Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Säsongssummering

  • niklas_s

    Medlem
    24 november, 2003 vid 11:42

    har faktiskt inte räknat mina dar. men en sak e säker. de flesta är utan planing

  • voodoo

    Medlem
    24 november, 2003 vid 11:44

    Har bara seglat här i Västerås på Mälaren iår (och 14 dagar på GC som inte är inräknade)!
    Väger ca70kg har en freestylebräda på 95L merparten av säsongen med 5.9 som störst (nu 6.2)
    Började säsongen i mars och avslutade i okt!
    Kan tilläggas att alla inte är heldagar utan dagar på vattnet, kan vara från 2 timmar upp till 12 timmar wink.gif

  • niklas_s

    Medlem
    24 november, 2003 vid 11:56

    men denna frågan e ju väldigt rellativ. ja menar om ja på 60 kilon skulle haft en formula me en 12.5a skulle ja lätt kunna plana merparten av årets dagar.

  • frippe-s

    Medlem
    24 november, 2003 vid 12:05

    jag skulle tippa att jag ligger kring 60 dagar (50 med planing), med 6.4 som störst från april tom september därefter med 5.7 som störst(väger runt 80 kör 104 l freestyle), då har jag kört uteslutande i sydvästra skåne… kan tillägga att jag säkert hade haft 10 dagar till om jag haft tillgång till bil under sommaren då klagshamn rockar på sydostlig vilket jag tyvärr fått erfara först under den senare delen av säsongen, skulle man sen kört runt lite mer i skåne hade man säkert kunna få 10 dagar till…men 100 dagar med planing i sverige med segel under 7 kvm e respekt, nästa år ska jag plocka 100 plus !! crazy.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 november, 2003 vid 12:21

    Ville bara säga att ni som påstår att ni seglat 100 dagar i Sverige ni vet inte vad ni snackar om!! Ok 4-5 sek och plana 1gång med 6.7 kan man räkna det för att segla knappast!! 50-60 ggr är väl möjligt norr om båstad!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 november, 2003 vid 12:23

    Ville bara säga att ni som påstår att ni seglat 100 dagar i Sverige ni vet inte vad ni snackar om!! Ok 4-5 sek och plana 1gång med 6.7 kan man räkna det för att segla knappast!! 50-60 ggr är väl möjligt norr om båstad!!!

  • lars_k

    Medlem
    24 november, 2003 vid 12:34

    Jag räknar bara vågdagar med 4.0-5.3. Då är jag uppe i kanske 25-30 dagar bara på västkusten. Inga fjönt-dagar, utan bra vågor och minst ett par timmars surf.
    Får man vara nöjd med, om man kompletterar med en rejäl surfresa till vågorna…det är nu säs börjar. =)

  • endy

    Medlem
    24 november, 2003 vid 12:35

    Kolla i min dagbok så får du se…om du orkar kolla, visst har jag varit ute med 6,9 och pumpat men säg 75 dagar då..det är mer likt sanningen om man ska räkna dagarna då man har haft tryck i 6,4 och nedåt…

    Har man kul på vattnet så är det väl skitsamma, jag skryter inte med att jag varit ute så många gånger, tycker bara det visar min entusiasm för vindsurfing!

    Så voodos dagar med 5,9(6,2) och nedåt hade varit kul att läsa, kanske är värt att flytta till Västerås wink.gif

  • voodoo

    Medlem
    24 november, 2003 vid 12:40

    Klart jag vet vad jag pratar om, vet väl hur mkt jag seglat och VARFÖR skulle jag överdriva?
    Denna säsong har varit den bästa på MKT länge…inte så mkt HÅRD vind men däremot ofta vind för lek!

  • zehlertz

    Medlem
    24 november, 2003 vid 12:44

    Fan vilket jävla tjat om att d inte skulle gå att segla hundra dagar!!!

    Om nån har seglat hundra dagar planing så har han väl gjort det??

    Om du varje gång du anade att det blåste åkte ut till havet för att rigga upp o sen ut o guppa, då skulle du få fan så mkt mer seglingsdagar… för rätt som det är så ökar vinden lite o du får planing.

    Hade tex en vecka i sommras m planing varje dag….
    gick ut vid tolv-ett på dan… stog bara o lallade runt men framåt 3 tiden då började vinden öka.

    Den veckan hade jag allt mellan 5min till 2timmar riktigt segling då jag njöt! o dom dagarna kan man absolut räkna som surfdagar…

    har fått ihop 60dagar hittills o imon blir det marqarita i 3-4mån…så då ökar jag nog på surfkontot med en o annan dag till =).

    så ha d gött här hemma !!!
    grin.gif grin.gif

  • drakglenn

    Medlem
    24 november, 2003 vid 14:39

    100 gånger, hmm… jaha ja, skulle det vara i Götebog skulle det vara en lögn, men nu var det ju inte Gbg, så vidare man inte räknar en gång att ligga o dragga ubåt tre timmar och få en enda repa med planing…….
    Det bör inte räknas som ett tillfälle enligt mig,
    en surfdag borde innebära att ha planing hela tiden…….

    Såja såja, inte meningen att göra nån sur grin.gif
    vinden kan vara mkt lokal och visst finns säkert platser som det blåst mycket,platser med sjöbris osv.


    Vinddata Göteborg…..

    Själv arberar som systemadministratör på ett stort Energibolag i Gbg.

    I systemet ingår en väderstation på Risholmen.
    Där vi samlar data varje timme (m/s & riktning), har historik på denna mätare sen ett par år tillbaka.
    Denna mätning är förmodligen en av de bästa i Gbg med omnejd
    då den sitter på den statistiskt vindrikaste platsen i området.

    om nån Exelfena vill/orkar sitta och filtrera rådatat(räkna bort nätter och räkna ut alla tillfällen när det blåst mer än ex 7 eller 10 m/s kan jag maila en fet Exelfil
    med 2003 års data.

    saknar själv tiden……

    drakglenn@hotmail.com

    //Glenn

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Säsongssummering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.