromsar ner. Har ni några bra tips. Tyvärr så har jag åkt på en kite som är till för att åka snabbt dessutom :S

    Hade varit sköt att som nybörjare åka lite långsammare och känna på brädan och surfingen istället för att plana iväg.

    karl-petter svarade 11 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • pierreb

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 05:16

    Det är med brädan som du reglerar hastigheten mestadels. När det börjar gå fort måste du sträcka på dig och luta dig bakåt och börja ta höjd så sänker du fort hastigheten. En annan metod som man annars kombinerar med brädtekniken är ju att styra kiten mot zenit och släppa ut bommen.

  • karl-petter

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 05:38

    Nu har jag kört mest på snö men tycker absolut säkraste sättet att sänka farten är istället tvärtom, att med brädan styra ned med vinden. Dock gör det inte för mycket så linorna slackar helt. Går du rent downwind kan du ALDRIG komma upp i en fart snabbare än vindens hastighet.

    Styr du upp mot vinden däremot och har lite för stor kite kommer kraften och farten öka. Har du en lite mindre kite dock kan du döda av fart och kraft.

    Att minska farten genom att styra upp kiten mot zenith känns naturligt rätt men skulle heller inte rekommendera som bromsteknik. Lätt att man styr lite för fort eller fel bedömt sin egna fart eller vinden och istället börjar inledda ett hopp som inte är planerat.

    /Kalle
    070-774 67 97

  • jag_mackan

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 08:04

    Okok, tack för tipsen. Antar att jag har försökt att bromsa med bakfoten utan att luta mig bakåt. Intressant det med att lyfta kajten mot zenit om inte bakfoten och lutandet skulle vara nog, men som sagt så får man akta sig för att det inte går för snabbt.

    Såg ngt klipp från progression precis där kajtaren körde ner kajten i 9 eller 3, samtidigt som han släppte ut “baren” o sen gjorde en skarp sväng för att stanna. Ngn som känner till detta?

  • karl-petter

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 08:14

    Alltså först och främst släpp på bommen!! Trodde att det var uppenbart men kanske inte var det med tanke på den senaste fråga… eller så missuppfatta jag din beskrivning. När du kör ligger ju kiten lågt så vet inte vad du menar exakt med att svänga ned till 9 eller 3, den ligger ju ofta vid 10 och 2 och enda sättet att få den längre ut i vindfönstret är genom att bromsa.

    Med bommen kontrollerar du ju kraften, mindre kraft = mindre fart. Och som både jag och Pierre skrev, sväng så bromsar du än mer. Sedan om du svänger mycket eller lite, uppåt eller nedåt vind är efter situation. Ett nybörjar misstag är att tro att bommen är broms, alltså att det bromsar när du drar den mot dig. Det är den inte, se den istället som gas. Men är det svag vind och du drar för långt i bommen så kommer du åstadkomma en bromsande effekt men lär dig INTE att bromsa så för blir det starkare vind kommer du aldrig få någon bromseffekt.

  • grodanboll

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 12:13

    Det mest effektiva sättet att sänka farten är att kombinera ovanstående tips.

    1. Släpp ut bommen en aning så att kiten hamnar i vindfönstrets kant samtidigt som du styr upp kiten mot zenith (dock ej förbi zenith, typ 11:30 eller 12:30 är lagom).
    2. Plana ut brädan och åk en liten sträcka rakt downwind, linorna kommer börja slacka lite.
    3. Kantra och styr tebaks upp mot vinden.

    Om du timar dessa tre manövrar i rätt ögonblick så kan tvärstanna och sänka farten till noll på några få metrar.

    Det klassiska nybörjarmisstaget är just att man börjar luta sig bakåt när det börjar gå för fort, resultatet blir alltsom oftast att man tappar greppet om brädan på vattnet, börjar studsa fram, faller bakåt med bommen i ett krampaktigt grepp fullt inskotad. Till råga på detta backstallar ofta kiten och hamnar längre ner i powerzone, så när du väl krashar i vattnet så rycks bommen ur händerna på dig med en jävla kraft och du kastas iväg som vante när kiten flyger upp mot vindfönstrets kant igen.

  • jag_mackan

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 13:27

    Känner igen din beskrivning från ditt sista stycke GrodanBoll. Som jag fattar det nu ska jag försöka bromsa in genom att lägga över vikten på bakbenet+trycka fram det samtidigt som jag lutar mig bakåt, dvs efter att ha släppt på bommen o styrt upp kajten i en högre position.

    ALTERNATIVT

    2. Plana ut brädan och åk en liten sträcka rakt downwind, linorna kommer börja slacka lite.
    3. Kantra och styr tebaks upp mot vinden.

    tack för allt hjälp!

  • jag_mackan

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 21:17

    För att bara lägga till. För att öka farten och kraften ska man då alltså:

    1. Dra bommen mot sig (så att kajten flyger längre in i powerzone)

    2. För ännu med fart. Segla kajten upp och ner. /sinuskurvor

    3. “Edga” mindre

  • skoldpadda

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 06:32

    “kite vid 9 eller 3”
    Så brukar jag göra.
    Lägg ut kiten mycket lågt i vindfönstret (nästan där den skulle landa om du skulle släppa baren helt).
    Sväng upp MYCKET mot vinden, använd gärna brädan som broms genom att köra ner den rejält i vattnet.
    Effekten blir att du kan stå i princip still på brädan, eller röra dig sakta framåt trots mycket stark vind. Fungerar enligt min erfarenhet bra även när man är överriggad.

    Jag tycker det sättet att reglera farten känns trevligare, trivs inte med att ha min kite vid 12 (risk att bli oavsiktligt lyftad om man är överrriggad), eller att åka efter den downwind (tycker det precis vid övergången blir en hastighetsökning) för att bromsa. Men det kanske är en smaksak.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 08:00

    Bara tilläga att dra ner i depower linan (korta mitt linorna) om du känner att du har förmycket kraft i draken och känner att armarna inte räcker till (=

  • karl-petter

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 21:20

    Angåend ditt inlägg om att öka fartten stämmer alla tre punkterna överlag men tänk på att för mycket inskotning(bommen mot dig) kan vid svag vind göra att kiten bromsas för hårt i luften och börjar stalla, alltså falla nedåt och inåt mot powerzone men utan kraft. Samma med edgingen, du kan bromsa för mycket så kiten sticker upp för långt i sidan av fönstret. Och åttorna upp o ned med kiten ger oftast inte så mycket kraft utan snarare ett sätt att rädda kiten i luften. Bästa är att hotta optimala edgen och skotningen och sedan hålla kiten still. Jäkla skön känsla när man får till det och man bara glider iväg och i princip reglerar farten med bommen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Sänka hastigheten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.