• Sardinien

    Publicerad av stebe på 9 december, 2006 vid 13:27

    Hej!
    Någon som kitat Sardinien juni-augusti.

    Hur är vinden?
    Hur är spotsen platt/chopp/vågor?
    Är det trångt på vattnet?

    Tackar för svar.

    chohoo svarade 17 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • nic

    Medlem
    9 december, 2006 vid 14:11

    @stebe 353636 wrote:

    Hej!
    Någon som kitat Sardinien juni-augusti.

    Hur är vinden?
    Hur är spotsen platt/chopp/vågor?
    Är det trångt på vattnet?

    Tackar för svar.

    Pratade med lite italienare i Brasilien. De säger att bästa stället i Italien är Sardinien och Sicilien. Siciliens (SW-sidan) är väldigt vindsäkert eftersom de både har Siroccon (S) och Mistralen (N) som turas om om att blåsa. Jag blev riktigt sugen (både plattvatten å vågor) och dessutom är det inte så dyrt. Sardinien har väldigt bra vågspot på NW-sidan (hört från flera). Jag skulle inte turista i medelhavsområdet i augusti. Överdrivet varmt, mycket är stängt pga semester å mycket folk överallt av samma skäl. (Dessutom är det de två månaderna när det är minst vind i Sardinien enl. statistiken.)

    nic

  • stebe

    Medlem
    9 december, 2006 vid 15:15

    Skit att vinden är som sämst då, men värmen gör mig ingenting. Det är rena antarktis där sommartid om man jämför med Egypten som jag var i förra sommaren och som är tänkbart alternativ i år också. Så länge jag bara skall surfa får det gärna var 35-40 grader. Men det utesluter ju iof all ej vattenburen aktivitet. När har Sardinien “Windy-season”?

    Någon som vet nått ställe som är IDIOT-vindsäkert juni-agusti, gärna några andra förslag än Hurgada, Tarifa och Fuerte.

  • snygging

    Medlem
    9 december, 2006 vid 18:01

    @stebe 353648 wrote:

    Skit att vinden är som sämst då, men värmen gör mig ingenting. Det är rena antarktis där sommartid om man jämför med Egypten som jag var i förra sommaren och som är tänkbart alternativ i år också. Så länge jag bara skall surfa får det gärna var 35-40 grader. Men det utesluter ju iof all ej vattenburen aktivitet. När har Sardinien “Windy-season”?

    Någon som vet nått ställe som är IDIOT-vindsäkert juni-agusti, gärna några andra förslag än Hurgada, Tarifa och Fuerte.

    Imorgon kommer jag över och dinglar i taket på ert vardagsrum din alkis!

    Stick hit i juli!!!!!!
    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_gando_gran_canaria.htm
    100% medel 12m/s Nästan så att man blev sugen själv på lite hardcore! Fast det är klart stenstränder och djupt

  • stebe

    Medlem
    9 december, 2006 vid 18:07

    Det går bra, jag lägger en nyckel under mattan ifall du kommer före kl12. Ta det lite försigtigt bara, det har börjat knaka lite i takregeln

  • rusiak

    Medlem
    9 december, 2006 vid 20:38

    @stebe 353674 wrote:

    Det går bra, jag lägger en nyckel under mattan ifall du kommer före kl12. Ta det lite försigtigt bara, det har börjat knaka lite i takregeln

    Hmm, vill ha mer fakta här! Vad håller Pierre på med? Säger man “Pierre hänger upp hinkar i taket” JÄTTE-snabbt så blir de jättekul…Gammalt indian-trick.

  • guran

    Medlem
    9 december, 2006 vid 21:39

    @stebe 353674 wrote:

    Det går bra, jag lägger en nyckel under mattan ifall du kommer före kl12. Ta det lite försigtigt bara, det har börjat knaka lite i takregeln

    nästa vecka blir det hårdträning i ditt kök! försökte lägga fram det där med krok i taket här hemma men det är nog bara o glömma…. länge leve fristaden i ditt kök!

  • nic

    Medlem
    9 december, 2006 vid 22:56

    @stebe 353648 wrote:

    Skit att vinden är som sämst då, men värmen gör mig ingenting. Det är rena antarktis där sommartid om man jämför med Egypten som jag var i förra sommaren och som är tänkbart alternativ i år också. Så länge jag bara skall surfa får det gärna var 35-40 grader. Men det utesluter ju iof all ej vattenburen aktivitet. När har Sardinien “Windy-season”?

    Dec-mars

    @stebe 353648 wrote:

    Någon som vet nått ställe som är IDIOT-vindsäkert juni-agusti, gärna några andra förslag än Hurgada, Tarifa och Fuerte.

    Pierre nämner GranCanaria, fast det är ju ett så nördigt ställe att vara på (det finns bra sandstränder dock) fast passadvinden är riktigt pålitlig med sin NO. Som tur är går den förbi marocco med. Har inte varit i Marocco än för kite men hoppas hinna med det med.
    Vindy-season i sommarmånaderna och störst vågor på vintern.

    Tror även Portugal sommartid är en stor hit för kite. Likvärdigt med vind året runt. Både Marocco å Portugal är ju intressanta länder att vara i förutom kiteandet. Mellanöstern/egyptien känns inte lika lockande för mig… (har bara varit där “pre-kite”)

    nic

  • stebe

    Medlem
    10 december, 2006 vid 00:33

    Kan pröva att hämga upp hinkar där imorn men då blir nog tjejn än mindre imponerad men alla är välkomna i mitt kök imorn.. Skål! 🙂

  • ankii

    Medlem
    10 december, 2006 vid 20:51

    @stebe 353636 wrote:

    Hej!
    Någon som kitat Sardinien juni-augusti.

    Hur är vinden?
    Hur är spotsen platt/chopp/vågor?
    Är det trångt på vattnet?

    Tackar för svar.

    Jag har kitat i Sardinien i Augusti. Vi hade svag vind, men det var förra året då det inte blåste där det brukar osv. Så det vill jag inte yttra mig om. Men däremot så är Sardinien en av de finaste platser jag har varit. Man kan köra runt ön och kita på olika ställen med plattvatten eller vågor. Det var i princip bara vi som kitade där. Schysst mat gör saken bättre. Hmmm… men vi hade inbrott i bilen när vi kitade… det var det enda trista.

    ankii

  • fifi

    Medlem
    10 december, 2006 vid 21:58

    Ankiii, vi får åka dit på tjajsurf!

  • duplo

    Medlem
    11 december, 2006 vid 00:36

    @stebe 353636 wrote:

    Hej!
    Någon som kitat Sardinien juni-augusti.

    Hur är vinden?
    Hur är spotsen platt/chopp/vågor?
    Är det trångt på vattnet?

    Tackar för svar.

    Spana in denna sidan:
    http://www.freshtraxxx.com/aboutFtxxx/news.php

    Akte till Sardinien i September i ar och fick 3.5 dags sjysst surfing av 5. Bokade boende av en kille som heter Jason pa Freshtraxxx. Han sa att dom hade 25 korbara dagar i augusti!

    /M

  • chohoo

    Medlem
    11 december, 2006 vid 06:56

    @stebe 353648 wrote:

    Skit att vinden är som sämst då, men värmen gör mig ingenting. Det är rena antarktis där sommartid om man jämför med Egypten som jag var i förra sommaren och som är tänkbart alternativ i år också. Så länge jag bara skall surfa får det gärna var 35-40 grader. Men det utesluter ju iof all ej vattenburen aktivitet. När har Sardinien “Windy-season”?

    Någon som vet nått ställe som är IDIOT-vindsäkert juni-agusti, gärna några andra förslag än Hurgada, Tarifa och Fuerte.

    Finns ju fler kanarieöar än Fuerte. Samma passad blåser ju över hela området och juni-augusti är passadhögsäsong. Här på Teneriffa kör vi i El Médano och den klart dominerande passaden ger sideshore i La Bahia, vågor vid piren och plattvatten med säkerhetsbåt på Las Tejitas …

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.